Vi har tidligere prøvet Ford C Max Van, som vinder på fornemme køreegenskaber – især i nyeste udgave, der har fået et fastere vejgreb. Grand C Max har også køreegenskaber i særklasse for denne type biler – og så er den mere praktisk som varebil med sine skydedøre.

Med over 1.800 liter varerum og 1.800 kg. trailervægt har den været populær som varebil lige siden første udgave blev præsenteret i efteråret 2010.

I årets første fire måneder er der solgt 86 Grand C Max Van mod 56 året før – så interessen er øget. Det gælder også den mindre C Max, som solgte 167 gulpladeudgaver i samme periode i år mod 117 i fjor.

Luksus-varebil
Bilerne bruges til mange opgaver – fra inspektørbiler til luksus-varebiler til mester selv. Man kan faktisk også få indretningskit til bilen og slæde til at trække godset ud. Læssehøjden med 670 mm er  31 cm højere end på den normale C Max, men der er ingen negativ læssekant.

For 3.250 kroner kan man få fjernbetjent elektrisk bagklap, hvor man bare stikker sin fod ind under bagkofangeren – så åbner bagdøren. Fint, når man kommer med armene fulde af materialer.

Testbilen var med 150 hk TDCI diesel og koster eksklusiv moms 208.740 kroner – med for cirka 6.000 kroner kan man få modellen med 170 hk – også med Powershift automatgear og med samme forbrug på 20 km/l. Det betyder 2.250 kroner i halvårlig grøn ejerafgift for begge biler.

Billigere alternativ
Kan man leve med 1,5 liters TDCI motoren, der er par sekunder langsommere til 100 km/t, sparer man over 12.000 kroner og slipper med at betale 1.850 kroner i afgift, og man har fortsat powershift og Titanium udstyr.

Bilen er virkelig kvik i trafikken – og man har en god oplevelse bag rattet, selv om der er mange info-knapper at lære at kende.

Automatgearet er af dobbeltkoblings-typen og skifter super-blødt – en virkelig fornøjelse i bytrafik. Med Titanium udstyr har man tillige en storslået komfort med god støtte. Tillige er der 3-trins sædevarme i begge forsæder.

Veludstyret
Bilen har nøglefri start og stop/start for bedre økonomi. Der er også såvel speedpilot som fartbegrænser. Udstyret i testbilen talte desuden læderrat, parkeringsadvarsel ved bakning (ekstra) og parkeringshjælp (ekstra).

Dertil kommer info-systemet SYNC 2 og LED kørelys, som er standard. SYNC 2 taler ikke dansk, men det kommer med det nye SYNC 3, hvor man bl.a. bare kan sige kaffe – så dukker de nærmeste cafeer med adresser op på skærmen. Tryk på den ønskede café – og navigationssystemet guider én derhen. Ret smart.

Nødbremse koster ekstra
Desværre er førerassistentpakken med bl.a. Active City Stop nødbremse ekstraudstyr til 5.800 kr. plus moms. Her følger også førerovervågning, linjevogter, skiltegenkendelse og automatisk op/nedblænding.  Active City Stop koster alene 2.320 kr. Adaptiv fartpilot, hvor bilen selv bremser ned for at holde afstand, skal man give yderligere 6.960 kr. for.

Men det meste af udstyret bliver formentlig snart standard minimum i biler i denne klasse. Til gengæld er navigation og otte tommer touchscreen standard – sammen med en midterboks med armlæn.

Standard er også 16 tommer alufælge, to zone klimaanlæg, regnsensor, varme i forruden og kromlister i bl.a. kølergrill’en. Bilens panorama glastag koster dog 6.780 kr. ekstra. Bilen har ikke handskerumslås.

Tekniske data Ford Grand C Max Titanium:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 150 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 370 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,7 sek.
Forbrugssnit: 20 km/l.
CO2-udslip: 129 g/km.
Halvårlig grøn afgift: 2.250 kr.
EuroNCAP: 5 stjerner.
Dæk: Bridgestone Turanza. 215/55 R16.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag.
Læssehøjde: 670 mm.
Varerum: 1.695 x 1.305 mm.
Bagklap: 930 x 920 mm.
Trailervægt: 1.800 kg.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.577/723 kg.
Garanti: To år fabrik/12 år rust.
Pris ekskl. moms: 208.740 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk