Med en stigning på 43 pct. for fabriksbyggede varebiler og 105 pct. for ombyggede personbiler har Renault Danmark generobret en topplacering. Ialt 845 flere varebiler flere blev indregistreret i 2014 end i året før.
Tilbage i 1970’erne, da Brødrene Friis-Hansen sad på importen(som de havde gjort siden anden verdenskrig, kørte der knap 50.000 Renault biler herhjemme. I 1983 var der 20.000 biler med Renault skilte kørende.
Med udgangen af 2013 var tallet inklusive Dacia på godt 89.000 person- og varebiler. Så på 30 år er bestanden blevet genopbygget.
Billigere biler og serviceaftaler
Renault Danmark har haft aggressive priser på deres varebiler i 2014 – og nu følger man op på stærkt nedsatte priser på Kangoo modellen – fra 99.900 kroner plus moms – og lavere priser på serviceaftaler, der falder fra 249 kroner pr. måned til kun 55 kroner.
For Dacia betyder 2015 også en præsentation af den første fabriksbyggede varebil, Dokker, til under 80.000 kroner. Danmarks billigste varebil i sin klasse. Alligevel er målet kun 100 biler i år, hvor andre Dacia gulpladebiler så som Duster og Logan skal op på 200 enheder.
Formentlig vil Dokker sælge langt flere end 100 biler. Den vil stjæle fra Kangoo – men ikke så meget efter nedsættelsen af Kangoo priserne. Dokker er dog længere og mere rummelig end Kangoo. Kangoo i billigste udgave har 75 hk motor – alle Dokker har 90 hk maskine. Kangoo er dog alene af de to mærker om at blive udbudt i el-udgave (Z.E.)
Samme teknik på sigt
Teknologien i Kangoo er ikke så avanceret (med lynladning) som i alliancepartner Nissans eNV200 udgave. Målet for koncernen er dog, at begge biler skal dele teknik. En ny Renault/Nissan-teknologi til de mindste elbiler så som Zoe betyder rækkevidde på op mod 240 km og ladning med 22 kW. Det skal være med til at øge elbil-salget.
Varebilerne Master og Trafic har også solgt godt i 2014 – og man har opnået en kæmpe kunde i form af teleselskabet TDC, der sal have leveret flere hundrede biler over de nærmeste år.
Ombyggede personbiler har også solgt godt – især Clio og crossover-modellen Captur. Capturs storebror, som p.t. kaldes ”C-Crossover”, dukker op på Genève udstillingen i begyndelsen af marts – bygget på Mégane platformen. Den bliver det spændende at følge på Van-siden. En helt ny Espace vil også blive udbudt som Van til fra cirka 300.000 kroner plus moms.
Clio Hybrid
I 2016 kommer en ny Mégane stastaioncar, som også vil kunne fås som Van. Renault Danmark anser gulpladesalget for meget vigtig for det samlede salg af biler.
Om tre år forventer Renault at kunne præsentere en hybridmodel i B-segmentet – i klassen, hvor Clio befinder sig. Men med danske afgifter nok ikke så interessant – med mindre afgifterne ændres.
Det er rart at se, at den franske fabrik, der ejer det danske importselskab siden 1. januar 2008, tror på Danmark igen. Bestanden af Renault’er var i 2008 cirka 20.000 biler – og med udgangen af 2013 på godt 89.000 biler. Midt i 70’erne var bestanden knap 50.000 biler.
Nummer fire i 2014
I 2013 opnåede Renault en femte plads i Danmark. I 2014 blev det til en fjerde plads – og man øgede sin markedsandel med cirka én procent til 7,9 pct. for både Renault lancering af den Dacia. Målet for i år er en andel på 8,5 pct. Der var 2.114 biler i ordrebogen i år – men 3.344 næste år.
I alt blev det til 17.115 nye køretøjer i fjor – en stigning af Renault-bilparken på 29 pct. Største skuffelse var personbilen Twingo – men den skal – formentlig gennem en prisjustering her i foråret – sælge mere.
Ny motor bruges af mange
Espace får samme 1,6 liters diesel-motortype, som fik debut i varebilen Trafic og søstermodellen Opel Vivaro – samt i de mindste udgaver af Mercedes-Benz Vito. De største Trafic og Vivaro motorer har dobbelt turbo.
Renault reddede Nissan øknomisk i 1999 – og i dag ejer Renault 44 pct. af Nissan, mens Nissan ejer 15 pct. af Renault. Markedsføringen foregår separat. Kun på elbil siden tales der om Renault-Nissan alliancen – med tæt samarbejde. På andre fronter er det bl.a. på motor/drivline siden, at der er en fælles udvikling.
Ud over engagementet i de to mærker, er man har siden 2000 også ejet langt den største andel af bilfabrikken Renault Samsung Motors i Korea – og ejer 51 pct. af aktierne i russiske Lada.
Topchef for både Renault og Nissan er den samme person – Carlos Ghosn, der skulle være lige meget i Frankrig og Japan.
(Kilder Renault Danmark og De Danske Bilimportører)