VW har haft et nyt ”Rugbrød” i ovnen: T6 generationen er netop landet herhjemme – og der er mere bid og kant i varebilen end i forgængeren T5, der over 13 år er blevet produceret i to millioner enheder.
Tæller man alle de mange typer af ”Rugbrød”, som VW koncernen har slået op siden den første så dagens lys i 1950, er der tale om 12 millioner enheder.
Det er ikke den samme hårde affjedring i den nye Transporter fra VW som i forgængeren. Faktisk er den langt mere komfortabel at køre i, men også styretøjet er gjort mere præcist.
Det er også nødvendigt for at matche den meget sporty Transit-varebil fra Ford.
Dynamisk chassiskontrol
Især nogle af de modeller, som vi prøvede ved pressepræsentationen i Stockholm i forsommeren, var særligt sporty – med dynamisk chassiskontrol, hvor man kan vælge imellem komfort, normal og sport. Dette udstyr skulle dog ikke kunne fås til chassisudgaver og kassevogne uden ruder, men f.eks. til dobbeltkabine-modeller.
Det er lykkedes at gøre kvaliteten endnu bedre end tidligere – bl.a. med lækrere materialevalg.
Prisniveauet er ikke ændret så meget i de billigste modeller, men testbilen var med DSG-automatgear og fortsat med Euro 5 motor på 140 hk til 256.000 kr. plus moms, hvor basis 102 hk udgaven står til 111.000 kr. med 102 hk.
Klar med Euro 6 norm
Man kan få bilerne med Euro 6 motor og fremtidssikrede – så begynder priserne ved 248.000 kr. Men Euro 6 kræver især meget køling – og er dyr teknik. Der går dog et år, før det er lovkrav.
I Stockholm prøvede vi bl.a. Euro 6 udgaven med 150 hk – og den er meget smidig med trækkraft fra 1.000 omdrejninger i sjette gear.
Den vil afløse 140 hk udgaven, som vi tester her, ved overgangen til Euro 6. Testbilen havde ekstraordinært 7 trins DSG gear til ekstra ca. 20.000 kr. plus moms – eller i alt 257.000 kr. Euro 6 koster ca. 30.000 kr. ekstra.
Hurtigst i manuel indstilling
Men DSG gearkassen er rar at køre med – med helt bløde skiftebevægelser, og det er et plus ved kørsel i tæt trafik. Bilen er ganske kvik med 140 hk, man skal afsættet være hurtige, kan man vælge manuelle skift. Nævnes skal også et mere præcist styretøj. Stop/start system er i øvrigt standard.
VW har lidt samme filosofi som Apple med deres iPhones. Da iPhone 5 udgik kom 5S i stedet for 6 – og senere kom så 6’eren. VW skiftede sidste gang fra T5 til T5b med helt andet frontdesign, men T6 kommer først nu med samme designfilosofi i fronten som T5b. Mange vil ikke kunne se forskel.
Designet på den nye VW T6 Transporter er ganske vist ændret. Der er mere bid og kant i det nye ”Rugbrød” – men der er mere tale om evolution end revolution.
60 pct. ny
60 procent af bilen er dog helt ny, siger fabrikken. Det er mest varerummet, som er uforandret, og det er godt for nuværende Transporter-ejere, som kan flytte deres reoler og lignende over i den nye bil.
Hos VW-ledelsen vil man dog ikke ændre så meget på designet, for man skal være tro mod VW’s DNA. Men linjerne på bilen er ændret en hel del og fremstår mere rene og lukkede. Fronten er det, man lægger mest mærke til.
Bilen er nemlig mere markant at se på, især når man stiller 5b op ved siden af. Men det er ligesom ”Find 5 fejl-opgaven” – det er svært at finde forskelle. Ikke mindst fra bagenden. Der er fortil kommet flere luftindtag – til ære for Euro 6 teknikken (som kræver mere luft.)
Nydesignet kabine
Inden døre er bilen helt nydesignet – stadig meget enkel modsat f.eks. Ford. Den nye T6 har ekstra meget aflæggeplads. Varebilens instrumentering er mere spartansk end Multivan udgaverne – med bl.a. flere åbne aflæggerum, men handskerummet kan dog låses af, og det byder de færreste mærker på.
Instrumenterne er nye – og flere af kontakterne er nu integreret i bilens touchscreen. Et kombi-instrument mellem urene giver flere andre oplysninger – bl.a. om tilsluttede hjælpepakker som linjevogter. Navigation er dog ekstraudstyr.
Meget støjsvag
Fremhæves skal det lave lydniveau gennem bl.a. bedre isolering– og så den mere komfortable kørsel med lidt blødere opsat undervogn. Man sider dog stadig ganske lodret i førersædet – med mindre man skubber sædet frem. Men så kommer højre knæ for tæt på gearvælger-konsollen.
I tidligere modeller kunne man få flyttet adskillelsen lidt tilbage. Måske kan det stadig lade sig gøre. Sæderne er dog generelt bedre og byder på bedre støtte. Positivt er vipbare sidespejle.
Varerummet er som nævnt tæt på samme dimensioner som før. Der er otte fastgørelsesøjer og testbulen havde fuld beklædning. Bagdøren var tophængslet, men man kan også få fløjdøre.
Kun DSG gear ekstra
Testbilen var med undtagelse af DSG gearet, helt standard. Det betyder, at det meste sikkerhedsudstyr, som VW har udviklet til bilen, er ekstraudstyr, som ikke fandtes på testbilen Det gjaldt bl.a. linievogter (Lane Departure), fjernlysassistent (som selv blænder op og ned), træthedsregistrering, bakkamera, automatisk afstandsregulering (ACC) – og ikke mindst city-nødbremsesystem. LED lys på bilen og i varerummet er heller ikke standard.
Til gengæld skulle, ifølge brochuren, automatisk ”Post Collission System”, være standard.
Dog har bilen ecs stabilitetssystem, elektrisk differentiale spærre, dækkontrolsysem, to airbags standard i Danmark, antispin, Bluetooth, bremsekraftregulering og ABS bremser. For komforten har bilen også klimaanlæg, motorvarmer samt opvarmet førersæde med armlæn
–
Nyt standardudstyr i forhold til den tidligere Transporter:
• Fartpilot
• Radio “Composition Colour med Bluetooth”
• Motorvarmer med timer
• Parkeringspilot bag (parkeringssensor)
• Climatic airconditionanlæg
• Armlæn til førersæde
• Opvarmeligt førersæde
• Klapbart arbejdsbord
• Dæktrykskontrol
Fakta VW T6 Transporter:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Ydelse: 140 hk. v. 3.500 omdr.
Moment: 340 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 12,5 sek.
Topfart: 172 km/t.
Varerum: 5,8 kubikmeter.
Forbrug: 13,3 km/l.
CO2: 196 g/km.
Grøn ejerafgift: 4.260 kr.
Varerum (kort model): 5,8 kubikmeter.
Totalvægt: 3.000 kg.
Nyttelast: 998 kg.
Læssehøjde: 566 mm.
Sidedør bredde: 1.020 mm.
Dæk: Continental Vanco Eco 215/65 R16c.
Pris testbil: 256.094 kr. plus moms.