Renault Master med brintteknologi er klar til at rulle ud til udvalgte flådekunder senere i år.

De nye brint-varebiler er udviklet i selskabet Hyvia, der er et joint-venture selskab mellem Renault og den amerikanske brint-ekspert, Plug-Power.

Vi prøvede en tidligere udgave af Master på brintteknologi i 2019 – men den var udviklet sammen med Michelins brint-selskab Symbio, der nu samarbejder med Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel og Fiat).

I Danmark i 2022

Chefen for Hyvia, David Holderbach, fortalte på et møde forleden om de nye planer, der vil betyde, at danske kunder kan få leveret brintudgaver af Master i 2022. Master vil fortsat kunne fås i ren Z.E.-batterielektrisk udgave (BEV).

Der er allerede meldt ud, at der ud over en 12 kubikmeter kassevogn og kommer en 19 kubikmeter udgave med alu-kasse og en 15 personers minibus.

Fuldt fyldt op med brint kan Master i brintudgave køre 500 km – og bilen er et supplement til BEV-el-udgaven. Begge udgaver køres identisk – nemlig som en elbil. Altså med hurtig acceleration fordi momentet er 100 procent fra 0 km/t.

Mangler fyldestationer

På den måde har Renault et alternativ til elbilen, der har begrænset rækkevidde.

Udfordringen netop nu er, at der ikke er så mange fyldestationer til rådighed – hverken herhjemme eller i udlandet. Det taget ellers kun ca. tre minutter at tanke brintbilen.

Brintudgaven har placeret en 30 kW brændselscelle unit i bunden af bilen – plus et antal højtrykstanke mellem tre- og syv kilo.

Højtrykstanke

Tankene kan (for busudgaven) være placeret under taget. De er leveret af en anden samarbejdspartner -Faurecia – fra Frankrig.

Brændselscellerne sikrer, at der altid er strøm, når bilens 33 kWh litium-ion batterier er tømt for strøm.

Hyvia er også med i udrulning af fyldestationer. Al teknologi til bilerne kommer fra fire Renault-fabrikker i Frankrig.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk