Det handler om pris frem for alt, når der skal sælges varebiler – og er der noget, fabrikkerne skal spare på i den forbindelse, så er det udviklingsomkostningerne. Det er tyske Mercedes-Benz og franske Renault gode til takket været et tæt samarbejde.

Mercedes anvender nemlig motorer fra Renault til flere af deres biler – det gælder bl.a. den nyudviklede 1,6-liters motor, som går igen i både Renault Trafic og søstermodellen Opel Vivaro samt i Mercedes–Benz Vito.

Mercedes har dog valgt kun at bruge Renault-motoren med enkelt turbo, og så bruge deres egne 2,1 liters dobbelt-turbo motorer til de større Vito modeller. Det giver mere smidighed, når man kører med læs. Men til lokal- og regional kørsel er de ”små” 1.600 kubik maskiner tilstrækkelige.

Et og to ved Årets Varebil 2015
I forbindelse med kåringen af Årets Varebil i Danmark 2015 var det Renault Trafic/Opel Vivaro, der løb med sejren med Mercedes-Benz Vito på andenpladsen.

Vi har derfor sat Vito og Trafic op mod hinanden i de næstmindste udgaver: Vito 111 CDI og Trafic 1,6 dci, der yder henholdsvis 114- og 115 hk.

Selv om de to biler er udstyret med samme basismotor, har Mercedes fået deres 111 CDI til at gå lidt længere på literen med 16,1 km/l i gennemsnit, mens Renault oplyser 15,4 km/l på deres Trafic 116 dci.

Ingen af bilerne med start/stop
Ingen af bilerne fås med start/stop-system – hvor motoren går ud, når bilen stoppes. Men det hænger også sammen med gearingerne. Trafic testbilen var lidt smidigere ved lav fart, så man skulle bruge færre gearskift for at følge med trafikken.

Det kan hurtigt betyde øget brændstofforbrug med mange gearinger. Så holder forbrugstallene ikke. Men forbrugstallene giver omvendt en billigere grøn afgift.

Begge er smidige og ganske hurtige – men udvekslingen er dog ikke helt den samme, for der er trækkraft fra 1.250 omdrejninger i Trafic, men først fra 1.400 omdrejninger i Vito. Det betyder, at man i femte gear i Renault kører 52 km/t – men i Vito kører 60 km/t. I sjette gear er det fra henholdsvis 66- og 80 km/t. Derfor virker Trafic en anelse mere smidig, men til gengæld er gearskiftet i Vito lidt mere letgående. Nu var Trafic-testbilen dog meget ny – og det kan betyde noget.

Moderne kabine i Trafic
Kabinen i Trafic er også mere moderne end Vito. En tablet/iPad kan lige som ens iPhone monteres på instrumentbrættet, så chaufføren kan være ajour med opgaverne i løbet af dagen. Hos Mercedes findes denne mulighed ikke – og ens tablet kan kun ligge under de halvskygger, som instrumentbrættet er udformet som. Handskerummet i Vito er heller ikke så stort.

Faktisk kan Trafic mere eller mindre udformes som et kontor – hvor Mercedes vil have chaufførerne til at stoppe op, før de betjener deres tablet.

Køreegenskaberne i de to biler er fine – måske med Vito til den mest faste side. Det gælder også sæderne. Især passagersædet er lidt hårdt i Vito – og man sidder temmelig lodret.

Vito bedst på sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt er begge biler opdateret. Men Vito er et hestehoved foran med deres sidevindsassistent, så man kan passere Storebæltsbroen uden at skulle korrigere i rattet for sidevind.

De fleste andre sikkerhedsdetaljer skal tilkøbes – det gælder linjevogter (lane departure assistent), parc-assist, Blind Spot assistent (som advarer mod trafikanter i den blinde vinkel), advarsel mod kollision (når man er for tæt på bilen foran) samt  bakkamera, fuld LED belysning samt skilte-genkendelse.

Standard er trailer-assist i forbindelse med fabriksmonteret anhængertræk og seks airbags.
Standard er trailer-assist i forbindelse med fabriksmonteret anhængertræk. Det har Trafic også. Trafic har seks airbags – Vito har to. TPMS-dæktryk-overvågnings system er standard på Vito. TPMS er p.t. ikke standard på Trafic – men det bliver lovkrav næste efterår.

Trafic vinder på udstyr
Generelt er udstyret på Trafic i basisudgaven lidt højere end på Vito i basisudgaven – bl.a. med regnsensor, multijustering af sæde, to-vejs indstilling af rat, sædevarme og som nævnt gardinairbags.

Standard er trailer-assist i forbindelse med fabriksmonteret anhængertræk og seks airbags. Nyttelasten i Trafic er iøvrigt en del højere end i Vito i de testede udgaver.

Trafic byder som Vito på bl.a. esc stabilitetssystem, hill start assist (bakkehjælp), armlæn på førersæde, multijusterbart rat og sæde, MP3 og Bluetooth.

Genialt ekstra spejl i Trafic
Trafic har også regnsensor, og tågeforlygter med kurvelys.

Begge biler har esc-stabilitetssystem og antispin samt hill start assist. Begge biler har også fartbegrænser.

En god detalje sikkerhedsmæssigt er det store konvekse spejl, der er gemt bag solskærmen i Trafic. Slår man solskærmen nedunder kørslen, kan man opdage trafikanter, der ellers er gemt i bilens blinde vinkel.

Mere fleksible varerum
Varerummet i begge biler er stort og regulært. Vito-testbilen havde tophængslet bagdør, hvor fløjdøre er at foretrække, hvis man vil kunne læsse bilen med gaffeltruck. Fløjdøre kan dog også fås.

Desuden var bilen monteret med Sortimo reoler. I Trafic kan man hænge lange emner op i særlige holdere i taget. Begge biler har to ton trailervægt.

Indretningen af varerummet i de to biler er mere fleksibelt end tidligere – bl.a. med en lem mellem varerum og kabine, så man kan fragte lange genstande i Trafic – og en 15 cm fordybning ind under sæderne fra varerummet med samme formål. Varerummet er på seks kubikmeter i Trafic og 6,3 kubikmeter i Vito. Der er flere fastgørelseskroge i bunden.

Bedre finish i Vito
I forhold til de forrige udgaver er kvaliteten løftet gevaldigt i begge biler. Men overordnet er der finish-mæssigt gjort mere ud af detaljerne i Vito.

Prismæssigt er der på basisudgaver ikke så stort et spring – nemlig 214.305 kr. plus moms for L2H1 udgaven af den mest solgte Vito standard med 3.050 kg. totalvægt (fra 199.085 kr. i den testede basisudgave) – og 202.900 kr. plus moms for tilsvarende version af Renault Trafic.

Den tilsvarende Opel Vivaro er i øvrigt prissat til197.029 kr. – men i forbindelse med en leasingkontrakt kan pris-rækkefølgen let se helt anderledes ud. Der er ret beset jo også tale om vejledende priser.

Forhandleren har normalt lidt penge at justere med – og det er jo helt normalt. Ikke mindst overfor flådekunder.

Facit:

Vil man satse på sikkerhed og finish er Mercedes-Benz den oplagte vinder – ikke mindst med sin sidevindsassistent og mere skarpe køreegenskaber.  Det meste andet sikkerhedsudstyr er ikke standard.

Men prismæssigt får man mere for pengene i Trafic – der har mere standardudsryr og sikkerhedsudstyr samt en up-to-date kabine. Instrumentbrættet er bl.a. forberedt for montering af f.eks. iPad og en særlig holder, der monteres på bagsiden af det fremfældede midter-ryglæn, kan monteres med dokumenter.

Trafik er også mere komfortabel for både fører og passager.

Begge biler rummer det samme i lastrummet. Vito har en fordybning ind under førerkabinen, mens Trafic har en mindre kuge melem varerum og kabine til lange genstande så som stiger og brædder.

Vito: En klasse for sig selv
Totaløkonomisk er Vito nok vinderen – men det ophæves for brugeren langt hen ad vejen med en leasingordning og en reparationsaftale på Trafic.

Vito er måske nok min egen favorit, da jeg har sikkerhed i højsædet – men jeg ville få bilen leveret med  alle sikkerhedspakker, og så er det jo et andet prisniveau. Vito i nyeste udgave er en naturlig udvikling fra forgængeren – men sikkerhedsmæssigt 100 procent opdateret. En klasse for sig selv.


Faktaboks – MB Vito 111 CDI Lang basic:                                   
Motor: 4 cyl. turbodiesel/tværliggende.                         
Slagvolumen: 1.598 ccm.                                                    
Ydelse: 114 hk v. 3.800 omdr.                                             
Moment: 270 Nm v. 1.500 – 2.500 omdr.
Forbrug/snit: 16,1 km/l.
Miljø: Euro 5b (Forberedt for Euro 6).
CO2: 163 g/km.
Acc. 0-100 km/t: 14,4 sek.
Topfart: 169 km/t.
Træk: Forhjul.
Gearkasse testbil: 6 trins man.
Træk i 5/6 gear: 1.100 omdr. – 50/60 km/t.
Ydre mål: 5.140 x 1.928 x 1.911 mm.
Varerum kort l x b x h: 2.433 x 1.685 x 1.408  mm
Mellem hjulkasser: 1.270 mm.
Totalvægt: 2.800 kg.
Lasteevne: 890 kg.
Anhængervægt m. bremser: 2.000 kg.
Pris (basis): 199. 085 kr. plus moms.

Faktaboks – Renault 115 dCi lang standard:                                
Motor: 4 cyl. turbodiesel/tværliggende.                        
Slagvolumen: 1.598 ccm.                                                 
Ydelse: 115 hk v. 3.500 omdr.                                           
Moment: 300 Nm v. 1.500 – 2.500 omdr.
Forbrug/snit: 15,4 km/l.
Miljø: Euro 5b (Forberedt for Euro 6).
CO2: 170 g/km.
Acc. 0-100 km/t: 12,4 sek.
Topfart: 168 km/t.
Træk: Forhjul.
Gearkasse testbil: 6 trins man.
Træk i 5/6 gear: 1.100 omdr. – 52/66 km/t.
Ydre mål lang. l x b x h: 5.399 x 1.956 x 1.971 mm.
Varerum lang: l x b x h: 2.937 x 1.662 x 1.387  mm
Mellem hjulkasser: 1.268 mm.
Totalvægt: 2.740 kg.
Lasteevne: 1.002 kg.
Anhængervægt med bremser: 2000 kg.
Pris (std): 202.900 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk