Entreprenører, tungtransportører og skovejere vil givet blive glad for Volvo Trucks’ nyeste opfindelse: tandemakselløft.

Vi har prøvet den nye teknologi i en Volvo FH 500 på en tur rundt i Nordsjælland – inklusive i entreprenørvirksomheden SCT Transports grusgrav i Tulstrup. Der var lastet 20 tons grus på AMT-traileren fra MTDK A/S – og totalvægten på køretøjet var på 35 tons.

Vi må dog indrømme, at vi ikke havde mulighed for at læsse ballasten i form af grus af i grusgraven – så helt at se teknikken i brug, kunne vi ikke. Ideen er, at man uden læs kan løfte tredje aksel til og fra transportopgaven med læs.

Off-Road antispin
Er terrænet ekstra blødt kan man slå antispin-systemet (TSC) fra ved at trykke på øverste del af TSC-knappen nogle sekunder – eller koble ”Off-Road TSC” til i stedet for det normale TSC. Det sker ved et kort tryk på samme kontakt. Funktionen bruges ofte ved vanskeligt underlag som mudder og sne.

TSC sikrer normalt bedre trækkraft og stabilitet – og man reducerer risiko for hjulspin gennem en reduktion af motorens drejningsmoment. Under 40 km/t fungerer TSC også som en automatisk spærre-differentiale og aktiverer bremserne på hjul, der spinner.

Man opnår bedre vejgreb med tandemakselløft og trods 50 kilo ekstra vægt kan man få op til fire procent lavere brændstofforbrug, når lastvognen uden læs kan løfte tandemakslen – den bageste drivaksel i en tandem.  Dækkene kan hæves 140 mm fra vejoverfladen.

Både tom og fyldt
Den nye funktion er beregnet til tunge transporter, hvor der køres med læs den ene vej og uden læs den anden – f.eks. ved tømmertransport eller anlægstransport.

Systemet fungerer ved at erstatte differentialespærre i den forreste tandemdrivaksel med en klokobling. Så kan den bageste tandemdrivaksel deaktiveres og hæves. Chaufføren har dermed adgang til både kraften og kapaciteten fra to drivaksler (6×4), men også den større manøvredygtighed fra en enkelt drivaksel (4×2).

Ved kørsel med den bageste drivaksel hævet reduceres vendediameteren desuden med en meter, og der opstår mindre slitage på dæk og affjedringssystemer.

Bedre komfort
Med tandemakselløft får chaufføren også en bedre komfort under kørsel uden læs, hvilket ofte svarer til 50 procent af driftstiden. Støjniveauet i førerhuset er lavere, og vibrationerne i rattet reduceres, når kun dækkene fra én drivaksel er i kontakt med vejen.

Tandemakselløft er godt til transporter, hvor underlaget eller totalvægten kræver en lastvogn med tandemtræk, men hvor lastvognen kører uden læs eller med et meget let læs på vej tilbage. På glatte eller bløde overflader kan chaufføren så øge trykket på den forreste aksel ved at hæve den bageste drivaksel. Det giver et bedre vejgreb og reducerer  samtidig risikoen for at køre fast.

Selve køreturen forløb uproblematisk. Den 500 hk motor er momentstærk med 2.500 Nm mellem 1.000- og 1.400 omdrejninger – og da totalvægten kun var 35 tons, var der ingen problemer med at trække læsset.

På vejen som i en normal FH
Den 7-akslede testbil/trailer kan jo rumme op til 56 tons – og det har vi tidligere testet i forbindelse med Volvos dobbelt-koblingsystem – men det klarede bilen også fint, selv om man så mærker mere modstand op ad bakke og mere skub i ryggen ned ad bakke.

Bilen kører som en normal FH – og på de trafikerede småveje sætter man pris på ikke mindst bilens nødbremsesystem og afstandsregulering, der sikrer god afstand til trafikanterne foran én.

Der er usædvanlig mange rundkørsler og bakker i Nordsjælland – og her e man glad for Volvos VEB+ motorbremse, der sikrer blød opbremsning – og nedsætter slid på bremserne. Også linjevogteren(sporassistenten) sørger for at man holder sin bane – selv om advarselslyden, når man berører afstribningen, kan være irriterende.

God kabinekomfort
Kabinen er som altid komfortabel – med god førerstilling og godt overblik over instrumenter, og let betjening af kontakter. Det gælder bl.a. indstilling af fartpilot og motorbremse. Bilens automatiserede I-Shift gearkasse er som sædvanlig også en behagelig oplevelse.

Luftaffjedringen bagtil er også med til at gøre turen på de ujævne veje mere beahelig.
Testbilen med 6×4 konfiguration er en typisk bil for entreprenører – og bilen havde da også Volvos forstærkede forkofanger, som øger trækkerens længde med 13,2 cm. Vægten øges samtidig med 69 kg. Ydermere har bilen forstærkede skærmstiver bag.

Testbilen er den første FH med tandemløft, som er kommet til Danmark – lakeret i mørkegrøn. Pudsigt nok samme farve, som anvendes af vognmandsfirmaet SCT, som vi gerne vil takke for lån af grusgraven.

Fakta: Volvo FH500 6×4 T med tandemakselløft
Akselkonfiguration: 6×4 med løftbar tandemaksel
Akselafstand: 3.200 mm.
Motor: 12.8 liter, Euro 6 med EGR og SCR
Ydelse: 500 hk v. 1.400 – 1.800 omdr.
Moment: 2500 Nm v. 1.000 – 1.400 omdr.
Gearkasse: I-Shift m. overdrive. Forstærket gearkassehus.
Bremser: skiver, esc, ABS, EBS. Automatisk nødbremse.
Motorbremse: VEB+.
Sikkerhedsudstyr: Sporassistent
Affjedring: Parabel for – luftaffjedring bag.
Aksler: For 9.0, bag 9.5 (11.5 med løftet tandemaksel) og 9.5,
Førerhus: Globetrotter.
Totalvægt 26 tons – teknisk Totalvægt 29 tons.
Bagakseludveksling 3.97
Dæk: For 385-65/22.5, bag 2×315-80.
Forkofanger: Forstærket – ekstra 13,2 cm længde og 69 kg vægt.
Forstærkede skærmstiver bag – entreprenørbil
AdBlue tank: 64 liter.
Totalvægt: 56/60 ton – 7 aksler/modulvogntog
Trailer: 4 akslet AMT-afskubbertrailer fra MTDK A/S
Tandemakselløft fås til: Volvo FM, FMX, FH og FH16.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk