Den nye VW Golf Van er den 13. mest solgte varebil herhjemme i årets tre første måneder med 136 enheder. Det er 36 mere end i samme periode året før, endda bedre end Touran og bedre end eksempelvis Peugeot Boxer, som den slår med otte enheder.

Stationcarudgaven, som tyskerne kalder Variant, tager sig af en del af Van-salget – ikke mindst fordi det som gulpladebil er en merpris på knap 10.000 kr. i forhold til den langt mindre rummelige 5-dørs model. 1.600 liter rummer Golf Variant Vans varerum – noget mere end forgængeren.

Godt er, at der er lav læssekant på 65 cm. og lille negativ læssekant (3,5 cm) i varerummet. Den testede Comfortline udgave har også et ryglæn på passagersædet, der kan fældes frem, så man kan fragte genstande på 2,67 meters længde.

Topudstyr til lavpris
Det bedste ved Van-modellen er, at man kan vælge den allerbedst udstyrede Highline model til en merpris på kun 11.000 kroner plus moms, hvor hvidpladekunder skal af med det meste af tre gange så meget.

Den tidligere Golf Variant var designmæssigt ikke så vellykket som den nye model, hvor linjerne er naturlige – og følger design-slægtskabet med den større Passat. Den gamle Variant blev også bygget i Mexico, mens den nye Variant produceres i Tyskland.

Det er syvende udgave af Golf, som nu fremtoner som Variant – og da den 5-dørs Golf blev kåret til Van of the Year for 2013, er det ikke en ringe bil, som VOTY.dk har prøvekørt.

Design som Golf og Passat
Stationcar-modellen har fået de fleste designelementer inde og ude fra den 5-dørs model – og køreegenskaberne er også tæt på at være identiske. Altså ganske fremragende. Bilen styrer helt skarpt i svingene, og den faste affjedring sikrer eminente svingegenskaber.

Lidt fast dæmpning ganske vist – men ikke ukomfortabelt. Et minus var dog dækstøjen fra Pirelli vinterdækkene, som ellers sidder på smarte alufælge.

Kørestillingen er mere end godkendt med det multijusterbare rat og højdejusterbare sæde (trinløst med rulle). Sædet er skålformet, så man sidder uden at rutsche til siderne. Desuden er der trinløs indstilling ryg- og lændestøtte.

Ville vælge DSG
Gearet med 6-trins manuelt, hvor jeg måske ville have valgt DSG-automatgearet, som skifter så blødt og behageligt. Bilens 150 hestes 2,0 TDI dieselmotor trækker rent fra cirka 1.200 omdrejninger  – det vil fra 55 km/t i femte gear og 75 km/t i sjette gear. Der er således dømt fjerde gear i byerne. Motoren er også mere til landevejen end til byen.

Bilen er ganske kvik med en topfart på 218 km/t og acceleration til 100 km/t på 8,9 sekunder. Alligevel klarer den 23,8 km/l i gennemsnit. Den betyder en udledning på 108 gram CO pr. klometer (klasse A+) og en halvårlig grøn ejerafgift fra 2014 på 1.400 kr.

Comfortline modeller har et ganske pænt udstyrsniveau – det tæller bl.a. læderrat, speedpilot, 2-zone klimaanlæg, navigation, handskerumslås, advarselslyd ved bakning, elektrisk standbremse, stort aflæggerum under varerumsgulvet samt som ekstraudstyr i testbilen et stort glas-skyde/vippe soltag.

Teknik – VW Golf Variant Van 2,0 TDI Comfortline:

Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 150 hk v. 3.500-4.000 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.750-3.000 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 8,9 sek.
Acc. i 5./6. gear: fra 55/75 km/t (1.200 omdr.)
Topfart: 218 km/t.
Økonomi-snit: 23,8 km/l.
CO2: 108 gram/km.
Bremser: Skiver for og bag. ABS. ESP (esc).
Halvårlig grøn ejerafgift: 1.400 kr.
Affjedr: Uafhængig for/semiuafh. Bag.
Vendediameter: 10,9 m.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Varerumsmål: 1.705 x 1.205 x 700 mm.
Bredde mellem hjulkasser: 1.000 mm
Længde med nedfældet passagersæde: 2.670 mm.
Bagdørsåbning: 1.050 x 700 mm.
Sidedørsåbning: 860 x 705 mm.
Læssehøjde udv/indv.: 640/35 mm.
Anhængervægt m. bremser: 1.600 kg.
Køreklar vægt: 1.436 kg.
Tilladt totalvægt: 1.970 kg.
Nyttelast: 534 kg.
Dæk: Pirelli Sotto Zero Winter 235/45 R 17.
Pris: 203.896 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk