Touran har aldrig været bedre end i den nye generation– VW’s mellemklasse MPV har en kvalitet, som de fleste producenter ønsker sig, men prisen er så også derefter, fra cirka 239.000 kroner  plus moms for billigste 1,2 TSI udgave til knap 266.500 kroner plus moms for dyreste 2,0 TDI med 190 hk.

Vi har prøvet Touran i en 1,4 TSI Comfortline på 150 hk med DSG automatgear til godt 173.000 kroner plus moms og en 2,0 TDI Highline med 110 hk med manuelt gear til godt 139.000 kroner plus moms.

Køb DGS til diesel
Automatgearet koster cirka 10.000 kroner plus moms, men det bør man i hvert fald unde sig i dieseludgaver. Så slipper man for at gå i stå, hvilket skete et par gange i den testede manuelle 2-liter udgave. Det er faktisk lidt mindre end det fabriksmonterede soltag inklusive bakkamera i en særlig pakke i testbilerne.

Har man et stort kørselsbehov er det naturligt at vælge en dieselmotor, men kører man begrænset er 1,4 TSI maskinen nok – og den er meget behagelig og meget kvik med sit DSG gear. Vælger man 2-liter dieseludgaven er motoren meget smidigmed flot drejningsmoment over en bred kurve, men der er først trækkraft i femte gear fra 60 km/t – så i bytrafik er der dømt fjerde gear.

Det koster lidt på brændstofregningen – trods start/stop funktion. Men det løses jo med et DSG gear. Nævnes skal også bilens nøglefri start.

Godt vejgreb for en MPV
Bilen kører godt på alle typer underlag og vejgrebet for en MPV udgave er fornemt.
Trods sit lavere Comfortline udstyrsniveau var der det meste, som man ønske sig – bl.a. multifunktions læderrat, navigation, sædevarne, fartpilot og fartbegrænser, 2-zone klimaanlæg, tågelygter, tagræling og alufælge.

Bilen er bygget på samme platform som den seneste Golf, kaldet MQB – og det har betydet, at bilen er 11 cm længere end tidligere – det har givet bedre komfort i første omgang og lidt større varerum.

Sæderne er bedst i Highline testbilen er bedst – men er også udmærkede i Comfortline. Begge giver fin støtte – og så sidder man jo fortsat dejligt højt i en Touran.

1.800 liter varerum
Den kvadratiske form betyder god plads til godset – ca. 1.800 liter – selv om de fleste Touran Van kunder ikke kører med fuld last hele tiden – måske bilen typisk anvendes af serviceinspektører, der kører mange kilometer om dagen og derfor skal have bedre komfort end i en kassevogn.

Er man pakke-bud kan man måske have mere glæde af en Caddy med skydedøre, for adgangen via de fronthængslede bagdøre er ikke så let som med skydedørene. Caddy kan også fås med sidehængslede bagdøre – i Touran er bagklappen tophængslet.

Et plus for en varebil er også handskerumslåsen. I det hele taget er der god aflæggeplads i bilen – bl.a. også i en midterboks. Låget kan også bruges som armlæn – men det sidder langt tilbage.
El-betjent bagklap er vel nærmest et must for en Van – pris 3.668 kroner plus moms. Det er dog standard i Highline. LED lys er ekstraudstyr i alle versioner.

Stigende Van salg
Touran har altid været en bestseller som varebil – bortset fra under finanskrisens værste år. Efter den nye models ankomst er salget gået op – og ser man på årets første fire måneder, er der solgt 209 enheder mod 111 året før, men der i april er solgt 52 enheder mod 17 i april i fjor.

Det bringer den på en andenplads af solgt ombyggede MPV/Crossover biler – kun slået af Citroën C4 Cactus Van, der dog salgsmæssigt er faldet lidt i forhold til i fjor. Man kan vælge meget udstyr til sin Touran – bl.a. parkeringshjælp, bakkamera, og nødbremsesystem.

Alle Touran har dog skiltegenkendelse, træthedsregistrering og multikollisions-bremse. Fra Comfortline også city nødbremsesystem – og det må vi anbefale. På sikkerhedssiden må vi også anbefale Blind-spot advarsel (mod trafikanter, der gemmer sig i den blinde vinkel), navigation, regnsensor, linjevogter og trailer-assist (fås kun, når man bestiller anhængertræk).

Tekniske data VW Touran 1,4 TSI/2,0 TDI:
Motor: 1,4 liter benzin/2 liter diesel – Euro 6.
Ydelse: 150 hk
Moment: 250 Nm v. 1.500-3.500 omdr/340 Nm v. 1.750-3000 omdr.
Topfart: 209/208 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,9/9,3 sek.
Forbrug: 18,5/22,7 km/l.
CO2: 126 g/km-116 g/km
Grøn afgift halvårligt: 600/1.440 kr.
Trailervægt: 1.800/2.000 kg.
Køreklar vægt: 1.505/1.595 kg.
Nyttelast: 635/605 kg.
Totalvægt: 2.140/2.200 kg.
Læssehøjde: 640 mm.
Læssehøjde sidedøre: 615 mm.
Varerum: Cirka 1.800 liter.
Mål: 1.690 x 1.340 x 955 mm.
Mellem hjulkasser: 1.050 mm.
Bagklapåbning: 885 x 1.110 mm
Sidedøre: 895 x 480 mm.
Dæk: Michelin Alpin5 215/55 R17.
Trækkraft (TDI): fra 1.250 omdr (60 i femte gear/70 i sjette).
Garanti fabrik: 2 år.
Garanti lak/rustgennemtæring: 3 år/12 år.
Pris ex. moms 1,4 TDI Comfortline DGS: 217.090 kr.
Pris ex moms 2,0 TDI Highline man.: 239.197 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk