Volkswagen viser for første gang prototypen af den nye pick-up Atlas Tanoak på biludstillingen i New York – måske forløberen for den næste Amarok.

I Europa har Volkswagen udviklet en platform til deres bilmodeller kaldet MQB – Modularer Querbaukasten, modulære byggeklodser til tværstillede motorer – som FDM udtrykker det. Senest til små biler i form af Seat Ibiza i fjor.

Men nu finder MQB vej til VW’s erhvervskøretøjer – med premiere på biludstillingen i New York i disse dage: Atlas Tanoak, der er navnet på et træ, som vokser på den amerikanske vestkyst – og som kan blive 45 meter højt.

Kun lidt større

Det er en storebror til Amarok – for i USA er pick-up biler normalt større end her. Men hvor en Amarok måler 5,3 meter i længden hos os, er Tanoak kun lidt længere: 5,44 meter lang.

For hvor pick-up ladet måler 1.58 x 1,56 meter i Amarok hos os, er det på Tanoak 1,63 x 1,45 meter – altså lidt smallere.

Så en full-size pick-up vil amerikanerne ikke kalde den– men en mid-size pick-up.

Med nødbremsesystemer

Teknikken kunne godt blive anvendt til den næste Amarok. Ikke mindst for at få indbygget nødbremsesystemer, som kendes fra de fleste større VW-produkter  – ihvertfald på MQB produkter. Dem har Amarok nemlig ikke i dag.

Tanoak er også beregnet som et fritidskøretøj – til transport af cykler, surf-boards og mindre både.

VW har udviklet en særlig bådholder, som er gemt bag double cab’en, når den ikke benyttes og kan slås op på pick-up ladets sider, når båden skal placeres. Så stikker bådens forende ind over taget.

V6 benziner i USA

Teknisk ligger der en 3,6 liter V6 FSI benzinmaskine under hjælmen. Ydelsen er 280 hk og 350 Nm.

Næste Amarok vil nok fortsat primært blive solgt i dieseludgave.

Bilen har konstant firehjulstræk (4Motion) og en otte trins automatgearkasse.

Også ny Atlas SUV

Samtidig med Tanoak viser Volkswagen en anden prototype med MQB platform – en ny SUV med navnet Atlas Sport Cross, der som Tanoak er en del af fabrikken Transport 2015+ strategi for biler til det amerikanske marked.

Planen omfatter så produktionsmodellen af Sport Cross samt den elektriske I.D. Cross, der kommer til salg om to år. Begge SUV typer – for andelen af SUV biler er steget over 50 pct. efter lanceringen af Atlas serien samt den nye Tiguan model.

Atlas modellerne skal bygges på VW’s fabrik i Tennessee – sammen med VW Passat. 600 mio. kr. er der allerede investeret i udvidelsen af fabrikken. 250 mio. kr. skal så anvendes til markedsføring af SUV nyhederne.

Plug-in hybrid udgave

Atlas Sport Cross kommer bl.a. også i en plug-in hybrid udgave med 70 kilometer ren elektrisk kørsel – samt en hybridudgave. Som Tanaok har de også firehjulstræk.

Volkswagen har allerede solgt 36.000 enheder af den første Atlas-model, der kom på markedet i fjor. De nye prototyper viser, at VW ikke vil nøjes med én Atlas model.

Også Sport Cross anvender en 3,6 liters benzin V6’er, som yder 280 hk og 350 Nm – dertil kommer to el-motorer. Motoren forrest yder 40 kW og 220 Nm og bagest 85 kW og 270 Nm. I kardan-tunnelen gemmer der sig ydermere et kompakt litium-ion batteri.

Plug-in hybrid bilen yder 18 kWh, hybridbilen 2 kWh. Samlet plug-in hybrid 265 kW/360 hk og hybrid 231 kW/314 hk.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk