Pris, serviceaftaler og værksted er normalt, hvad der får erhvervsvirksomheder og vognmandsforretninger til at vælge køretøj – og det gælder både last- og varebiler. Om det kunne sagtens være årsagen til den succes, som Renaults største varebil Master har opnået herhjemme.

Renault Danmark har bl.a. opnået aftaler med flere storkunder så som Postnord og TDC med flere hundrede udgaver alene af Master.

Meget nyt i Danmark er Renault Danmarks Renault Pro+ forhandlere, målrettet erhvervskunderne med bl.a. udvidede åbningstider, reparation inden otte timer uden forudbestilt tid samt diagnose indenfor en time og detaljeret tilbud indenfor fire timer.

Mange valgmuligheder
Master fås i øvrigt både med for- og baghjulstæk samt firehjulstræk. Desuden kan man få bilen med automatgear – kaldet Quick Shift. Det er så med en motor på 150 hk, som ikke  er forberedt for Euro 6 miljønormen ligesom den nye motorprogram (bl.a. den testede motor på 135 hk) – så automatgear (formentlig som dobbelt-kobling) bliver nok klar til Euro 6 kravets indførelse i efteråret. For det er noget, som mange kunder efterspørger.

Nummer fire på salgslisterne hos De Danske Bilimportører i 2015 med 1.446 solgte enheder vidner om stor interesse hos kunderne. Kun slået af de mindre Ford Transit, Renault Trafic og VW Transporter – men foran biler som Mercedes-Benz Sprinter og Ford Transit 2 tons.

To salgskanaler
Bilen sælges i øvrigt både af Renaults personbilsforhandlere og af gennem Renault Trucks.

Vi har prøvet den næst-stærkeste model – en 135 hestes dobbelt-turbo udgave, som vi venligst fik stillet til rådighed for en test af forhandleren Arne Stubbe i Måløv. En helt ny bil med meget få kilometer på tælleren.

Bilen var en såkaldt L2H2 – en mellemklassebil med halvhøjt tag og mellemlang akselafstand – en rummelig varebil med en lasteevne på 1.340 kg. i forhold til bilens vægttavler. Totalvægten er 3,3 tons og trailervægten er 2,5 tons. Master fås i mange udgaver med forskellige højder og længder – og i udgaver med op til 3,5 tons trailervægt.

Med og uden læs
Vi har prøvet bilen både med og uden læs – og det har den ingen problemer med. Også med trailer har vi kørt den – og takket været Trailer-Sway-Assist kører den meget stabilt.

Der er 14 fastgørelseskroge i varerummet – men de er lidt spinkle at se på. Sidedøren er bred – og der er dørstoppere ved 90 grader – men ikke ved f.eks. 180 grader.

Både den testede 135 hk dobbelt turbomotor og den større på 165 er kraftfulde, men ikke så smidig som modellerne uden turbo, så er man til bykørsel bedst tjent med modeller med 110 og 125 hk. Stop/start system er standard – og det sparer på brændstoffet.

Fint drejningsmoment
Derimod er de store udgaver hurtigere. De to turboladere sidder lige efter hinanden og arbejder sammen eller hver for sig med at komprimere indsugningsluften. Det giver et højt drejningsmoment ved lave omdrejninger og bedre præstationer ved høje omdrejninger – især når man bruger gearene flittigt.

Bilen har standard esc-stabilitetssystem, og hertil hører bakkehjælp – hvor man kan tage foden fra bremsepedalen et par sekunder for at skifte gear – uden at bilen ruller tilbage. Dernæst Trailer Swing Assist samt antispin-systemet Extended Grip, som man bliver glad for på løst underlag.

Testbilen havde Tom-Tom navigationssystem, som virker godt. Man kan bare ikke aflæse skærmen, som er monteret i loftet. Der er genskin – og samtidig skal man tage øjnene fra vejbanen, når man skal se på skærmen. Betjeningen sker via en fjernbetjening – også upraktisk.

Godt vejgreb
På vejen har man en fin bil, der har et godt vejgreb. I forhold til den første Master, er køreegenskaberne langt bedre. Der er dog en del vindstøj – især på motorvej. Motoren trækker godt – og der er trækkraft i sjette gear fra 1.250 omdrejninger eller 65 km/t. I femte gear også fra 1.250 omdrejninger eller 55 km/t. Så i byen er der dømt fjerde gear.

Bilen klarer officielt 14,5 km/l i snit – eller 180 gram CO2/km. Endnu tilbydes Euro 5 motorer, men loven for Euro 6 til varebiler træder i kraft senere på året. Anvender man bilens ECO-knap opnås op mod 10 pct. besparelse.

Der er en høj indstigning, og bag rattet sidder man rimeligt – men rattet kan kun indstilles lodret.

Godt udsyn
Udsynet er godt gennem de to-delte vidvinkel spejle. I kabinen er der til gengæld god aflæggeplads – både over forruden i bilens bredde, i handskerum (dog uden lås) og i dørene, vor der er plads til store flasker.

I-phone stikket sidder i radioen – og speedpilot indstilles via rattet. Radioens lydstyrke indstilles meget praktisk på en stilk bag ratstammen. På rattet indstilles også fartbegrænser og speedpilot. Midtersædets ryglæn kan vippes frem, og bagsiden kan bruges som bord.

Varerummet er pænt stort, men i testbilen var gulv og sider ikke beklædt. Beklædningen på bagdøren var minimal. Der er plads til op til tre Europaller, som delvist lastes i bredden gennem sidedørene.

Faktaboks:
Motor 4 cyl m. dobbelt turbolader.
Miljø: Stop/start – Euro 5b+.
Slagvolumen: 2.298 ccm.
Ydelse: 135 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 110 Nm mellem 1.500- og 2.500 omdr.
Gear: 6 trin.
Træk: Forhjulstræk.
Trækkraft: Fra 1.250 omdr. (55 km/t i 5. gear-65 km/t i 6.)
Forbrug/snit: 14,5 km/l.
CO2 udslip: 180 g/km.
Grøn ejerafgift: 3.870 kr. pr. halvår.
Bremser: Vent. Skiver for/skiver bag.
Sikkerhed: Esc og Emergency Brake Assist
Dæk: Continental 215/65R16.
Serviceinterval: 40.000 km.
Lasteevne (vægttavle): 1.340 kg.
Totalvægt: 3.300 kg.
Trailervægt: 2,5 tons.
Mål varerum: 3.083 x 1.765 x 1.894 mm.
Mellem hjulkasser: 1.380 mm.
Sidedør: 1.270 x 1.780 mm.
Bagdør-åbning: 1.580 x 1.820 mm.
Vendediameter: 13,6 m.
Læssehøjde: 545 mm.
Pris: 235.160 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk