Den ikoniske London Taxi som varebil har netop været på lynvisit i Danmark – med besøg hos en række potentielle fremtidige forhandlere – og VOTY.dk fik mulighed for at være bag rattet i den nye europæisk producerede varebil.

Hvor dens ophav, London taxien, kørte med Perkins dieselmotor, kører den nye LEVC VN5 udgave på strøm – men også med en benzinmotor som range extender, som de samlet kan nå op på omkring 500 km rækkevidde.

Plug-In hybrid

LEVC betyder ”London Electric Vehicle Company” – og som taximodel fås den også elektrisk drevet, som man også møder den i få eksemplarer herhjemme.

Men ikke varebilen, som VOTY.dk prøvede over ca. 100 km. med udgangspunkt hos bilforhandler Brødrene Vestergaard i Nærum – her var det netop Plug In hybrid udgaven, vi havde mulighed for at prøve.

Bilen kører godt – både hurtig og ganske komfortabel – med bl.a. elektrisk indstilleligt førersæde.

Lige fra Tyskland

Støjsvag og tilmed godt skruet sammen. Gearvælgeren er en drejeknap med R-N-D symboler.

Men en pris kendes ikke, da bilen kun var på kort besøg. Men den er tæt på lancering, forsikrer man hos det engelske bilhus.

Vores testbil kom fra Tyskland, hvor man netop har lanceret den nye varebil, som typisk har front tilfælles med taximodellen – med varerummet bagtil er ganske stort – og på afstand minder det lidt om varerummet på en Ford Transit Transit Connect.

Stor touchscreen

Vores tur gik rundt i Nordsjælland på snoede veje og meget lidt på motorveje – og bilen er rigtig kvik.

Bilens teknik samler også strøm op via regenerering – bl.a. når man slipper speederen.

Der var ingen støj i kabinen – og vi sad godt bag rattet. Der er en stor touchscreen med navigation, som fortæller om det løbende forbrug. Vi skal fremhæve god aflæggeplads – og handskerum med plads til A4 papirer. Der er elektronisk håndbremse.

Stort varerum

Varerummet er ganske stort – inklusive otte fastgørelseskroge – og stort trinbræt i siden og mindre trinbræt bag – til at lette adgangen. Læssehøjden er 700 mm.

Sikkerheden omfatter aktiv nødbremse, linjevogter, LED forlygter og LED kørelys, fire airbags, parkeringssensorer for og bag, skiltegenkendelse, fartpilot og bakkamera.

Når det gælder udstyr kan vi nævne 2-zone klimaanlæg, to USA stik, DAB radio, nøglefri start, navigation samt kop- og flaskeholdere.

God garanti

Garantien for el komponenter er helt speciel – otte år eller 584.000 km.

Der er jo både et tankdæksel til benzinpåfyldning og til strøm – som også indebærer hurtigladestik. Stikket sidder i fronten. Et plus er den gasdæmpede frontklap.

Kinesiske Geely er kendt for at eje Volvo, Lynk & Co. og Polestar, men ejer også engelske London EV Company Ltd. – og er på vej med at udbrede de ikoniske biler til kontinentet.

Tæt på Danmark

”I LEVC fortsætter vi med at udvide vores fodaftryk i hele Europa,” siger Kosima Koepke, Marketing and PR Manager Europe til VOTY.dk.

Flere markeder ud over Tyskland er på plads – bl.a. Holland, Italien, Polen, Schweiz, Spanien, Sverige og Ungarn – og selv om Danmark ikke står forrest, så er bilerne ikke langt ude i fremtiden.

Der  er allerede forhandlinger med flere forhandlere og mulige importører.

100 km på ren el

Elektriske taxi udgaver er som sagt allerede leveret til danske kunder – og kører i øvrigt også i Frankrig og på Malta.

Geely-selskabet LEVC forventer sig meget af VN5 varebilen over hele Europa – som eCity bil til både Last Mile distribution og regional transport.

Der er ingen risiko for at løbe tør for strøm med lang rækkevidde – fordi den har en 1,5-Liter 3-cylindret turbobenziner som range extender – rækkevidde-forlænger – lige som taxi udgaven, som næsten giver over 500 km rækkevidde ved blandet kørsel ud over de mere end 100 km på ren el.

Drives af elmotoren

Baghjulene drives udelukkende af elmotoren, som til gengæld oplades af benzinmotoren.

Dermed følger Geely-selskabet Ford, der har lanceret deres Transit Custom med rækkevidde-forlænger.

Efter den tyske lancering i Frankfurt skrev det tyske HUSS-bladforlag, at bilen under alle forhold er helt lydsvag, lynhurtig og komfortabel.

Sikrere med PHEV

Ledelsen i LEVC-selskabet med Jörg Hofmann i spidsen mener, det er for tidligt med en ren batteri-elektrisk el-udgave af varebilen, når lade-infrastrukturen og batteriudviklingen ikke er helt på plads endnu.

Det er iøvrigt ikke første gang, den ikoniske London taxi er blevet importeret til Danmark. For en del år siden importerede den karismatiske bilmand Lars Bang den praktiske taxi – dog kun i få eksemplarer, for dengang var der andre regler for beskatning af hyrevogne herhjemme – regler, der ikke favoriserede en London Taxi.

London Taxi TX og varebiler VN5 bygges (stadig) i England – i Ansty i Coventry.
_

LEVC VN5 fakta:
Batteri: 31 kWh.
Opladning med 50 kW hurtiglader: 30 min.
Rækkevidde med rækkeviddeforlænger: ca. 500 km WLTP.
Rækkevidde ren el: 120 km.
CO2 udslip: 21g/km.
Varerum: 2.447×1.574×1.373 ,m.
Bredde mellem hjulkasser: 1.109mm.
Varerumsmål: 5,5 kubikmeter.
Sidedøremål: 1.199 x 1.128 mm.
Læssehøjdec1,272mm.
Vendediameter: 10,1 m.
Garanti: 8 år/580.000 km.
Pris: Ukendt.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk