(BIRMINGHAM)

Farizon er navnet på en ny kinesisk el-varebil, som er på vej til Danmark. En aftale med en dansk importør er på plads i løbet af i år, er meldingen fra fabrikken.

Vi har netop prøve den i et par timer på små veje i Midtengland i forbindelse med transportmessen Commercial Vehicle Show i Birmingham.

Den nye varebil er tegnet af et team med tidligere Volvo Truck- og Renault Truck designer Herve Bertrand, som vi også talte med over en skype-forbindelse fra Kina, hvor han arbejder.

Volvo- og Renault Truck

Han er nemlig designchef i den store kinesiske Geely koncern, som bl.a. ejer Lotus og Volvo.

Han står bag stregerne til varebilen Farizon SV (for Super Van), som i lighed med franske Renault Kangoo ikke har en B-stolpe – og dermed bredere (2,1 meter) døråbning og selebeslag i selve døren. Skydedøren i sig selv åbner for 1,3 meter.

Test i England

Vi har været bag rattet i nyheden – og i lighed med elbiler generelt er bilen ganske hurtig i afsættet.

Kabinen er ikke så lang, så man sidder lidt akavet. Rattet kan tilmed kun indstilles vertikalt (lodret), så kørestillingen kunne være bedre.

Vi var tre i kabinen – og mine medpassagerer sad trangt i den ligeledes smalle kabine. På midterpladsen var der knap nok plads til benene på den ene passager.

Steer-by-Wire

På vejen synes jeg, at styretøjet var en anelse for upræcist med kraftig servohjælp, men bilen er den første af sin art med ”Steer -by-Wire” teknologi.

Faktisk var der By-Wire teknologi for både speeder, styretøj, bremser og gearing.

Bilen var desværre uden læs – hvor den kan have en nyttelast på op til 1.350 kg – så den lå også noget uroligt på de elendige midtengelske biveje, vi kørte på – og hvor dens hårde affjedring slog igennem.

12 tommer touchscreen

Men det hjalp dog med den uafhængige affjedring fortil (bladfjedre bag). Vendediameteren er på ned til 11,6 meter.

Der er store (bløde) plastflader i instrumentbrættet, hvilket gør den let at holde ren i kabinen – også bag bilens 12 tommer touchscreen i midten.

Der er også en mindre skærm foran chaufføren med oplysning om bl.a. hastighed.

Gemte kontakter

Selve skærmen er som på en mobiltelefon – man swiper fra side ét til to, hvor man finder genvejstaster for bl.a. at fjerne biplyde ved hastighedsovertrædelser. Meget nemt.

Der er 3-vejs rekuperation, der indstilles via en knap på instrumentbrættet bag rattet – men knappen er svær at ramme i blinde, for det er sin sag at slippe øjnene fra vejbanen – især når man uvant styrer rundt i en højrestyret varebil på snoede biveje.

Det hjalp heller ikke, at knappen ved siden af – som også var skjult af rattet – var knappen til skift mellem køremåderne eco, comfort og sport – som virkede godt. Men man kan jo tage fejl af knapperne. Begge knapper burde være på rattet.

I Kina fra 2023

Til gengæld er kvalitetsfølelsen god – uden støj i kabinen – men bilen er også testet under alle mulige klimatiske forhold og gennemprøvet af mange kinesiske kunder, som har kunnet købe den siden december 2023.

Men vi fik at vide, at Farizon SV er udviklet med europæiske kunder for øje.

Men først i år er bilen på vej til Europa, og har p.t. holdt sit indtog i Portugal, Spanien og Portugal – samt nu også Storbritannien.

Lav læssehøjde

Med en ret lav læssekant på 56 cm ind til det rummelige varerum, er det let at arbejde med bilen. Vi skal nævne op til to tons trailervægt. Nyttelastlast opgives til 1.045 kg (L3H3 og 83 kWh batteri).

På servicesiden kan man åbne en smal frontklap til tjek af væsker så som sprinkler. Skal man til elmotoren, kan man tage hele frontpladen af – men det er jo primært mekanikerens arbejde.

Ingen varmepumpe

Når det gælder temperatur i kabinen kan vi fortælle, at bilen ikke har varmepumpe – til at spare på strømmen i hovedbatteriet. Men varme i både rat og sæder – samt forrude.

Til gengæld er LFP batteriet stabilt i koldt vejr og ladetiderne skulle være korte.

Der er tre batterier – litium-ion fosfat på 67- og 83 kWh – og nikkel-mangan-kobolt på 106 kWh (kun til den største L3H3- udgave. Opladning DC op til 140 kW på 36 min og AC 11 kW på ni timer. Ydelsen er op til 231 hk og 336 Nm.

398 km rækkevidde

Topfarten angives til 135 km/t – og rækkevidden er op til 398 km (WLTP-kombineret.)

Sikkerheden er høj – bl.a. med mange assistentsystemer, hvor vi skal fremhæve adaptiv fartpilot som standard.

Udstyrsmæssigt skal vi også nævne LED forlygter, elektrisk håndbremse og to store håndtag på A-stolperne – til at lette ind- og udstigning.

Aerodynamisk

Handskerumslås har den dog ikke. I den forbindelse skal vi nævne en del aflæsserum – bl.a. under passagersædet.

Vindmodstandskoefficienten opgives til 0,29 cdW.

Forbrug i test 22,9 kWh/100 km

Vores to timers test resulterede I et forbrug – som sagt med tom vogn – på 22,9 kWh/100 km. Her lover fabrikken kun bedste resultat på 24,4 kWh/100 km – for L1H1 udgave med 83 kWh batteri.

Der er ekstra også mulighed for V2L-teknologi – så man kan oplade værktøj fra bilen. Ydelse 3,3 kW.

Vi kan også nævne, at Farizon SV har opnået karakteren platin for året 2024 i den uafhængige EuroNCAP crashtest.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk