Salget af RAV4 terrænbilen fra Toyota har i alle år været populær herhjemme – og næsten halvdelen af bilerne sælges som Van – det gælder også den nye RAV4 Hybrid.

Vi har prøvet den nye hybridudgave – endda i topudgaven H4 med firehjulstræk til 339.990 kroner plus moms. Billigste udgave med to-hjulstræk koster 271.000 kroner – og bliver mere gængs herhjemme.

Hybrid-bilen har fået en ny 2,5 liters benzinmotor med en elmotor til forhjuls-trækkeren og to elmotorer til firehjulstrækkeren. Her klarer elmotoren ved baghjulene trækkraften bagtil – og kan sammenlignes med et Torsen differentiale på en normal firehjulstrækker. Op mod 60 pct. af trækkraften kan flyttes bagtil.

1.650 kg. trailervægt
Fabrikken melder ud at gennemsnitsforbruget ligger på 19,6 km/l. Forbrugerorganisationen FDM fik i deres testresultatet 18 km/l – men ved daglig kørsel må man forvente et lavere forbrug skriver FDM’s testfolk. Man skal nemlig ikke bare køre med speederen i bund – det er også ubehageligt med de høje omdrejningstal.

Hvor forhjuls-trækkeren har en trailervægt på 800 kg, kan 4×4-udgaven klare en trailervægt på 1.650 kg. Dog ikke helt så godt som samme bil med dieselmotor fra BMW – som klarer 2 tons trailervægt – men det er kun den rene benzin- og hybridmodel, som fås med firehjulstræk.

2,5 liters maskinen har 197 hk – og er ganske kvik. 8,3 sekunder er den om at nå 100 km/t og topfarten er 180 km/t.

Høj siddestilling
Bilen er en fin motorvejscruiser, men den store SUV krænger en del i sving. Men køreegenskaberne er eller gode.

Men sidder godt bag rattet – dejlig højt og med godt overblik. Kabinen er præget af luksus – og kvalitetsfornemmelsen er i top.

Varerummet er vældig stort – ca. 1.600 liter – og et plus en det relativt vandrette gulv og neutrale indvendige læssehøjde. Udvendigt måler den ca. 70 cm. Batteripakken mellem hjulkaserne tager dog lidt af pladsen.

Prøv manuelle skift
Som alle andre af Toyotas hybridbiler er RAV4 Hybrid udstyret med e-CVT trinløs variabel gearkasse. Man skal vænne sig til den elastikfornemmelse, som opstår, når man accelererer voldsomt. Man skal sørge for at køre afdæmpet – så er den rar at køre i. Bilen er meget lydløs.

Man kan også vælge manuel skift, som fjerner meget af elastikfornemmelsen. I byer er automatgearet dog bedst – og i byen kører man oftest i el-mode. Man kan via en knap selv skifte imellem elektrisk kørsel (hvis der er strøm nok), økonomisk kørsel og sporty kørsel.

Højt sikkerhedsniveau
Vores testbil havde H4 udstyr, hvor man får Toyotas sikkerhedssystem Safety Sense med nødbremsesystem, linjevogter, afstandsregulering, skiltegenkendelse, automatisk nedblænding og p-sensorer. Kun i topudstyret H4 får man tillige 360 graders panorama-kamera.

Fra udstyrs-listen kan vi nævne el justerbare lædersæder, læderrat, fartpilot, nøglefri start, midterboks, handskerum med lås, automatisk styret bagklap, Smart-Phone stik og alufælge.

Fra 1994, da første generation RAV4 kom, til i dag, er der i Danmark solgt 13.000 RAV4 – heraf 11.000 som Van.

Tekniske data Toyota RAV4 Hybrid:
Benzinmotor: 2,5 liter. Euro 6.
Elmotorer: Ved for hjul (og baghjul i 4×4).
Ydelse: 197 hk
Moment: 206 Nm v. 4.400-4.800 omdr.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,3 sek.
Transmission: e-CVT trinløs.
Moment for/bag: 270/139 Nm
Forbrug: 20 km/l (19,6 i 4×4).
CO2 udledning: 116 g/km.
Max. kW for/bag: 105/50 kW.
Hybridbatteri: Nikkel-metal.
Køreklar vægt/totalvægt: Max. 1.625/2.205 kg.
Trailervægt: 800 kg (1.650 kg i 4×4).
Affjedring: Uafhængig for/dobb. triangler bag.
Krængningsstabilisatorer: for og bag.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Bremser: vent skiver for/skiver bag.
Frihøjde: 163 mm.
Til/frakørselsvinkel: 19/23 grader.
Vadedybde: 300 mm.
Pris ekskl. moms: 339.990 kr.
Pris fra: 271.000 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk