Den nye Mercedes-Benz Citan har fået et design, hvor man ikke er i tvivl om tilhørsels-forholdet til resten af produkterne fra den tyske fabrik.

Citan er bygget i samarbejde med franske Renault og har været det siden 2011 på deres fabrik i Nordfrankrig – med i den nye udgave er fronten og kabinen helt sin egen. Med samme forlygter som f.eks. B-klasse personbilen fra Mercedes og samme DNA som alle Mercedes-Benz varebiler.

Fælles om hæder

Mercedes-Benz og Renault er også fælles om den store hæder, som det er at få Internationale Van of the Year prisen for 2022.

Forleden overrakte VOTY.dk-redaktør Carsten Teiner – i egenskab af dansk jurymedlem af Van of the Year juryen – kopien af trofæet for 2022. Originaltrofæet blev overrakt til daværende Mercedes Van chef Marcus Breitschwerdt på transportmessen i Lyon i november.

Hver sine specialiteter

Selv om de to fabrikker har hver deres specialiteter – således har Renault deres Open Sesame døre uden B-søjle med bred åbning for sig selv.

Tyskerne mener, at sikkerheden er større med en normal B-søjle, var meldingen fra Breitschwerdt ved introduktionen i Hamburg i fjor.

Et stort ansvar

”Der følger et stort ansvar med modtagelsen af prisen. Vi fokuserer meget på sikkerhed – derfor er der et højt sikkerniveau i bilen med bl.a. nødbremse, træthedsovervågning, regnsensor og tågelys. I det hele taget har vi øget standardudstyret, så det matcher vores øvrige varebiler,” siger Jens Lyngholm, produktchef for varebiler hos den danske Mercedes-Benz importør.

Automatgear og adaptiv fartpilot

I andet kvartal kommer Citan med automatgear – og samtidig vil man tilbyde bilen med adaptiv fartpilot.

Nødbremse er på vej til at blive lovkrav på varebiler – som på personbiler – og det vil formentlig også snart ske for adaptiv fartpilot.

”Man kan undgå alvorlige ulykker med højt sikkerhedsniveau i bilerne – men vi har også fokus på tyverisikkerhed, og derfor er der tyverialarm i alle vores varebiler,” siger Jens Lyngholm.

Forventer andel på 10 pct.

Bilen er knap nok landet på dansk asfalt – men interessen hos kunderne er meget stor.

”Vi forventer en markedsandel i klassen på 10 procent, hvor vi tidligere var ned på to-tre pct. Vi er måske nok lidt dyrere end konkurrenterne, men vi har også et højt udstyrsniveau med helt ny instrumentering og læderrat med multifunktion,” siger Jens Lyngholm.

Elektrisk Citan sidst på året

Citan vil kunne fås i eludgave (e-Citan) for første gang – sidst på året, men diesel og benzin bliver fortsat en mulighed.

”Der er stor interesse for el-udgaven af Citan, som vil kræve ladestander hjemme og i virksomheden. Men der vil være behov for diesel og benzin i mange år, for vi har kunder, der har behov for ekstra lang rækkevidde – bl.a. i provinsen. Men vi arbejder med både el og brint hos Daimler,” siger Jens Lyngholm.