Interessen for små 1-tons varebiler til distribution i byerne skal være med til at gøre Fords nye Transit Connect mere populær end forgængeren.

Bilen spiller en ekstra trumf ud med nyslået vinder af prisen Årets Varebil i Europa, Van of the Year, for 2014. For gængeren fik i øvrigt prisen i 2003.

Finanskrisen gjorde det hårdt for varebiler fra 2008 og til i dag – og små biler med 50 pct. beskatning har haft det ekstra hårdt. Men de små biler er meget miljøvenlige – og køreegenskaberne er som oftest bedre end i store kassevogne.

Den korte model
Vi har prøvet den korte Connect anno 2014 i topudstyret Trend til 148.000 kr. plus moms. (Connect tilbydes ikke i Titanium udstyr, men kun som Ambiente og Trend). Den længere L2 model koster ekstra 10.000 kr.

Bilen kører godt – har godt vejgreb, præcis styring og alligevel ganske komfortabel trods fast dæmpet. Selv de frost-sprængte veje i København kaperer den. Et plus er også bilens hill-assist (bakkehjælp), så den ikke ruller tilbage på en bakke et par sekunder – så man når at få foden fra bremser og over på speederen.

Kører 22,7 km/l
Bilen var med 1,6 liter diesel på 95 hk rimelig smidig, også ved lav fart – motoren trækker rent fra 45 km/t i fjerde og 55 km/t i femte gear, så den er fin i bytrafik. Den er super økonomisk og kører 22,7 km og det vil sige i miljøklasse A+ og 115 gram CO2 pr km. Det skyldes blandt andet motorens start/stop system.

Kabinen i testbilen var meget praktisk indrettet med tre sæder. Midter-sædets ryglæn med vippes ned og bruges som bord – eller vippes op, nå man kan gemme papirer m.m. under det.
Klapbart sædearrangement
Højre sæde kan klappes helt sammen i gulv højde til ekstra plads til gods og kombineret med en lem i bagvæggen, kan man få plads til tre meter lange genstande.

Som moden påbyder, kan man få sin Connect med plads til tre personer, selv om pladsen ikke kan kaldes storslået. I midten skal man i hvert fald ikke sidde i timevis. Der er ikke benplads til to voksne. Med tre sæder er der gardin-airbags – foruden fører og passager-airbag. Esc stabilitetssystem er også standard.

Instrumenteringen er i øvrigt lånt fra Fords personbilsprogram – og er meget brugervenligt.

Varerum på 2,9 kubikmeter
Der er plads til to Euro-paller. Bilen kan fås med både kort og lang akselafstand. VI prøvede den korte L1 udgave, som rummer 2,9 kubikmeter. Lasteevnen er op til 1 tons. Der er seks fastgørelseskroge i gulvet til at surre godset fast med. Desuden er gulvet dækket med beskyttende plastlag.

Bagdørene kan åbnes i 90- og 180 grader. Sidedøren er ret smal – bl.a. tager adskillelsen mellem kabine og varerum meget plads op, da denne rager et stykke ind i varerummet. Læssehøjden er 599 mm.

Øget trailervægt
Testbilen havde også et 12 volts udtag. Der er tillige aflæggeplads på en hylde under loftet – og jeg skal nævne de store flaskeholdere i dørene. Desuden er der flere kopholdere,
Den nye Connect har også fået trailervægtene øget – i den testede udgave til 1.200 kg. uden bremser. Det er 400 kg. mere end i forgængeren, fortæller importøren.

Justerer man førersædet helt ned, har man en god kørestilling med god oversigt over instrumenterne. Vil man sidde højt, skærmes udsynet af den kraftige skygge over instrumentgruppen. Udsynet i sidespejlene er gode med store med ekstra vidvinkel-spejle nederst i spejlhusene.

Veludstyret udgave
Rattet (i plast) kan indstilles i to retninger. Der er varme i sæderne i den danske udgave. Bilen havde ikke speedpilot – og det savner man på langture.   Men der er manuel air-contition.

Udstyrsmæssigt kan vi også nævnte tågeforlygter, handskerumslås, varme i forrude og opvarmede sidespejle. Bortset fra metallak var bilen helt standard – inklusive blændede ruder i bagdørene.                                                                                                                                                                                                                                                                 
Tyveri-sikringen omfatter et to-vejs, fjernbetjent centrallås-system giver mulighed for at indstille efter individuelle behov, ligesom et særligt skjold i dørlåsene forhindrer, at de kan brydes op med bor eller dirk. Dertil kommer bl.a. Active City Stop, som forhindrer kollisioner ved kø-kørsel og i bytrafik.

Testbilen havde også SYNC-system med det automatiske nødopkalds-system Emergency Assistance. Derudover er der bakkamera, statisk kurvelys og dæktrykovervågning.

Teknik Transit Connect 1,6 TDCI:
Model: L1 Trend
Motor: 1,6 liter turbodiesel.
Ydelse: 95 hk.
Moment: 230 Nm.
Økonomi: 22,7 km/l.
CO2: fra 115 g/km.
Grøn ejerafgift årligt: 2.800 kr.
Nyttelast: ca. 1.000 kg.
Lasteevne: 625-825 kg.
Trailervægt u/ bremser: 1.200 kg.
Trailer-assist: Ved fabriksmonteret træk.
Dæk: Conti Premium Contact 205/60 R16.
Varerum: 2,9 kubikmeter.
Varerumslængde: 1,8 meter.
Læssehøjde: 599 mm.
Pris: 148.000 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk