(BRESCIA)

For kort tid siden modtog Iveco prisen Truck of the Year 2016 for den nye EuroCargo model – hæderen blev givet til Pierre Lahutte, CEO hos Iveco, af Enrico Griffini, formand for Truck of the Year juryen, til transportmessen Solutrans i Lyon.

EuroCargo bygges på Ivecos store fabrik i Brescia i regionen Lombardiet i Norditalien – og vi har for nylig besøgt fabrikken i forbindelse med præsentationen af den nye EuroCargo.

Lombardiet er måske mest kendt blandt danskere for sin turisme: området ligger op mod den vestlige side af Gardasøen med byen Sirmione som den kendteste by – og sin mousserende Franciaforta Spumante som kendteste vin.

2.300 medarbejdere
Men for områdets indbyggere er byen Brescia nok mindst lige så vigtig – med Iveco som byens formentlig største industrielle arbejdsplads med 2.300 medarbejdere.

Fabrikken bygger i dag EuroCargo, som nu bygges i sin fjerde modelserie siden lanceringen i 1991. I 2002 kom den første ændring af bilens design – første store ændring kom så i 2008, og så den nyeste udgave i 2015.

Truck of the Year – også i 1992
Cirka 150 lastbiler bygges om dagen i et skift. I 1992 fik den første EuroCargo prisen ”Truck of the Year.”

Fabrikken åbnede helt tilbage i 1909, hvor produktionen var biler af mærket Züst. 10 år senere overtog firmaet OM fabrikken og i 1925 begyndte produktionen af lastbiler og busser – så i 90 år har erhvervskøretøjer været fabrikkens speciale.

Den første OM-brandede lastbil så dagens lys tre år senere. Blandt OM’s produkter i 50’erne og 60’erne kan nævnes ”Lupetto”, Togrotto og Leoncino modellerne.

OM – en del af Iveco
OM var en af de fem mærker, der gik sammen og skabte selskabet Iveco i 1975 – som i år så fejrer sit 40 års jubilæum.

Fabrikken i dag dækker et område på 676.000 kvadratmeter, hvor de 300.000 kvadratmeter er bebygget. I 2008 – da produktionen af tredje generation af EuroCargo begyndte – var fabrikken blevet helt moderniseret. Der anvendes bl.a. AGV-systemer med selvkørende vogne med reservedele.

Sølvmedalje for sikkerhed
Under implementeringen i 2007 blev anvendt det såkaldte World Class Manufacturing (WCM) – og senest har fabrikken fået sølvmedalje for sin kvalitet og ikke mindst for den forbedrede sikkerhed.

I dag er der 90 procent færre uheld på fabrikken end før WCM blev indført. Kun 10 ud af 59 fabrikker i CNH Industrial koncernen, hvor Iveco er med, har opnået denne anerkendelse. Brescia fabrikken opnåede 60 point efter tre dages kontrol.

Bygger fra bunden
Fabrikken i Brescia bygger EuroCargo helt fra bunden – med pladeproduktion, lakering og samleproces. Da vi var på fabrikken, kunne vi kun se selve samleprocessen, som er den sidste del af produktionen. En stor del af samleprocesserne udføres af robotter – bl.a. montering af ruder og instrumentbræt.

Der bygges i dag 11.000 forskellige modeller af EuroCargo. Udover den normale EuroCargo, bygges der militær-udgaver og udgaver til brandslukning under navnet Magirus. I nyeste udgave er tilføjet en udgave, der kører på naturgas samt en tre-akslet version.

Forbedret fjerde generation
Fjerde generation har til forskel fra tredje generation fået ny frontdesign med ny kofanger og LED lygter- der har betyder to procent bedre aerodynamik, ny instrumentering, nyt førersæde med mulighed for ventilation, nye dørhåndtag, ny 4-cylindret Tector 5 motor og opdateret Tector 6 motor med ren SCR teknologi, ny telematik og forskellige andre nye dele i drivlinen  (bl.a. kron og spidshjul).

Dertil kommer seks- eller 12 trins ZF automat gearkasser, som kendes fra den store Stralis udgave. Dertil seneste sikkerhedssystemer så som nødbremse, linjevogter og afstandsregulering.

Lastbilen, som byen kan lide
Der er til dato solgt en halv million EuroCargo world-wide – med en markedsandel på 30 procent. Interessen for denne størrelse lastbil er stigende i takt med øget internethandel samt at antallet af borgere, der generelt vil bo i byer, der ifølge Iveco de senere år er steget fra 50- til 60 procent. Derfor kalder Iveco EuroCargo for ”Lastbilen, som byen kan lide.”

Leave A Reply