Euro 6 teknologi er i første omgang, hvad Carlsberg Danmark satser på i deres nye flåde af 32 regionale MAN lastbiler og 17 city distributions-lastbiler.
”Vi havde overvejet gasdrift til de 17 distributionslastbiler, vi er ved at købe, men da prisen var op mod 150.000 kroner ekstra pr. styk, valgte vi gassen fra i første omgang, men valgte så Euro 6, hvor vi kunne have sparet omkring 75.000 kroner ved at vælge Euro 5 normen, siger distributionschef Kaj Nielsen, Carlsberg Danmark.
Afgiften i både Sverige og Tyskland er gunstigere for gaslastbiler, men herhjemme vil det ikke være økonomisk forsvarligt at investere så mange penge ekstra i lastbilerne. Hybridteknologi til lastbiler har man også fundet for usikkert at investere i.
Bedre virkningsgrad
”Virkningsgraden i en dieselmotor er bedre end i en gasmotor, og samtidig kender vi p.t. ikke værdien af gasbilerne som brugte. Tiden er ellers den rigtige, for en række af vores distributionsbiler har alderen på syv år, hvor de skal skiftes, siger Kaj Nielsen.
Euro 6 bilerne er da også et tegn på, at Carlsberg vil gå forrest, når det gælder den reneste teknologi. Der er eksempelvis netop blevet skiftet tre diesel-personbiler ud med den nye Toyota Auris Hybridmodel, men afgifts politikken er ikke gunstig for yderlig udvikling i den retning, Carlsberg Danmark har 430 person og varevogne under 3500 kg.
Indkøb sker centralt
Carlsberg har placeret sit indkøbscenter CSC, Carlsberg Supply Company, for bl.a. lastbiler i Schweiz, i dette selskab hører Global Procurement hjemme, hvor der købes ind internationalt for at opnå de mest fordelagtige priser. Carlsberg arbejder med Green Logistics, som understøtter bryggeriets CSR politik.
”Vi har fået meget pressebevågenhed for to nye elektriske Iveco øl-distributionsbile vores schweiziske bryggeri i Feldschlösschen har investeret i, lastbilerne oplades med strøm produceret af et stort solcelle anlæg placeret på bryggeriets lagerhal, siger Kaj Nielsen.
Interessen for gas og hybrid biler i fremtiden er der stadig hos Carlsberg Danmark, men det kræver en ændring i afgifterne, og Kaj Nielsen skal da også ud til åbningen af den første gas-fyldestation på Amager om en uge – etableret af olieselskabet OK og gasselskabet e.on.
—