Det er 50 år siden, at Volkswagen lancerede deres store ”rugbrød” kaldet LT – med en nyttelast mellem 1,25- til 3,5 tons for modellerne LT 28, LT 31 og LT 35.
Der var to akselafstande og tag tagvarianter – og udgaver som bl.a. kassevogn, bus, dobbeltkabine og som chassis. Senere som en camper-udgave til.
Den populære Transporter – i 1975 kaldet T2 – var for mange virksomheder et nummer for lille, og det løste LT, 25 år efter lanceringen af Transporter T1, og opnåede en markedsandel på op mod 40 pct.
Motoren fortil
Hvor T2 havde hækmotor, fik LT motoren placeret over forakslen – men fortsat med baghjulstræk.
Sammenlignet med T2 voksede LT kun med 34 cm i længden og 30 cm i bredden. Men på grund af det nye varerum-koncept med 7,85 kubikmeter lastrum tilbød det mere end 50 procent mere lastvolumen.
Førerhuset er udviklet med fokus på ergonomi, og derfor blev betjeningselementerne f.eks. placeret tæt på chaufføren, og der blev valgt en stor forrude og ekstra store sidespejle.
Audi-motor
En ekstra kørekomfort blev blandt andet opnået via uafhængigt hjulophæng fortil.
Teknisk kunne man vælge imellem en 2,0-liters firecylindret benzinmotor fra Audi 100 (droslet ned til 75 hk og tilpasset til drift i et erhvervskøretøj) eller en 2,7-liters firecylindret dieselmotor fra den engelske producent Perkins med 65 hk.
Volkswagen erstattede den i 1979 med sin første egen sekscylindrede dieselmotor. Selvom den nye 2,4-liters motor kun producerede otte hk mere i LT end sin forgænger, udviklede den et bedre drejningsmoment og kørte ekstremt jævnt.
Facelifts gennem årene
1983:
Sekscylindret turbodiesel med 102 hk. Som følge heraf var LT vokset til at blive den mest kraftfulde transporter i Europa. Endvidere en sekscylindret benzinmotor med 90 hk, ændret motorplacering, så der blev plads til et tredje sæde i førerhuset – og redesignet instrumentbræt.
1985:
LT 55 med 5,6 tons totalvægt, firehjulstræk 4×4, facelift med rektangulære forlygter i stedet for den tidligere runde.
1993:
Facelift med ny kølergrill og plastelementer i området omkring baglygterne, forbedret turbodiesel med intercooler og 95 hk.
Efter 21 år og mere end 470.000 producerede LT-køretøjer var tiden moden til en efterfølger i 1996
1996:
Efter 21 år sluttede æraen med den kompakte og populære lasttransportør i 1996. Som med skiftet fra Transporter T3 til T4 var skiftet fra LT1 til LT2 også en ændring til en mere moderne tidsalder.
LT2 var det første nye køretøj, der blev introduceret af det nystiftede Volkswagen Commercial Vehicles (VWN)-mærke i Hannover, som blev grundlagt i 1995.
Udviklingen af denne og den efterfølgende modelseri blev udført i samarbejde med Mercedes-Benz.
Bedre plads
Dieselmotorerne blev nu monteret på langs under en kort motorhjelm. Indstigningen var meget lavere, og det var nemt at nå bagerst i last- og passagerkabinen mellem forsæderne.
Volkswagens opskrift på succes med at tilbyde kunderne en bred vifte af produkter er også blevet bevaret i LT2.
Der var også kassevogne, stationcars, busser, dobbeltkabiner og chassiser med tre akselafstande og en totalvægt på mellem 2,6 og 4,6 tons.
TDI motorer
En anden fordel var TDI-motorer: de var også førstevalget i LT2, fordi de var økonomiske, kraftfulde og pålidelige.
I 2002 forvandlede VWN LT2 til et køretøj med en ny 2,8-liters firecylindret dieselmotor. Motoren havde 158 hk og et maksimalt drejningsmoment på 331 Nm. Det var rekord i segmentet.
Produktionen på fabrikken i Stöcken sluttede i 2006 efter næsten 340.000 køretøjer.
2006: Fra LT til Crafter
Baseret på forgængerens grundkoncept blev afløseren Crafter lanceret på markedet i 2006 – visuelt i lastbildesign og teknisk set et helt nyt køretøj.
Det blev også tydeligt med det nye navn: Crafter stod og står stadig for en dynamisk hjælper i det daglige arbejde, for “en, der giver en hånd med.”
Den mest spektakulære variant til dato var helt sikkert Crafter 4MOTION med Achleitner firehjulstræk, der blev præsenteret i 2012.
Dakar Rally
I sin fulde konfiguration var køretøjet udstyret med op til tre låse, hævet i affjedringen og havde terrængående dæk samt en komplet bundplade.
Crafter 4MOTION var i stand til at demonstrere sine kvaliteter som hjælpekøretøj ved Rallye Dakar 2012.
I ti år blev Crafter produceret i en lang række varianter (varevogn, bus, dobbeltkabine og chassis). Mere end 480.000 solgte enheder taler for denne tredje generations succes.
2016: Sin egen fabrik
I 2016 afslørede Volkswagen Commercial Vehicles anden generation af Crafter for første gang. Det er et køretøj, der er udviklet fra bunden og igen internt, og som der endda blev bygget en ny fabrik til i Września, Polen.
Under udviklingsprocessen spurgte eksperterne hos Volkswagen Erhvervskøretøjer kunderne mere intensivt end nogensinde før om deres behov og ideer. Og de blev også inviteret til at spille en aktiv rolle i at forme den nye Crafter i henhold til deres ideer.
Specialister fra Hannover fulgte ofte chaufførerne i deres hverdag og spurgte dem om deres ønsker direkte på deres arbejdsplads.
Bag- eller firehjulstræk
Ud over de forskellige karrosserier var Crafter nu også tilgængelig for første gang med for-, bag- eller firehjulstræk.
Takket være sine personbilsegenskaber og et hidtil uset udvalg af sikkerheds- og førerassistentsystemer er den nye Crafter blevet benchmark i segmentet.
En totalvægt på op til 5,5 tons, en lastvolumen på op til 18,4 kubikmeter og et udvalg af drivliner og udstyr giver kundeorienteret funktionalitet og løsninger, der er velegnede til daglig brug til individuelle transportopgaver.
Van of the Year 2017
Den internationale Van of the Year jury bestående af erhvervskøretøjsjournalister fra dengang 24 europæiske lande tildelte Crafter titlen “Transporter of the Year 2017.”
Et år senere præsenterede VWN den elektrisk drevne ”e-Crafter”-variant og ”Grand California”-autocamperen.
Efter en pause skulle den elektriske Crafter genopstå indenfor et par år.
2024: New Generation
Den nye Crafter fås som standard med digitale instrumenter: det såkaldte ”Digital Cockpit” med 10,3-tommer eller 12,9-tommer skærm baseret på det nyeste ”Modular Infotainment Toolkit”(MIB).
Derudover fik Crafter et nyt online stemmestyringssystem til adskillige køretøjsfunktioner med “ChatGPT”-integration.
Det er nu en elektronisk parkeringsbremse, der kan betjenes via en kontakt i cockpittet. Betjeningskontakter og knapper er ændret til bl.a. lygter.
Forbedret sikkerhed
Førerassistentsystemer udvides også betragteligt med “Front Assist” (nødbremseassistent inklusive registrering af cyklister og fodgængere), “Lane Assist” (vognbaneadvarsel), skiltegenkendelse, hastighedsbegrænser og en akustisk parkeringsassistent bagtil.
På trods af mere omfattende sikkerhedsudstyr og flere komfortfunktioner, der gør hverdagen i den nye Crafter lettere, er priserne på niveau med den forrige model.
Ved udgangen af 2024 er der produceret næsten 500.000 enheder af den nye Crafter.
.