Der er sket meget siden Citroën solgte deres tidligere Berlingo-model i eludgave fra 1998 til 2005 – teknikken er helt byttet ud.

Før var der såkaldte Zebra-batterier i elbilen, som var udviklet af sportsvognsfirmaet Venturi. Nu er der moderne litium-ion batterier på 330 volt – og bilen bygger Peugeot-Citroën (PSA) selv i Vigo i det nordvestlige Spanien.

PSA har ikke selv udviklet el-teknologien, der består af synkron elmotor med permanente magneter. Den er udviklet af japanske Mitsubishi og svarer teknisk til de batterier, som anvendes i Citroën C-Zero modellen (søstermodel til Peugeot iOn og Mitsubishi iMiEV). Batteripakken vejer 300 kg. Gearkassen er PSA’s egen.

Max rækkevidde 170 km
Bilen er beregnet til lokalkørsel, da rækkevidden i bedste fald er 170 km – men forvent mindre. Selv kørte jeg knap 100 km inklusiv motorvejs- og landevejskørsel pr. opladning i  den uge, jeg kørte i bilen.

Jeg ladede op et par gange med såkaldt mormorkabel fra vaskekælderens jordstik, ud gennem kældervinduet og tværs over græsplænen til bilen i indkørslen. Måske besværligt, men køber man bilen, vil man nok investere i en ladeboks.

Opladningskapaciteten er på 22,7 kWh – og en opladning tager med 8 ampera (A) 15 timer og med 14 ampera syv timer. Har man adgang til lynladning kan man lade 80 pct. på cirka 35 minutter.

Samme varerumsmål
Bilen har samme dimensioner i varerummet som dieseludgaven – og da ”Electric” udgaven har PSA’s automatgear, der betjenes via en drejeknap på instrumentbrættet, er der også et midtersæde – dog ikke for folk i sværvægtsklassen.

Under passagersædet er der aflæggerum – i øvrigt er der masser af aflæggeplads i kabinen. En lem i bunden af adskillelsen i forbindelse med det særlige “Extendo” sæde betyder, at man kan køre med ekstra lange ener på op til 3,20 meter.

Men ingen rigtige kopholdere. Derimod flaskeholdere i dørene. Midtersædets ryg kan viopes frem – og så har man et skrivebord.

Handskerum med køl
Testbilen var den lange udgave (L2) med 3,7 kubikmeter varerum. Den havde højre skydedør som ekstraudstyr og fløjdøre bagest. Der var i testbilen komfortadskillelse med rude samt lyd- og varmeisolering og lukket handskerum med kølefunktion.

Til gengæld er der varme i forsædet for bedre komfort, el-sidespejle, ratbetjent radio med CD afspiller og MP 3, board-computer og elektriske sidespejle med varme. Bilen havde trods ingen afgift kun plastrat.

Ekstra var transportpakke med parkeringssensor bag, regnsensor og tågeforlygter – samt Bluetooth.

552 kilo last
Der er plads til 552 kg. last. Selv med last er accelerations-præstationerne gode. En elbil har 100 pct. moment fra 0 km/t – og Berlingo yder 200 Nm op til 1.500 omdrejninger.

Det vil sige forrygende acceleration til 50 km/t – mens det tager 19,8 sekunder til 100 km/t, men så hurtigt kørte jeg sjældent. Fra 60- til 80 km/t sker på 8,3 sekunder. Topfarten er på 110 km/t – men så trækkes der meget strøm.

I instrumentbrættet får man hele tiden at vide, hvor mange kilometer, der er tilbage af strøm. Og i et ur er der to farver – i blåt område oplader den – i grønt område kører med økonomisk

Det er sjovt at køre elbil – fordi accelerationen er så god. Bilen har også et fint vejgreb – så det er næsten som at køre radiobil. Sæderne er lidt faste, men der er armlæn.
Testbilen havde E-My Way navigation som ekstraudstyr til 6.092 kroner – god ting til bydistribution.

Faktaboks:

Motor: MMC/Elmotor synkrom med permanente magneter.
Ydelse: 67 hk v. 4.000-9.200 omdr.
Moment: 200 Nm ved 0-1.500 omdr.
Gear: PSA/Trinløst automatisk.
Rækkevidde: Max 170 km.
Batteri: Litium-ion.
Ladekapacitet: 22,5 kWh.
Ladetid: 7 timer (14 A), 15 timer (8A).
Hurtigladning: 80 pct. på 35 min.
Topfart: 110 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 19,8sek.
Acc. 60-90 km/t: 8,3 sek.
Egenvægt/totalvægt/nyttelast: 1.628/2.189/552 kg.
Bremser: ABS , vent. skiver for og bag. Hill-holder.
Sikkerhed: esc/ESP stabilitetssystem. 4 airbags.
Dæk: Michelin Agilis 51 195/70R15c.
Vendediameter kantstene: 11,5 m.
Varerum-volumen L2: 3,7 kubikmeter.
Længde/breddehøjde: 2.500/1.620/1.148 mm.
Hjulkasser: 1.230 mm.
Læssehøjde: 584 mm.
Sidedøre: 460 x 1.100. mm.
Bagdøre: 1.230 x 1.250 mm.
Pris L2N2: 208.640 kroner plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk