Det er ikke nok at hælde brændstof på firmabilen – den skal også holdes ved lige. Det skal ske hele året, men det især vigtigt at gøre før vinteren. Ellers ”glemmer” den en dag at starte – og det er den dag, hvor man har ekstra travlt.

Meget kan man kontrollere selv, men ellers bør man få køretøjet tjekket på et autoværksted.

”Vi hører hvert år om håndværkere, der beklager sig over, at mester ikke sætter vinterdæk på varebilen, og det er beklageligt, for køreegenskaberne er ikke de mest imponerende i varebiler. Selv om de både har ABS bremser og esc-stabilitetssystem i dag, så er dækkene den eneste kontakt til omverdenen. Samtidig kører disse chauffører ikke altid så langsomt, siger afdelingsleder afdelingsleder i teknisk rådgivning i FDM, Forenede Danske Motorejere, Jørgen Jørgensen.

Tjek bilen i god tid
Men det er jo også om vinteren, de fleste skavanker på biler bryder ud. Som chauffør kan man faktisk forberede vinteren ved at gå bilen efter i sømmene – selv, eller sammen med sit værksted.

Det er både bruger ens og ejerens ansvar, at bilen opfylder lovens bogstav, så Jørgen Jørgensen opfordrer medarbejderne til at gå til mester og bede om at få bilen undersøgt på et værksted.

Det er sund fornuft med et vintertjek – og det kan gøre forskellen mellem at få motorstop på en øde landevej eller at nå sikkert frem. Og med et vinterhalvår foran os, er det godt med et par gode råd for at klare sig gennem.

Basale ting stopper bilen
I reglen er det helt basale ting, der er skyld i nedbrud. Det er simpelt hen dårlig vedligeholdelse, der er skyld i de fleste nedbrud.

”Mange eksempelvis håndværkere siger, at de ikke har tid til at køre på værksted – men det er nødvendigt, så alle må planlægge sig ud af problemet og måske leje en bil imens, siger Jørgen Jørgensen.

Han sidder sammen med FDM’s jurister i FDM’s Call Center og taler med bekymrede medlemmer, som trænger til hjælp.

Men det er dog mest private, der henvender sig – selv om mange erhvervsfolk er medlemmer. Alle medlemmer er dog velkomne.

Servicekontrakter
”Mange virksomheder har så servicekontrakter på bilerne – især de nyere biler, men som brugte er bilerne ikke altid så velholdte, siger Jørgen Jørgensen.

Ude på vejene er det som oftest sjusk fra forbrugerens side, der skaber nedbrud. Det ved redningsselskaberne alt om. Hos Falck fortæller man således, at de kan få liv i ni strandede biler ud af ti – på stedet.

Hovedsynderen er et fladt batteri – enten, hvis batteriet trænger til udskiftning, eller hvis batteriet ikke klarer de første kuldedage.

Hold elsystem ved lige
Bare med en begrænset vedligeholdelse, især når det gælder bilens el-systemer, kan betyde en god vinteroplevelse. Der er mere gang i ventilationssystemerne, varmeapparatet og sprinklersystemet om vinteren end resten af året.

Derfor skal batteri og poler skal være rene og fri for korrosion. Dæktryk og slidbanemønster skal også kontrolleres. Slidte dæk er livsfarlige, for så risikerer man lettere at miste herredømmet på bilen. Check dækkene for skader og sten – undersøg lufttrykket. Og skift allerhelst til vinterdæk.

Visker og sprinklervæske
Få også viskere og ruden kontrolleret. Tjek i samme forbindelse sprinklervæsken til at kunne klare minus 21 grader – og hav en dunk med i bilen. Brug en isskraber uden metalkant, da den kan ødelægge gummikanterne omkring ruden.

Hav også en lille sneskovl i bilen – og et tæppe til at holde dig varm, mens du eventuelt venter på hjælpen. I den forbindelse er det godt at have kodet redningsselskabets nummer ind på mobilen sammen med abonnementsnummeret – alternativt have det i handskerummet.

Man risikerer samtidig at miste en meget stor andel af bilens værdi, hvis man ikke holder den ved lige gennem vinteren. En vask på den første forårsdag er ikke nok til at holde varebilen i topform og til at bevare dens værdi. Bilen kræver kærlig pleje hele året – både inde og ude.

Brug støvsugeren flittigt
En nyvasket bil, hvor man har været igennem kabinen med støvsugeren, er en bedre oplevelse end en snavset bil, hvor kabinen er fyldt med salt og grus, som man uvilkårligt slæber med sig ind i bilen – og derved slider på måtter og indtræk.

En god idé er at gøre som hyrevogns chaufførerne: Vask bilen endnu hyppigere om vinteren end om sommeren, brug lak forsegling – og giv  gummilisterne noget silikone, så døre og bagklap ikke fryser fast. Kom olie i nøglehullerne og rens kabinen. Kik også efter undervognsbehandlingen.

Sørg også for at rense motorrummet og undervognen jævnligt– og få batteri og eventuelt kølevandet tjekket, hvis der ikke er tale om et lukket system. Se også efter hjul og sporing. De mange huller i vejene og iskanter samt skjulte kantstene slår helt hjulene ud af sporing. Og styretøjet kan så tage skade.     

Faktaboks huskeliste:

Vask bilen hyppigere end om sommeren.

Vask undervognen.

Se efter fælge og sporing.

Skift til vinterdæk.

Check for skader og dæktryk.

Rengør kabine.

Rengør varerum.

Brug silikone til gummilister.

Kom olie i dørlåse.

Rens motorrum.

Tjek batteri.

Tjek el-systemerne.

Giv lakken en ekstra behandling.

Tjek undervognsbehandlingen.

Tjek lygter og bremser.

Tjek kølervæske og væske stand – og køletemperatur.

Tjek lys og skift defekte pærer inde og ude.

Tjek vinduesviskere og sprinklervæske.

Rengør alle vinduer.

Check motorolie.

Husk nummer og abonnementsnummer på vejhjælp

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk