(BARAQUE DE FRAITURE)

I DAF’s 85 årige historie er der aldrig blevet investeret så mange penge som til den nye række af motorer, der opfyldes Euro6 miljønormen, der træder i kraft ved årsskiftet inden for EU.

Det er simpelt hen så dyrt med ny motorteknologi, at det ikke betyder så meget at ændre på designet, når man i forvejen er i gang med at ændre drivlinen, som i denne tilfælde også har betydet, at hele chassiset skulle nydesignes.

Arkitekturen bag motorerne har man bl.a. hentet i USA, hvor miljøkravene (EPA 10) er strengere end Euro 5 og som ifølge DAF faktisk er brugt som baggrund for Euro 6 kravene i Europa. Man kan dog ikke overtage motorerne fra Paccars Kenworth og Peterbilt lastbiler uden videre – og eksempelvis DAF’s nye PX 5 og 7 motorer til LF og CF serierne er jo i en helt anden størrelse.

18 mio. test-kilometer
Derfor har man også været nødt til at foretage sine egne tests – faktisk nåede man op på næsten 18 mio. km. tests inden man var tilfredse hos DAF.

Man budskabet fra DAF er klart nok. De nye lastbiler fra Eindhoven i Holland bygger på samme filosofi, der skal skabe vækst for både DAF og kunderne. Totalomkostningerne skal være lave for vognmandsforretningerne.

VOTY.dk har været i Belgien for at prøve de nye LF og CF modeller – nærmere bestemt Ardennerne, som er landets mest bjergrige område. Her viste test af en række forskellige modeller, at pengene er givet godt ud.

Euro 6 modellerne byder på samme brændstofforbrug som Euro 5 bilerne og præstationerne er ikke forringet. De nye motorer kræver meget luft, og DAF har derfor designet kofangerne, så luften skubbe luften op til kølergrill’en.

Bedre chauffør-komfort
Oven i det byder de nye biler på en smartere designfilosofi – og der er gjort meget ud af at forbedre tilværelsen for chauførerne. Men det grundlæggende design er videreført. Således er det kantede design på siden af førerhuset i CF-modellen bevaret.

På vejen mærker man ikke, at det skulle være en Euro 6 motor. Meget smidig og med et højt drejningsmoment over et stort omdrejningsområde. I den mindste kategori LF skal bilerne fortsat roses for klassens mindste 50 graders vendediameter, der gør det nemt at manøvrere i små byer med smalle gader og snævre gårde.

Designlinje som ny XF
Designet følger den større XF serie – og er helt anderledes end tidligere. Baggrunden er først og fremmest, at Euro 6 behøver mere luft end de gamle motorer, så der er mere kølergitter, men hos DAF pakket usædvanligt flot ind. Med en forkromet bjælke med DAF logo, nye forlygter med LED teknologi som kørelys i LF og som hovedlys til CF.

Stadig med Euro 6 bestemmelserne for øje har DAF ændret hele drivlinen – ud over motorer også optimeret både de manuelle og de automatiserede ZF gearkasser.

Lettere med Euro 6
Vi prøvede begge typer gearkasser i LF serien og selv det manuelle gearskift med lavt og højt niveau (range) bliver man hurtig dus med. Faktisk vejer en LF 120 kg. mindre med Euro 6 teknik end med Euro 5 teknik.

Efterhånden er der dog færre og færre, der køber bilerne med manuel gearkasse, fordi moderne automatgear er mere økonomiske og samtidig en forbedring af arbejdsmiljøet. Betjeningen af automatgearet med tilhørende trykknapfunktioner til højre for førersæde kræver dog tilvænning.

Chaufførernes hjem
Med det nye instrumentbord, som igen er holdt i et familiedesign, har man gjort det enkelt for chaufføren at betjene det. Rattet er nu blevet udstyret med flere betjeningskontrakter, og endelig er der kommet nye sæder, der byder på rigtig god komfort. Eller som man siger hos DAF: det er jo et slags hjem for chaufføren.

For den større CF er der tale om nye for- og bagaksler med letvægtsaffjedring. Designet af chassis’et giver plads til op til 1.500 liter tank. Helt ny er desuden CF i anlægsudgave – og senere kommer LF også i en udgave til entreprenører.

DAF’s motorprogram
DAF’s motorprogram hedder MX-11, MX-13 samt de mindre PX-5 og PX-7. Den største XF model fås med de to MX motorer, CF fås med både de to MX motorer samt med PX-7 motoren, mens LF fås med de to PX motorer.

Der er ingen prisforskel på, om man vælger som CF med MX 11 eller MX 13 motor – fordelen ved den nye MX 11 motor er bl.a. en tre pct. bedre brændstoføkonomi og et lavere støjniveau. En af hemmelighederne er, at knastakslerne er hule og dermed vejer mindre – i det hele taget er der gjort meget ud af vægten. Faktisk er Euro 6 udgaven af LF 120 kg. lettere end Euro 5 udgaven.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk