Med introduktionen af et bredere program af tre-akslede Euro 6 CF og XF forvogne udvider DAF sit modelprogram – og i begyndelsen året udvides det endvidere  med en række fire-akslede tandemvogne til meget specifikke anvendelsesområder. 

Hermed understreger den hollandske fabrik sin styrke  ved at producere en skræddersyet lastbil til mange anvendelsesområder.

De nye DAF Euro 6 XF og CF 4×2 trækkere gik i produktion i april og juni 2013, efterfulgt  af 6×2 trækkerne med styrbar aksel (FTG) og de første 4×2 forvogne. 

Mange aksell-konfigurationer
Nu er turen så  kommet til 6×2 forvogne med enkelt eller dobbeltmonteret efterløbsaksel (FAR og FAS), med bagerste aksel som styrbar (FAN) og anden aksel som styrbar (FAG), efterfulgt af et  komplet program af lastbiler med tandemtræk og navreduktion.

De nye forvogne, udstyret med efterløbsaksel, i Euro 6 CF og XF programmet sikrer en  høj lasteevne. FAR med enkeltmonteret efterløbsaksel er udstyret med en 7,5 ton efterløbsaksel for at give en maksimal lasteevne på 13 tons. Derfor er disse CF og XF  modeller velegnede til national og international køle- og frosttransport og er også særligt velegnede til volumen og storvolumen transport.

10 tons efterløbsaksel
FAS modellerne er udstyret med en 10 tons efterløbsaksel. Den dobbelte montering sikrer en høj grad af stabilitet, som er vigtigt ved anvendelsesområder med et relativt højt tyngdepunkt, som f.eks. transport af containere eller levende dyr. CF og XF 6×2 FAR og FAS fås med akselafstande fra 4,20 til 5,90 meter.

Nyt i CF og XF Euro 6 programmet er også versionerne med en styrbar aksel bagest  (FAN), som sikrer høj manøvredygtighed. Den nye Euro 6 CF FAN er derfor ideel til brug i byområder, til f.eks. renovation eller øl-og sodavandsdistribution.

Foraksel med luft
Udover DAF’s ECAS luftaffjedring på bagakslen, kan forakslen nu også leveres med luftaffjedring med ekstra løftehøjde. 6×2 forvognen er en velegnet basis for veksellad  systemer såsom BDF, som er særligt populær i Tyskland og omkringliggende lande.

Takket være den nye luftaffjedring, kan chassishøjden i front justeres med ikke mindre end  280 mm, og hele 285 mm i bag. På grund af den øgede luftkapacitet er det betydeligt
hurtigere at løfte og sænke chassiset, og det er også lettere at gøre dette hurtigt efter  hinanden. Alle disse nye tiltag betyder et bredere anvendelsesområde, forbedret effektivitet og endnu højere brugervenlighed.

Komplette BDF-løsninger
DAF tilbyder samtidig også komplette BDF-løsninger ab fabrik, inklusive ramme, containerlåse  og hele det elektriske system. Det er muligt at vælge mellem en variant for veksellad med  en længde på op til 7,45 m (parkeringshøjde 1,32 m) og en variant, der er egnet til  containere med en længde på op til 7,82 m (parkeringshøjder fra 1,12 m til 1,32 m).

Ud over en række varianter med styrbar aksel bagerst, produceres de nye CF forvogne nu  også med styrbar aksel (FAG). Disse er specielt designet til områder, der kræver høj  lasteevne kombineret med fin underlagsvenlighed, som f.eks. renovationskørsel  med baglæsser eller mælkebiler. En styrende aksel med en maksimal teknisk lasteevne  på 7,5 tons er monteret foran drivakslen på 13 tons.

Vanskelige driftsforhold
Med 8×4 modellerne (FAD) af de nye Euro 6 CF og XF chassiser fokuserer DAF på  virksomheder, hvis biler arbejder under vanskelige driftsforhold, især inden for  byggebranchen og specialtransporter.

DAF’s velkendte tandem med navreduktion er  derfor standard til opgaver med hyppig off-road kørsel, tandem uden navreduktion kan  også bestilles ved begrænset off-road kørsel. 8×4 chassiset er typisk udstyret med et  tippelad, betonblander eller betonkanon eller anvendes til andre tunge specialtransporter.

6×4 til DAF CF
En 6×4 FAT er også tilgængelig i den nye Euro 6 CF serie, denne er perfekt til transport af  sand og jord, affaldsbeholdere, landbrugsprodukter og betonkanon eller containere. Den fås med et maksimalt akseltryk på 9 tons på forakslen, 26 tons belastning på tandemakslen og vogntogsvægte på op til 50 tons.

Fabrikke leverer også 8×4 og 6×4 Euro 6 modeller i specielle ”Construction” versioner med et  dedikeret robust look – og endnu vigtigere, med en venderadius på 25o og en frihøjde på  40 cm, også takket være brugen af “lige” aksler.

De nye chassisversioner af Euro 6 XF og CF er også kendetegnet af de  nyskabelser, som DAF har introduceret på 4×2 trækkerne: et attraktivt udvendigt og indvendigt design, nye drivlinier, en helt ny forhjulsaffjedring og nye og endnu mere effektive aksler.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk