Det skal fejres med manér, når VW’s mindste van, Caddy, fylder 30 år – så skruer fabrikken op for kræfterne med en 170 hestes Edition 30 model, der med en topfart på 196 km/t og en acceleration til 100 km/t på 8,9 sekunder følger mange ægte sportsbiler til dørs.

Drejningsmomentet taler da også for sig selv: 350 Nm. mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger.

Trods de mange kræfter, er brændstoføkonomien rimelig med sine 16,1 km/l (166 gram CO2 pr. km.)

Edition 30 til andre udgaver
Testbilen med 2,0 TDI og 170 hk koster dog også 220.898 kroner plus moms.

Man kan også få Edition 30 udstyret med andre motorer – så koster billigste 1,2 TSI 144.699 kroner plus moms.

Til gengæld kan man ikke få 170 hestes udgaven uden Edition 30 udstyret.

6-trins DSG-gearkasse
For at chaufføren skal kunne følge med, er der valgt en 6-trins DSG dobbeltkoblings automat-gearkasse, så man bare skal styre og bremse bilen.

Vil man selv vælge skifte-tidspunkterne, kan man slå over i manuel mode og skifte op og ned på de skifte-kontakter, der sidder bag rattet, og som også bruges i racerbiler.

Manuelt gearskift har dog især fordele ved bjergkørsel, hvor chaufføren f.eks. kan se en bakke og dermed vælge det rette gear i tide.

Fast affjedring
I det flade Danmark bliver man dog hurtig afhængig af det hurtige DSG-gear. Når man bliver træt af at køre race, kan man også koble fartpiloten til.

Køreegenskaberne er gode. Bilen er ret fast dæmpet, og man mærker også ujævnheder slå igennem. Men den tager svingene på en snoet landevej uden problemer – med hjælp fra esc stabilitetssystemet og ASR-antispin systemet, som iøvrigt er standard.

Men man bør nok spænde godset fast, hvis man også vil afprøve bilens præstationer. Med 170 hk mærker man ikke meget til læsset.

God kørestilling
Da det nu er en sports-van, har Edition 30 skålformede sæder i stof og Alcantara.  De kan indstilles i højden og ryggen kan indstilles trinløst. Så samlet set har man en rigtig god kørestilling.

Der er fartgreb til både fører og passager. Bilen er rigtig godt støjdæmpet – så nu høre man mere til fartvind end til motoren.

Testbilen havde ikke sædevarme (ekstraudstyr). En kold vinterdag er motoren længe om at få kabine-temperaturen op – og så ville sædevarme være en god detalje. Bilen har dog aircondition.

Sort-lakerede alufælge
Edition 30 udstyret omfatter også sortlakeret tagsidelister med blanke, sorte indsatser og del vis sort-lakerede 17 tommer aluminiumsfælge (design Budapest).

Kølergrill’en har desuden ekstra blanke lister. Dertil kommer så lakerede spejlhuse og kofangere i bilens farve – og sort tagræling.

Med følger så tågelys for og bag, forlygter med dobbelt parabol – og evt. xenon på bestilling. Bilen havde også Bluetooth tilslutning.

1.500 kg. trailervægt
Det 3.030 liters varerum i Caddy Edition 30 med 170 hk er som i andre Caddy – og bilen må laste 768 kg. Den trækker en trailer på 1.500 kg.

Varerummet er forsynet med sort beklædning af gulvet. Det er dog ret glat, så man bør spænde godset fast i de seks fastgørelseskroge i varerums-gulvet som før nævnt. Bagdørene er sidehængslede og kan åbne op til 180 grader.

Læssehøjden er 60 cm. Testbilen havde en skydedør i højre side. I kabinen er der aflæggeplads i en hylde over forruden i hele bilens bredde, i aflæggefordybninger på instrumentbrættet under forruden samt i det åbne handskerum (handskerumsklap er ekstraudstyr).

Der er to kopholdere, men ingen holdere til flasker og termokander. Der er kun fører- og passager-airbags. Side-airbags og gardin-airbags er ekstraudstyr.

Caddy begyndte som pick-up
Den første Caddy fra 1983 var en pick-up bygget på Golf 1 modellen.

Den næste Caddy fra 1995 var bygget på Polo-modellen med forhøjet tag over varerumsdelen.

Den nuværende udgave kom i 2003 – og den forlængede Maxi kom til i 2007.

Fakta: VW Caddy 170 hk Edition 30:

Motor: 4 cyl. 2,0 turbodiesel.
Ydelse: 170 hk
Moment: 350 Nm. V. 1.750-2.500 omdr.
Topfart: 196 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,5 sek.
Økonomi g/s: 16,1 km/l
CO2: 166 gram/km.
Varerum: 3,2 kubikmeter.
Totalvægt/lasteevne: 2-194/768 kg.
Trailervægt m/ bremser: 1.500 kg.
Læssehøjde: 60 cm.
Sidedør: 701 x1.100 mm.
Bagdør: 1.185 x 1.129 mm.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Bladfjedre.
Vendediameter: 11,1 m.
Sikkerhed: ABS, ESP (esc), ASR.
Airbags: Fører og passager.
Pris ex. moms: 220.898 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk