Allerede om fem år skulle de første kunder hos Volvo Truck være klar til at sætte sig rattet i en brintlastbil.

I en årrække har Volvo i et fælles udviklingsselskab med ned Daimler Truck forsket intenst på brint som drivmiddel til de tunge lastbiler.

Nu nærmer produktionstidspunktet sig – hvor de to lastbilsmærker skal konkurrere på lige fod.

Forbrændingsmotor

Der er tale om genbrug af den klassiske forbrændingsmotor – men med placering af brintbeholdere på bagsiden af førerhuset.

Landevejstests med lastbiler indledes i 2026, og lanceringen på det kommercielle marked er så planlagt til slutningen af dette årti.

“Lastbiler, der kører på grøn brint, vil udgøre et væsentligt skridt på Volvos vej til at støtte sine kunder i at komme i mål med deres CO2-reduktioner, er meldingen fra Volvo Trucks,” er meldingen fra den svenske lastbilproducent.

Markant CO2 reduktion

Lastbiler, der kører på grøn brint i stedet for fossile brændstoffer, er en måde at reducere CO2-udledningen fra transport markant.

Brintlastbiler vil være særligt velegnede til transport over længere afstande og i områder, hvor der er en begrænset ladeinfrastruktur til genopladning af batterier.

Allerede nu er test i laboratorier og i køretøjer i gang.

Komplementere ellasbiler

De brintdrevne lastbiler med forbrændingsmotorer vil komplementere Volvos udbud af lastbiler med alternativer drivliner som batterielektriske og brændselscelle-elektriske lastbiler samt lastbiler, der kører på vedvarende brændstoffer som biogas og HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

Lastbiler, hvor den traditionelle forbrændingsmotor forbliver, men som kører på brint, vil have samme ydeevne og pålidelighed som diesellastbiler.

Samtidig vil de have den ekstra fordel at der er potentiale for nul CO2-emissioner ”well-to-whell (kilde til hjul).”

HVO som tændingsbrændstof

”De vil blive et værdifuldt supplement til vores batterielektriske lastbiler, som har været på markedet i flere år,” siger Jan Hjelmgren, Head of Product Management and Quality hos Volvo Trucks.

Volvo-lastbiler med forbrændingsmotorer til kørsel på grøn brint har potentiale til at levere nul CO2 emissioner, når de bruger bæredygtigt HVO som tændingsbrændstof og vil være kategoriseret som “Zero Emission Vehicles” (ZEV) efter de nye CO2-emissionsstandarder, der allerede er vedtaget i EU.

Der er brug for flere forskellige teknologier for at reducere CO2-belastningen fra den tunge transport.

Valg efter transportopgave

Som en global lastbilproducent vil Volvo Trucks tilbyde en række forskellige teknologiske løsninger til at nedbringe CO2-udledningen, og kunderne skal kunne vælge deres alternativ baseret på transportopgaver, tilgængelig infrastruktur og grønne energipriser,” siger Jan Hjelmgren.

Volvo-lastbiler med brintdrevne forbrændingsmotorer vil være udrustet med High Pressure Direct Injection-teknologi (HPDI), hvor en lille mængde tændingsbrændstof indsprøjtes ved højt tryk for at muliggøre kompressionstænding, inden brinten indsprøjtes.

Lavere brændstofforbrug

Fordelene ved denne teknologi er bl.a. højere energieffektivitet med lavere brændstofforbrug samt øget motoreffekt.

Volvo Group har underskrevet en aftale med Westport Fuel Systems om at etablere et joint venture omkring HPDI-teknologien.

Dette joint venture forventes at blive operationelt i 2. kvartal 2024 efter formel godkendelse.

Fakta Volvo brint-lastbiler:

• Brintdrevne Volvo-lastbiler vil være velegnet til driftsområder, der kan sammenlignes med mange diesellastbilers – dog afhængigt af transporttype.

• På grund af de lave CO2-emissioner fra brintforbrænding er disse lastbiler kategoriseret som ”Zero Emission Vehicles” under de vedtagne nye EU-standarder for CO2-udledning.

• Brintforbrændingsmotorer udsender hovedsageligt vand men vil også udsende meget små mængder nitrogenoxider (NOx) og partikler (PM). Disse kommer ind sammen med den atmosfæriske luft der benyttes i forbrændingen.

• Brint kan også bruges til at drive brændselscelle-elektriske lastbiler, hvor strømmen til den elektriske drivline produceres om bord på lastbilen. Brændselscelle-elektriske lastbiler udleder ingen udstødningsemissioner, kun vanddamp.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk