Det er svært at sige noget dårligt om kørekomforten i den nye naturgas-udgave af Mercedes-Benz Sprinter med betegnelsen 1,6 NGT (naturgas). Den er mere lydløs end når man kører den med benzin – som der er i reservetanken. En dieselmotor støjer en del mere.

Jeg har prøvet den i en uge sammen med tømrermester Claus Ettrup i Dragør – og kørte i alt 815 kilometer i Danmark og i Sverige. Heraf cirka halvdelen af turen på gas. Vi kørte en teststrækning med gas og nåede 340 km – 10 km mere end fabrikker opgiver.

Når gasser slipper op, skiftes der automatisk til kørsel på benzin – en god ting i et land med kun syv gas-anlæg. De tre er på Sjælland, de tre er i Jylland og der er en på Fyn. Men flere er dog på vej. Testbilen kan fyldt tanket køre 330 km på gas og 870 km på benzin (med 100 liter benzintank).

Få til private
Hos Mercedes-Benz forventer salgschef Rasmus Andersen ikke at sælge så mange gas-køretøjer til private virksomheder, men nok en del til offentlige myndigheder, som ønsker en grønnere profil. Det gælder ikke mindst landets kommuner.

”Eksempelvis har Københavns Kommune meldt ud, at lastbiler og varebiler samt minibusser fremover så vidt muligt skal køre på naturgas/biogas, mens mindre biler skal køre på el eller brint,” siger Rasmus Andersen.

Allerede nu har Mercedes solgt fem gas-Sprinter modeller til Skive Kommune – her er der også et gas-anlæg. I begge tilfælde handler det om udbudsrunder.

Den reneste Sprinter
Den Sprinter, som vi prøvede, er en af landets mest rene, da den opfylder miljø-kravene til Euro 6. Problemet er dog, at den koster ca. 264.000 kroner plus moms, hvor en dieseludgave med samme moment (313 CDI) er 26.000 kroner billigere i indkøb. Især på grund af gastankene og monteringen af dem.

Brændstoffet koster dog næsten det samme – mellem 10- og 11 kroner for diesel pr. liter og gas (hvor vi tankede) lå på 11 kroner.

En dieselbil kører dog længere på literen. Mercedes-Benz oplyser selv forbruget i gasudgaven til, hvad der svarer til 7,4 km/l, hvor 313 CDI kører 11,8 km/l.

Økonomimåling
Gasbilers forbrug opgives i km/kg. Energiindholdet i 1 kg naturgas modsvarer 1,5 liter benzin og 1,3 liter diesel. Koster 1 kg. gas f.eks. 15 kroner, modsvarer det en benzinpris på 10 kroner pr. liter og en dieselpris på 11,54 kroner pr. liter – ifølge Gasbiler.info.

Importøren sammenligner med dieselmodellen 313 CDI, som har 129 hk og 305 Nm ved 1.200-2400 omdrejninger, hvor testbilen yder 156 hk og 240 Nm mellem 3.- og 4.000 omdrejninger. Dieseludgaven udleder 209 gram CO2 pr. km (197 gram med Blue Efficience udgave) – NGT modellen fra 226 gram. Kører man ren biogas er der 0 gram udledning.

Selve testen med hensyn til kørsel med læs foregik uproblematisk. Den laster 1.225 kg. og har en trailervægt på to tons. Halvdelen af testen foregik med omkring halv last, den anden halve med tom bil.

Trækkraften er god
‘Bilen er ganske kvik med både gas- og dieseldrift. I femte gear var der trækkraft fra 1.500 omdrejninger – svarende til 45 km/t. I sjette gear også fra 1.500 omdrejninger – svarende til 55 km/t.

Faktisk mærker man ingen forskel i at køre gas eller benzin – bortset fra det lavere støjniveau, som jeg fornemmede ved kørsel med gas. Gasflaskerne ligger under bilens varerumsgulv og tager derfor ikke plads op i varerummet.

I den nyeste Sprinter er der blevet gjort mere ud af komfort og indretning af kabine. Instrumenteringen er som i alle Sprinter – bortset fra at konturerne af en gasflaske fortæller, hvor meget gas, der er tilbage.

Passagerer sidder lodret
Man sidder knap så lodret i det trinløst indstillelige førersæde – mens de to passagerer på højre sæde sidder mere lodret. Man kunne ønske lidt bedre lændestøtte i førersædet.

Der er god aflæggeplads både over forruden, på instrumentbrættet, i det aflåselige handskerum samt under passagersædet. Varerummet har 10 fastgørelseskroge samt trinbræt ved sidedøren. I midterste ryglæn kan midtersektionen vippes frem. Bagsiden gemmer en skriveplade med kopholdere.

Bilen har esc stabilitetskontrol plus sidevindsassistent, der elimineret de negative sider ved sidevind: at bilen slår et slag ved for eksempel brofæster.

 

Faktaboks Mercedes-Benz 316 NGT:

Type: Blue Efficiency

Motor: 156 hk v. 5.000 omdr.

Moment: 240 Nm v. 3.000-4.000 omdr.

Topfart: 159 km/t.

Træk: Baghjulstræk.

Dæk: Continental Vanco Eco 235/65 R16c

Drivmidler: gas og benzin m. automatisk skift.

Tanke: Gas 124 liter. Benzin 100 liter.

CO2: Fra 235 g/km (23 pct. under benzin/diesel)

Lasteevne: 1.225 kg.

Trailervægt: 2.000 kg.

Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.

Gear: 6.

Trækkraft: I femte gear: fra 1.500 omdrejn. (45 km/t.) I sjette gear: 1.500 omdrejn.(55 km/t.)

Energiindhold:1 kg CNG svarer til 1,3 liter/1,5 l benzin.

Pris: ca. 264.000 kroner plus moms

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk