1.400 danske ejere af biler fra VW-koncernen har haft problemer med taktkæden i to populære benzinmotorer.
Nu erkender de berørte importører, at der kan opstå problemer med motorkæden på en lang række bilmodeller.
De findes i over 20 modeller fra Audi, Seat, Skoda og VW produceret fra 2006 til 2012. Bag importselskaberne står Skandinavisk Motor Co. i Brøndby.
Mange som varebiler
Ser man på varebiler, kan det bl.a. handle om VW Caddy, Golf, Sharan, Tiguan og Touran – og fra andre mærker, som sælger ombyggede personbiler – især Audi A3, Seat Altea, Ibiza og Leon samt Skoda Octavia Combi.
Det handler om 1.2- og 1.4-liters-turbobenzinmotorerne, kaldet TSI eller TFSI, men da der er brugt 30 forskellige underleverandører til motorens taktkæde, er det ikke muligt at udpege de berørte modeller. Fabrikken har løbende ændret konstruktionen – efterhånden som skaderne er konstateret.
Problemet er, at taktkæden på grund af produktionsfejl kan blive for lang, hvilket kan medføre, at motoren går i stykker.
Fejlen kan opdages, før skaden sker – og optræder et af de nævnte symptomer, bør du få dit lokale mærkeværksted til at kontrollere bilen.
Gå til et mærkeværksted
Er man ikke bilkyndig, eller er man i tvivl om, hvorvidt der er fejl på din bil, anbefaler FDM, at man kontakter sit lokale mærkeværksted og får foretaget en kontrol af taktkæden.
Denne kontrol vil ifølge importøren blive foretaget uden beregning, men man skal huske at få en kvittering for, at kontrollen er foretaget.
Da de berørte mærker kun har to års garanti, og motorproblemerne typisk først optræder, når bilen er ældre, har importørerne af Audi, Seat, Skoda og VW valgt at yde fuld kulance uanset bilens alder -forudsat at bilen er serviceret efter fabrikkens forskrifter. I første ombæring havde importørerne tænkt at tilbyde kulance på biler, der var op til seks år gamle, men efter pres fra FDM valgte de at kulancen skulle dække alle de berørte motorer.
Også fra frie værksteder
Bemærk, at det også gælder biler, der er serviceret på frie værksteder. Importørerne har tillige valgt at tage tidligere sager op og yde kulance, hvis reparationen er udført på et mærkeværksted.
”Det er godt, at importørerne står ved deres ansvar, men det er ærgerligt, at det først sker nu, hvor der er fokus på problemet udefra, når de har kendt til problemerne i gennem flere år,” lyder vurderingen fra Per Alkestrup, der er chef for FDMs juridiske rådgivning.
Ud af de 36.500 biler, der er solgt med de to berørte motorer herhjemme, har importørerne haft 1.438 sager. Men da importøren yder fuld kulance, vil FDM ikke fraråde køb af brugte biler med de pågældende motorer.
Tre tegn afslører problemerne
Ejer man en bil med en af de berørte motorer, er der tre tegn, man bør holde øje med:
En gul lampe i instrumenthuset vil lyse, når sensorer i motoren opdager, at kæden er blevet for lang.
Ujævn motorgang kan være et tegn på, at problemet er på vej.
Vedblivende støj fra taktkæden, efter at motoren har været startet i mere end fem sekunder.
Bemærk, at støj fra taktkæden kan forekomme kortvarigt, efter at motoren er startet. Det skyldes ikke fejl på taktkæden.
Er du i tvivl, bør man kontakte et mærkeværksted.