Salget af el-køretøjer i Tyskland er gået tilbage – efter at regeringen har fjernet et ellers populært tilskud.
Problemet var bl.a., at mange tyske borgere indkasserede tilskuddet – men solgte kort efter bilen til f.eks. eksport til Danmark.
Mercedes-Benz vil derfor tilrette udviklingen – og fortsat bygge benzin- og dieselbiler for at tjene nok penge.
112 km på strøm
I stedet for en plug-in hybrid biler blomstret op på salgslisterne i Tyskland – og kikker vi på en bil som E300e, som vi har prøvet i stationcar udgave – så er det forståeligt. For den har en ækkevidde på 112 km på el. Og det passer fint til manges daglige kørsel.
Importøren har ikke prissat bilen som Van – men det kan mange opbyggere hurtigt klare. Som det er sket med f.eks. EQV. Forvent ca. 600.000 kr. inklusive ombygning.
807.000 kroner koster bilen uden ekstraudstyr, men med det udstyr, som bilen havde så 888.000 kroner inklusive f.eks. AMG Advanced Plus udstyrspakke til 54.000 kr.
Autobahn-proof
Bilen er meget komfortabel med fornem sædestøtte – md både varme og ventilation. Batteriet fylder en del – og bagagerumsbunden er hævet, så der er ikke aflæggeplads under gulvet.
Den flere tons tunge bil er på grund af det ekstra batteri også ret hurtig – og vejgrebet er, så man siger i Tyskland: Autobahn-proof (godkendt.) Altså fast.
Bilen havde ekstra luftaffjedring, som sikrer en utrolig komfort på selv ujævne veje. Merpris 27.000 kroner.
Moment på 550 Nm
Skal man på langtur, er bilen også behagelig, og da batteriet aldrig tømmes helt, er der altid fin overskudskraft. Mercedes har da også valgt en kraftig 2-liter benziner som basismotor – med 550 Nm.
Så præstationerne er fine – med 227 km/t på toppen og man når 100 km/t på 6,7 sekunder.
Som jobbil er det godt med el-bagklap, lås på handskerum, stor midterboks og alu-tagtbøjler. Der vil kunne være cirka 1.000 gods i bilens varerum.
Masser af standardudstyr
Udstyrsmæssigt kan man sætte krydser mange steder – men standardudstyret omfatter både LED-forlygter og 19 tommer alufælge.
Desuden vil vi nævne adaptiv fartpilot, blindvinkelalarm, linjevogter, trådløs mobiloplader, skifteplader bag rat, læderrat, knæairbag, tre usb (c) opladestik, adaptiv fjernlysassistent, regnsensor, 360 grader birdview kamera, bakkamera, digital instrumentering med 14,4 tommer touchscreen, og automatisk skiltegenkendelse.
–
Fakta Mercedes-Bens E300e stationcar:
–
Motor: 4 cyl. benzin/plug-in-hybrid.
Slagvolumen: 1.999 ccm.
Forbrug: 166,7 km/l.
CO2 emission: 14 g/km.
Rækkevidde ren el: 112 km WLTP.
Batteri; 25,4 kWh.
Opladning: 11 kW AC/50 kW DC.
Energiforbrug: 16,8 kWh/100 km.
Forbrugssnit: 13 km/l.
Benzinmotor: 2 liter.
Ydelse: 204 hk.
Elmotor: 129 hk.
Samlet ydelse: 313 hk.
Moment: 320 plus 440 Nm.
Moment system: 550 Nm v. 2.000-4.000 omdr.
Forbrug g/s: 42,8 km/l WLTP.
Træk: baghjulstræk.
Acc. 0-100 km/t: 6,5 sek.
Topfart: 227 km/t.
Gear: 9 trins aut. G-Tronic.
Dæk: Michelin Primacy 245/45 R19.
Læssehøjde: 660 mm.
Pris testbil med AMG udstyr: ca. 888.000 kr.
E300 e pris fra: 750.000 kr.
Cirka-vanpris: 600.000 kr.