Ivecos motorleverandør ”Fiat Power Train” – i daglig tale kaldet FPT – har i generationer været kendt for sine momentstærke motorer til såvel last- som varebiler.

Hvem kender ikke 2,3 liters turbodieselmaskinerne i Fiat Ducato og Iveco Daily – som også betød, at Fiat i årevis har stået for de fleste europæiske camper-modeller.

Cursor H2 Ice

I lastbilerne fra Iveco kendes Cursor 9-, 11- og 13 turbodiesel-motorerne – men på IAA messen i Hannover i var man igen fremme i skoene med brintmotorer – såkaldt Cursor 9 H2 Ice.

Her er udgangspunktet de gennemprøvede forbrændingsmotorer – dog efter Otto-princippet – kendt fra benzinmotorer. Og ikke diesel.

Der er dog tale om et tidligt stadium af H2-Ice motoren, som FPT viste – med direkte PFI-indsprøjtning og 310 hk/1.400 Nm, men p.t. med 20 pct. lavere ydelse end dieselmotoren i dag.

Klar i 2028

Til salg på markederne er vi ifølge ingeniører, som vi talte med, er vi dog fremme ved 2028 – men så bliver der også tale om andre versioner end Cursor 9-baserede.

Indtil da vil der være testperioder – inklusive kundetest.

Men – som vi fik af vide – så vil 2028 passe godt til udviklingen af brintteknologien, som til den tid vil være klar til markedsføring som alternativ til både diesel- og el-drevne motorer.