Volvo Trucks er fortsat markedsleder for tunge elektriske lastbiler efter første kvartal 2023 – i både Europa og i Nordamerika.

Og herhjemme går salget af de elektriske Volvo lastbiler også fremad.

”Tilskuddet fra puljen i 2022, der nu er ved at blive effektueret, var et godt boost for salget af ellastbiler,” siger Joakim Nilsson, Business Development Manager – Zero Emission – Volvo Trucks.

60 pct. af puljen

Han fortæller, at 127 personer søgte tilskud, men kun 69 fik tilskud. Volvo fik dog med 40 biler totalt 60 pct. af puljen.

Blandt kunderne kan nævnes, at DFDS har el-lastbiler i drift – og flere er på vej.

AB catering har fået seks el-lastbiler leveret og har flere på vej.

Satte skub i salget

Desuden er den første FH trækker netop leveret til Ancotrans. Dertil kommer, at Unicon trækkeren kommer ud og køre inden sommer. Her følger flere i løbet af året.

Volvo har store skraldebils-udbud, som kommer til at blive leveret i løbet af året og ind i næste år. Flere er på vej, men alle private salg kommer som en effekt af puljen.

”Puljen var god og satte skub i salget, og det er helt tydeligt at det er det, der skal til, for at få det til at løbe naturligt videre. Uden støtte, så stopper det med de biler, der var i puljen samt den kommunale tendens som får budget andre stedet fra,” siger Joakim Nilsson.

Solgt 5.000 el-lastbiler

Volvo Trucks fastholder også sin førerposition i Nordamerika med næsten halvdelen af markedet for tunge elektriske lastbiler.

I alt har den svenske lastbilproducent solgt knap 5.000 elektriske lastbiler i ca. 40 lande – også Australien og Marokko.

Nu bliver Volvo Trucks’ elektriske produktudvalg gjort tilgængeligt på nye markeder i bl.a. Afrika, Asien, Korea, Latinamerika og Sydkorea.

Fire gange så mange

I løbet af første kvartal 2023 blev der i alt indregistreret 600 nye elektriske lastbiler med totalvægt på 16 tons og derover i Europa.

Det er mere end fire gange så mange i forhold til samme periode i 2022 (134).

Volvo Trucks har den største markedsandel heraf på 50 pct. – en stigning i forhold til 2022, hvor Volvo Trucks’ markedsandel for hele året var 32 pct.

De største markeder

“Vores løfter om at levere bæredygtige transportløsninger betaler sig klart. Vi er fast besluttet på at arbejde tæt sammen med vores kunder for at gøre lastbiltransport CO2-neutral,” siger Roger Alm, præsident for Volvo Trucks.

De markeder, hvor der blev indregistreret fleste tunge elektriske af alle mærker i første kvartal 2023 var Tyskland, Frankrig, Holland og USA.

Stigende ordreindgang

Volvo Trucks oplevede en stærk stigning i nye lastbilordrer i løbet af første kvartal 2023 med bestillinger på i alt 486 elektriske lastbiler, hvilket er en stigning på 141 pct. i forhold til samme periode i 2022.

De fleste af disse ordrer kom fra lande i Nordeuropa, herunder Holland, Tyskland, Norge og Sverige.

Seks elektriske modeller

I fjor år tilføjede Volvo sine tre mest populære tunge lastbilserier; Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX med vogntogsvægte på op til 44 tons, til sin elektrificerede produktportefølje.

Med disse seneste tilføjelser har Volvo Trucks nu seks elektriske lastbilmodeller i serieproduktion, hvilket udgør branchens mest omfattende portefølje af nul-emissions lastbiler.

I øjeblikket opskalerer Volvo Trucks produktionen af elektriske lastbiler på tre fabrikker: i Gøteborg i Sverige, i Blainville i Frankrig samt i New River Valley i USA. I tredje kvartal 2023 indledes desuden serieproduktion på Volvos største monteringsfabrik i Gent i Belgien.

Ladeinfrastruktur påkrævet

For at øge antallet af elektriske lastbiler på de europæiske veje markant, vil der fremover være brug for tusindvis af offentligt tilgængelige ladestandere til tunge lastbiler.

Volvo Group vil sammen med Daimler (Mercedes-Benz) og Traton Group (bl.a. MAN og Scania) etablere mindst 1.700 højtydende ladestandere med grøn strøm rundt omkring i Europa. Volvo investerer også i en ladekorridor i Nordamerika.

Volvo Trucks sigter mod, at 50 pct. af sit globale salg af nye lastbiler skal være elektriske i 2030, og 100 pct. skal være helt CO2-neutrale i 2040.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk