Det danske bilmarked har været mere eller mindre I opbrud siden Tesla igen og igen har sat priserne på deres modeller ned – for de fleste er fulgt med, og det har vendt op og ned på salget.

Således betød en prisnedsættelse på en Renault Mégane E-TECH på fra 70.000 kroner på hvide plader, at bilen fra at have en middelmådig succes pludselig blev en kæmpe succes.

Det gav ligesom en ny kickstart-effekt – så man alene i januar fik over 500 bestillinger.

Van fra 228.000 kr. plus moms

Også gulpladesalget er gået godt – med en pris eksklusive moms på 227.299 kroner – for mange virksomheder har valgt den som Van som led i, at offentlige myndigheder mere eller mindre kræver elbiler i flåden hos deres leverandører for at beholde kontrakterne.

Den elektriske Mégane er bl.a. populær som servicebil, hvor nyttelasten ikke spiller den store rolle.

Men varerummet er pænt stort – om end der er en høj indvendig ladekant på ca. 20 cm Vi savnede også en elektrisk bagklap og lås på handskerummet.

Op til 442 km rækkevidde

Vi har prøvet en mellemmodel med 60 kW batteri og med Techno udstyr til en Van pris på 243.288 kr. – med op til 442 km. rækkevidde, men det opnås i hvert fald ikke en vinterdag omkring frysepunktet.

På instrumentbrættet kunne vi læse, at der – fuldt opladet – var 276 km til rådighed, da vi hentede den.

Tallet fremkommer gennem tidligere chaufførers behandling af bilen. Vi kørte meget i bytrafik – og fik også god hjælp gennem rekuperation via skifteplader bag rattet, så km lidt længere.

22 kW onboard lader

Renault Mégane E TECH har sin egen Multi-sense funktion, hvor man kan vælge imellem eco, sport, komfort samt personlig opsætning. Vælger man sport hele tiden, er rækkevidden ikke så lang.

Den 220 hk stærke elbil lader ved 130 kW ved en DC hurtiglade stander og ved 22 kW ved en 22 kW ladestander i bybilledet.

Med bilens on-board 22 Kw lader, som få biler kan prale af, kan man lade dobbelt så hurtigt ved en 22 kW ladestander end ved en 11 kW ladestander.

Fin komfort

Bilen er pænt hurtig og når 100 km/t på 7,4 sekunder – og hvis man kommer sydpå til Autobahn , kan man køre op til 160 km/t.

På vejen har man en ganske komfortabel bil med – for en elbil – en fint vejgreb, for den er let let. Der er heller ikke så meget støj i kabinen – og så er pladsen inden døre god.

Adaptiv fartpilot

Udstyret i Techno modeller er flot – og her kan vi sikkerhedsmæssigt nævne adaptiv fartpilot, 2-zone klimaanlæg, nødbremse, LED forlygter samt varmepumpe til at spare på strømmen.

Dertil kommer 20 tommer alu-fælge, To 12 tommer skærme – heraf én touchscreen med navigation, foldbare el-sidespejle, trådløs mobil-opladning, lædersæder med stiklinger, læderrat (fladt i top og bund) samt farvedifferentieret display.

Meget indstilles på touchscreen

Mange af indstillingerne sker via bilens touchscreen. Dog indstilles ventilation heldigvis via separate knapper.

Et plus er placering af sprinklerdyser på viskerarmene – men til gengæld bliver bakkameraet bag på bilen let beskidt og det slører billedet på skærmen. For eller er opløsningen god.

Fakta Renault Mégane E TECH 60 kW:
Ydelse: 220 hk.
Moment: 300 Nm.
Batteri: 60 kWh.
Gear: 1.
Rækkevidde WLTP: 442 km.
Opladning DC 10-80 pct: 30 min.
Opladning AC 11 kW 0-100 pct: 6 timer.
Opladning AC 22 kW 0-100 pct; 3 timer.
Forbrug: 160-163 Wh/km.
Topfart: 160 km/t.
Acc 0-100 km/t: 7,4 sek.
Køreklar vægt: 1.743-1.770 kg.
Totalvægt: 2.158 kg.
Trailervægt med bremser: 900 kg.
Varerum: ca. 1.300 liter.
Varerum-mål max: 1.415 x 1.018 x 887 mm.
Hjulkasser: 955 mm.760 x 520 mm.
Bredde sidedøre: 290 mm.
Bagdør-mål max:
Læssehøjde: 790 mm. (indvendigt 200 mm).
Dæk: Bridgestone Blizzak 215/45 R 70.
Pris hvide plader: 299.990 kr.
Mégane E TECH Van fra: 227.288 kr.
Testbil pris Van ekskl. moms: 243.288 kr.