Danmarks mest solgte varebil Ford Transit Custom og Ford Transit 2 tons udgaver kommer senere i år i en såkaldt ”Trail” udgave med mekanisk virkende begrænset antispinsystem – mLSD.

Modellen er  bl.a. målrettet håndværkere og entreprenører, som ofte kommer på byggepladser og andre steder med dårligt greb i underlaget.  Der er tale om modeller med manuel gearkasse.

Øget anvendelse

Det betyder også meget for de lande, hvor vinteren er lidt strengere end herhjemme – og fordi mLSD systemet også tilbydes på Tourneo udgaver, har man også kunder i kikkerten, som kommer i let terræn og sne med persontransporter. Måske de mere eventyrlystne familer – eller busser til transport af medarbejdere.

”Der er tale om Transit Custom-modeller, der under normale forhold kører med forhjulstræk – og Ford vil sin nye aktivitet øge anvendelsen af deres bestseller og dermed håbe på en endnu større markedsandel,” som Fords chef for varebiler, Hans Schep, udtrykte det ved et Webinar-møde med Van of the Year juryen.

Nye aktiviteter

Når det markedsandele ligger Danmark ellers godt for Fords varebiler – her ligger vi i top-fire position. Men Ford hviler ikke på laurbladene – derfor de nye modeller.

På eftermarkedet ventes også nye tiltag for professionelle brugere – bl.a. er “Uptime” centre klar til næste år – til at øge mere suppert til professionelle brugere . Samt mere opkobling mellem forhandlere og biler. Desuden har man en ny app på vej.

Ford organisationen har været hårdt ramt af Corona krisen – med det gælder ikke kun egne forhandlere. Også opbyggere har været hårdt ramt. Men meget tyder på, at situationen lysner nu.

Til hard core anvendelse

Til rigtig off road kørsel kan man få et intelligent 4×4-system til den større Ford Transit Trail 2 tons udgave med baghjulstræk. Her overføres op til 50 pct. af trækkraften automatisk til forhjulene, når baghjulene mister taget i undergrunden.

Man kan også indstille trækkraften via en kontakt på instrumentbrættet – alt efter underlaget – samt låse systemet, så man hele tiden kører med 50:50 træk.

mLSD systemet

mLSD teknikken, som er udviklet sammen med firmaet Quaife, overfører automatisk motorens moment til hjulet med bedst greb i underlaget. Dermed klarer bilen de dårlige veje i terrænet, grus og jordveje – og i det hele taget blødt underlag – lettere.

Bilens esc system (elektronisk stabilitets kontrol) er samtidig tilpasset det nye mLSD system. Et lignende system har Ford tidligere anvendt i deres mere sportsprægede biler som Focus RS samt Fiesta og Focus ST.

Samme nyttelast

Custom Trail fås med totalvægt på op til 3,4 tons – og influerer ikke på nyttelasten i forhold til en standard Transit.

Trail fås i de fleste versioner så som kassevogn, dobbeltkabine, dobbeltkabine-chassis,  og kombi – i 2 tons Transit også i chassisudgave – og med to akselafstande. Motorvalget er Fords EcoBlue diesel motorer på 130-, 170- og 185 hk – samt den nye 48V hybrid udgave, som p.t. ikke er på det danske marked.

Mere råt design

Vælger man sin Transit med Trail udstyr, så får man også en bedre udstyrsversion, da bilerne udvendigt har et mere råt design i stil med pick-up modellen Ranger Raptor med Ford navnetrækket i store bogstaver hen over en matsort kølergrill.

Dertil 16 tommer aluminiumsfælge plus Trail logi på dørene. Man kan også vælge tagbøjler og kraftige trinbrætter. I kabinen får man klimaanlæg og., lædersæder.

Mere udstyr i Active udgave

Man kan også vælge mLSD systemet i forbindelse med den mere veludstyrede Transit Active- og Transit Custom Active udgave. I Transit Active kan man også vælge imellem automatgear og manuel gearkasse.

Her får man automatisk tagbøjler, beklædte sidespejle, skærmkanter, dørsider og bagkofanger, et mere råt design af kølergrill’en samt 17 tommer aluminiumsfælge. I kabinen er der sæder med dellæder-betræk og blåt instrumentbræt i Tourneo-busudgaven.

Active senere til Connect

Som i camper-modeller kan forsæderne så vendes, så man kan holde en minikonference. Til de meget aktive kan man få særlige stativer til at transportere cykler – til montering i de skinner, hvor bagsæderne også sidder fast. Det er især ment til bilerne med lang akselafstand.

Senere i 2020 lanceres en lignende Active udgave af den mindre Transit Connect og Tourneo Connect.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk