Renault fik i efteråret prisen for årets varebil i Europa – International Van of the Year – for 2022 for den nye Kangoo varebil.

Forleden kunne VOTY.dk’s redaktør Carsten Teiner i egenskab af dansk jurymedlem så overrække en kopi af trofæet til Nikolaj Elgaard – produktspecialist for Dacia og for Renault varebiler i Danmark.

”Det er en pris, som er meget glade for. Det er en stor anerkendelse, og den betyder vildt meget for os som importør og for vores forhandlere,” siger Nikolaj Elgaard.

115 års erfaring

Kangoo er en helt ny varebil, som bl.a. tilbydes med en særlig udgave uden B-søjle – populær kaldet Open Sesame – hvor man opnår en særlig bred åbning på 1,45 meter, der kan lette adgangen til varerummet fra siden.

Samtidig kan man få bilen leveret med en drejbar reol fra tyske Sortimo, så en håndværker kan hente sit værktøj og nødvendige reservedele uden at skulle ind i bilen.

”Her har fabrikken virkelig tænkt ud af boksen – for udformningen af varerummet bliver der i reglen ikke ændret meget på. Renault har over 115 års erfaring i at bygge erhvervsbiler – og ved, hvad der er nødvendigt i en arbejdsplads, som en varebil er,” siger Nikolaj Elgaard.

Ny og forbedret eludgave

Den nye Kangoo er gennemtænkt af fabrikken, og den tilbydes jo også som ”peoplemover” – minibus, som efter nogle års pause herhjemme  forventes at dukke op senere på året.

”Kangoo er også bilen, som inden længe – formentlig i slutningen af maj – ankommer i eludgave med opdateret teknik,” siger Elgaard.

En bil, der på mange måder er en forbedring i forhold til forgængeren – bl.a. kvalitetsfølelsen, men også højere sikkerhedsniveau og udpræget brug af multimedia-systemer.

Lang udgave senere i år

”I tredje kvartal kommer også den længere Maxi-udgave – kaldet L2, som vi forventer sig meget af. Lige nu er der især den prisgunstige Renault Express, der har succes – for Kangoo L1 udgaven er en del dyrere, men også større og bedre udstyret,” siger Elgaard.

Varebiler holder produktionsteknisk længere end personbiler. 13 år er der mellem den nyeste Kangoo og forgængeren. I personbiler er der oftest et facelift efter tre-fire år – og en ny udgave efter syv-otte år.

Kangoo kom i 1997 første gang – to år efter med to skydedøre, som den første bil i klassen. Første facelift kom i 2003 – og igen i 2008 med helt nyt design.

Van of the Year 2012

I 2011 kom eludgaven Z.E., som fik prisen Van of the Year for 2012 – præcis ti år før dette års pris. El-udgaven havde i mange år ingen konkurrenter. Næste el-Kangoo får betegnelsen E-Tech.

Den nye Kangoo opnåede den danske pris ”Årets Varebil” – også for 2022, men kåringen foregik allerede i september, hvor den internationale kåring først fandt sted i november.

Senere kommer søstermodellen Nissan Town Star – men kun i eludgave. En anden søstermodel er Mercedes-Benz Citan, som Kangoo deler den nye Van of the Year pris med.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk