(FRANKFURT)

IAA biludstillingen i Frankfurt, der varer til den 24. september, bugner af nye bilmodeller, der kan bygges om til gulpladebiler – måske flere end nogensinde.

Logisk – for i dag er det Crossover- og SUV modeller, som kunderne vil have. Det begyndte officielt med Nissan Qashqai, selv om Suzuki mener, at deres SX4 kom først – hvor ”X” står for Crossover.

SUV-Crossover moden blev dog først skudt i gang for alvor med Qashqai. Enkelte kalder da også bilerne for CUV, Crossover-Utility Vehicle.

Lettere at bygge om

Og efterhånden er alle producenter med på moden – for det vil kunderne have. En lidt høj bil med let ind- og udstigning og masser af plads i kabine og bagagerum.

Ombyggede gulpladebiler er samtidig vokset i antal – for den gode plads betyder, at bilerne lettere lever op til kravene om et varerum på 60 x 120 cm. Så efterhånden er der ikke mange grænser for at bygge de nye biltyper om.

Eksempler fra IAA bilmessen

Fra Korea udstiller Hyundai og søsterselskabet Kia – og her finder vi de to nye CUV biler Hyundai Kona og Kia Stonic. Nye kinesiske mærker som Wey og Chery rider også med på bølgen.

Kinesisk-tyske Borgward med hovedsæde i Stuttgart er efter succes i Kina på vej til sit gamle fædreland Tyskland og begynder med nogle tusinde biler til tyskerne. Fremover skal de som i gamle dage (i 50’erne og 60’erne) bygges i Bremen.

I Europa kan vi nævne Opel med Crossland X og Grandland X – sammen med deres franske fætter Citroën C3 Aircross, der på IAA vises i færdig udgave. Fræk og elegant – og måske en ny Van-succes som C4 Cactus er på vej. Opel Grandlands pendant er den succesfulde Peugeot 3008, men Peugeot er ikke udstiller på messen.

Fra Indien til Rumænien

Ford har valgt at tage produktionen fra EcoSport til Europa – nærmere bestemt fra Indien til Rumænien, hvor den bygges på én af Fords nyeste fabrikker, som er trimmet til B Max, men den er aldrig blevet en succes.

Rumænske – men fransk ejede – Dacia har løftet den populære Duster kvalitetsmæssigt og givet den et design-løft med helt ny indretning med touchscreen og navigation.

Stadig med valg mellem to- og firehjulstræk – men nu med dobbeltkoblings-gearkasse og nødbremsesystem. Men Duster ligner sig selv, selv om bagenden er ny at se på.

Tre små fra VW-gruppen

I den store VW-gruppe kan vi nævne CUV-modeller som VW T-Roc, Seat Arona og Skoda Karoq.

I den lidt dyre end af SUV segmentet møder man bl.a. E-Pace modellen af Jaguar, der bliver en ny indstigningsmodel hos det britiske mærke fra januar næste år – ny Q5 fra Audi, ny X3 fra BMW og Cayenne fra Porsche.

Diesel skældes ud, og mange forbrugere vil ikke vides af dette drivmiddel, men der vil gå mange år, før erstatningen kommer i gang, får diesel er energieffektivt og økonomisk. I Euro 6 version endda også ganske grønt.

Rækkevidde  på el: 600 km

Og det vil tage tid, før el og brint bliver allemandseje. Fabrikkerne er klar, og næsten alle viser elbiler – og ikke kun små og langsomme Ellert-agtige køretøjer. Se nu BMW’s elektriske i Vision Dynamics med rækkevidde på 600 km, topfart på mere end 200 km/t og acceleration til 100 km/t på fire sekunder – og bilen er tæt på produktion.

Navn ? Måske BMW i7 ? Det begyndte i 2013 med i3 og så kom i8. Det giver plads til i4, i5, i6 og i7 midt imellem. VW viser deres elektriske I.D. Crozz, som er en lidt højbenet, men også strømlinet crossover.

Mercedes-Benz har alternativ energi på alle hylder – og i centrum står deres kompakte SUV el-bil EQA på basis af A-klassen. I nærheden står deres GLC Fuel Cell plug-in hybrid brintbil. Igen i år begynder man med at tage en rulletrappe op i tredje sals niveau – og så arbejder man sig ned gennem alle bilerne.

Flere andre Van-nyheder

Når vi ser med gule briller på IAA er der derudover flere nyheder – således en ny Polo fra VW, Toyotas CH/R med en kraftige hybridteknik, hvor detaljerne dog ikke er løftet endnu.

Koreanske Ssangyong er der med en ny Rexton, der fejrede stor succes herhjemme som Van før afgiftsomlægningen i 2007, Renault har deres nye Megane i RS udførelse og Opel deres Insignia i udgaven Country Tourer – og måske også som GSI med 260 hk.

Så noget for enhver smag. Benzin, diesel, el eller brint. Men miljøet står som nok største udfordring – selv om bilproducenterne i EU har arbejdet hårdt på at sænke CO2 udslippet. Sammenlignet med 2005 vil CO2 reduktionen i 2021 være reduceres med 42. pct. ifølge ACEA, de europæiske bilproducenters organisation.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk