Verdens største messe for erhvervskøretøjer, IAA i Hannover foregår fra torsdag i denne uge, medfører altid rigtig mange nyheder – det gælder lastbiler, kraner og logistikgrej, men så sandelig også varebiler.

I år bliver efteråret særlig varmt, for alle varebiler har siden 1. september skullet opfylde EU’s Euro 6 normer. Det benytter mange fabrikker sig til også at modernisere resten af køretøjet, for det er udviklingsomkostningerne til miljø-krav, der fylder mest på de flestes udgiftskonto.

At IAA så også er stedet, hvor der er ekstra meget fokus fra presse,og forbrugere spiller naturligvis også en vigtig rolle – for her står verdensnyheder på rad og række.

Begynder forfra
En ekstra dimension er så også, at to samarbejdspartnere har valgt at afbryde deres fælles varebilsudvikling og produktion – nemlig VW og Mercedes-Benz. Det har resulteret i det, der er den formentlig største nyhed på IAA: den nye VW Crafter og søstermodellen MAN TGE.

Dertil kommer, at Mercedes-Benz nok kommer med en kraftig opdatering af Sprinter-programmet. Tidligere var det Mercedes, der byggede Crafter gennem flere år – siden VW opgav deres egen produktion af LT-programmet.

Nu har VW så valgt at begynde helt forfra – men en spritny fabrik i Polen og en Crafter med tydelig VW DNA. Crafter får nye 2-liter TDI motorer – og måske senere en topudgave med V6-motoren, som anvendes i Amarok pick-up (egentlig en motor, der har været anvendt af Audi). De nye 2-liter motorer skal også bruges senere i andre bilmodeller i VW gruppen, meldes der ud.

PSA og Toyota-samarbejde
På IAA er det dog ikke kun Mercedes- VW- og MAN standene, der er værd at besøge, hvis man vil se nyheder på varebilsfronten.

PSA, Peugeot-Citroën Group, er gået sammen med Toyota om at udvikle nye Expert-, Jumpy- og Proace mellemklasse varebiler. De er vokset sig større – og ud over de nye Euro 6 motorer, kan man få dem med alt moderne sikkerhedsudstyr så som linjevogter, nødbremsesystem og esc stabilitetssystem.

Der er forskel i det udstyr, der tilbydes – men største forskel er, at PSA yder to års fabriksgaranti og Toyota tre års garanti.

Mange gode detaljer
Bilerne er virkelig lydløse i forhold til forgængerne – og der er langt bedre komfort i bilerne. Vi havde dog et problem med det dobbelte passagersæde, der ikke byder på samme komfort

som førersædet, hvor man kan få en ekstra otte grader hældning af ryglænet. Midtersædets ryglæn har bagpå en skrivepult, som kan drejes, så computeren er nemmere at betjene.

Varerummet er stort og regulært – og der er en lem mellem kabine og varerum, så man kan transportere længere genstande – op til fire meter. Forsædernes ryglæn kan vippes op, så pladsen kan bruges til at stille gods. Der er plads til tre Europaller i de største udgaver og to i den mindste. Lasteevnen er mellem 1.000- og 1.400 kg. Trailervægten er op til 2,5 tons.

1,6- eller 2,0 teknik
Motorvalget er 1,6- eller 2-liter – med henholdsvis 95- og 115 hk – og 122-, 150- eller 180 hk.Biler er udstyret med SCT efterbehandlings-udstyr – så der bruges AdBlue tilsætningsstof (22,5 liter tank til 15.000 km).

Man kan vælge imellem manuel gearkasse – med seks trin undtagen i udgaven med 95 hk. Desuden to typer automatgear – en lidt langsom udgave og en hurtig til 180 hk udgaven. Man kan også få firehjulstræk (fra den franske producent Dangel).

Bilen kommer både som kassevogn og ladbil samt i busudgaver.

Spændende Ford-motorer
Hos Ford har man ikke det store i designet – men en masse på motorerne, som virkelig er imponerende.

Der er arbejdet på dem i fem år – og man får både motorer, der er mere grønne og brændstofbesparende – de er hurtigere – og mere smidige og støjsvage. Tager vi f.eks. en 130 hk udgave har den 384 Nm ved 1.500-2.000 omdrejninger. Kører 165 km/t og klarer 16,1 km/l. CO2 er 161 g/km.

Det skal desuden understreges, at Transit fås med samme sikkerhedsniveau som f.eks. Mondeo – med bl.a. nødbremsesystem, skiltegenkendelse og linjevogter.

Forskellen på en Euro 5 Transit og en Euro 6 Transit er blot en forkromet liste i en af kølerribberne – mere blev det ikke til i denne omgang, men det er også milliarder, de er brugt på de nye grønne motorer.

Økonomiske og hurtige
Renault har naturligvis også skiftet til Euro 6 – ligesom søstermodellerne hos Opel. Ud over bedre brændstoføkonomi og de nye motorer til Trafic/Vivaro og Master/Movano samt Nissan NV 400 er de også smidigere og hurtigere.

Renault viser også deres nye 4×4 udgaver af bilerne i flere versioner.

Renault bygger også Fiats nye Talento og Nissans nye NV300 – på basis af Trafic, så teknisk er de alle ens – men for Fiat forhandlerne betyder det større varebiler (end den gamle Scudo) og dermed et bedre kort på hånden. For Nissan betyder den nye bil alt – for det r snart to år siden, man kunne levere forgængeren Primastar.

Endnu fås de nu i alt fire varebiler ikke med nødbremsesystem – men alene med linjevogter og esc stabilitetsprogram. Samt bakalarm og LED kørelys.

Fiats nye pick-up
Ud over Talento viser Fiat også deres nye pick-up Fullback-model, som er bygget for Fiat af Mitsubishi (søstermodel til L200.) Et minus kan være en mindre trailervægt end mange konkurrenter.

Hyundai viste deres H350 kassevogn i Sprinter klassen som konceptbil på IAA for to år siden – men nu kommer den faktisk i Danmark, og den færdige udgave er på IAA. Samtidig er den mindre H1 opdateret – og Hyundai i Danmark er klar til en markedsføring af begge udgaver.

Forhandlerne er i mellemtiden blevet klædt på til at håndtere erhvervskunder – og det skulle efter sigende blive ret konkurrencedygtige priser.

Daily med tekniske nyheder
I den helt tunge ende viser Iveco deres opdaterede Daily med Euro 6 teknik. Nyt er automatgear med indbygget motorbremse – og en ny 4×4 udgave, som klarer de fleste bjerge. Vi prøvede Mont Blanc – og det gik fint.

Inden længe er man klar med en hybrid-udgave, som vi har prøvet som prototype – og det er selv med en beskeden motor helt imponerende, hvilke præstationer, den viser. Endelig har Iveco udviklet et avanceret flådestyringssystem til bilen – hvor en I-Pad og en DAB radio styrer alle opgaverne. En ny elektrisk Daily er også klar nu. Det hele ses på IAA.

Traditionen tro dukker der også altid ekstra nyheder op – også blandt varebilerne. Men det opdager man først på stedet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk