Motoren i testbilen var en højgearet 75 hestes 1,5-diesel, men da jeg prøvede bilen meget i bytrafik, havde det nok passet bedst med en benzinmotor – og her byder Ford på den prisbelønnede 3-cylindrede 100 hestes EcoBoost motor, der er lidt mere smidig.

Tilbage til 1,5 diesel: Jeg måtte holde mig til tredje- og fjerde gear i byen – og forsøgte jeg at blive for længe i femte, var der ingen trækkraft. Var jeg for længe om at geare ned i et kryds, kunne den endda gå i stå. Trækkraften i femte er 60 km/t ved 1.200 omdrejninger.

Men når den er på tur i byens omegn, klarer dieselmotoren sig udmærket – om end man kunne drømme om den 95 hestes dieseludgave, der med 215 Nm overtrumfer testbilens 190 Nm – maksimale ved 1750 omdrejninger. Til gengæld er der ikke brug for et sjette gear – fordi den er højgearet nok i femte.

Stop/start
Den store diesel er også mere brændstofbesparende, selv om et spring fra 25,6- til 26,3 km/l ikke er så meget. Begge motorer har stop/start system – og det er med til at få forbruget ned.

Som varebil er den super kompakt – og et nummer mindre end Ford Connect. Varerummet er ikke så stort – men bilen er velegnet som lille servicebil. Der er kun få konkurrenter, når det skal være ægte varebiler – og det er trillingerne fra Fiat og PSA Peugeot/Citroën (Fiorino og Bipper/Nemo).
De har dog ikke været storsælgere herhjemme, for helt små varebiler er traditionelt ikke så populære. Fiorino har i årets første otte måneder solgt i 114 enheder, Bipper i 138- og Nemo i beskedne 31 enheder.

Courier er bygget på samme platform som Ford-modellerne B-Max og Fiesta, som også sælges som gulpladebiler. De har i samme periode solgt i henholdsvis 33- og 111 enheder.

Plads til euro-palle
Varerummet var kubisk – så der er god plads til selv en enkelt euro-palle. Bagdørene kan åbne 90 eller 180 grader. 2,3 kubikmeter rummer det i mindste model, som jeg har prøvet – og rummet måler 1,6 x 1,2 meter. Dertil kommer den noget smalle skydedør (standard i Trend modellen). Varerummet var ikke forsynet med beklædning – men det bør man sørge for.

Nyttelasten oplyses til 660 kg – og trailervægten til 500 kg. Bestiller man sin bil med hængertræk, får man trailer-assist med i købet, der er en esc for trailere. Bilen havde også LED lys i varerummet – det er dog ekstra.

I kabinen er der bl.a. skuffe under førersædet – plus et dybt handskerum med lås. Mellem sæderne er en holder til en i-pad – og der er aflæggeplads over og under forruden. Der er både stik til i-Phone samt AUX-port.

God komfort
Nævnes skal også air-condition, sædevarme, læderrat og to-vejs justerbart rat. Jeg skal nævne højdejusterbart førersæde med armlæn og justerbar lændestøtte. Der er tillige nedfældeligt midtersæde-ryglæn med kopholdere og skriveunderlag.

Bilen kører godt – og vejgrebet er fornemt. Kabinen er også helt personbilsagtig med  fin komfort i det velformede og multijusterbare førersæde

Der er også hill-start assist, regnsensor og automatisk nedblænding samt tågelygter foran. Nødbremseadvarsel er standard. Det er et system, der tænder advarselslys ved kraftige opbremsninger.

Fakta Ford Transit Connect 75 hk Trend:

Motor: 4 cyl TDCI diesel. 8V.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 75 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 190 Nm v. 1.750 omdr.
Bremser: Skiver for/tromler bag. ABS.
Sikkerhed: esc stabilitetskontrol,
4 airbags, hill-start, antispin,
anti-roll mitigation, trailer-assist.
Forbrug: 25,6 km/l.
CO2: 103 gram/km. (A*)
Topfart: Ca. 145 km/t.
Acc. 0-100 km/t: Ca. 16 sek.
Grøn ejerafgift pr. år: 2.040 kroner
Vendediameter: 10,5 m. mellem kantsten.
Varerum: 2,3 kubikmeter (kort).
Varerummål: 1.358 x 1.488 x 1.244 mm.
Bagdør-mål: 1.104 x 1.100 mm.
Skydedør-bredde: 453 mm.
Tilladt totalvægt: 1.795 kg.
Køreklar vægt: 1.140 kg.
Nyttelast: 665 kg.
Anhængervægt: 500 kg.
Læssehøjde: 536 mm.
Serviceinterval: 30.000 km.
Rustgaranti: 12 år mod gennemtæring.
Pris: 106.755 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk