Semler Gruppen har netop valgt at yde en forlænget garanti på i alt fem år eller op til 150.000 km på deres mærkes ID.-elbiler – både personbiler og varebiler. Det gælder også elbiler fra Audi, Skoda og CUPRA. Kun Porsche er undtaget den nye længere garanti.
Øvrige europæiske mærker giver typisk to års garanti på deres biler.
Asiatiske mærker har typisk længere garantier. Nissan således fem års garanti på deres varebiler, Kia har generelt syv års garanti og Hyundai fem års garanti. Toyota har tre års fabriksgaranti – men har indført branchens længste garanti på 10 år – Relax garantien.
Kun fra 19. december
Garantiforlængelsen gælder alle VW-koncernens elbiler, som er solgt fra ny igennem den danske importør, der leveres fra torsdag den 19. december.
Konkret er der tale om en forlængelse af de nuværende garantivilkår, som altså nu er på fem år, vel at mærke uden at det kommer med en merpris som følge af garantiforlængelsen, oplyser Semler.
Behov for tryghed
”Der er et større behov for tryghed hos den danske forbruger i forhold til at foretage større investeringer som bilkøb, især i forbindelse med skiftet til elbil. Det er det, vi ønsker at imødekomme med vores nye garantitiltag.”
Det udtaler adm. direktør i Semler Mobility Import Lars Kornelius.
Hos FDM er man positive
Bedre garantier har i årevis været en mærkesag for FDM, og derfor bliver nyheden om de længere garantier også modtaget positivt.
”Vi har i FDM længe kritiseret især de europæiske bilmærkers korte garantier. Derfor er det meget positivt, at Semler Gruppen som landets største bilimportør nu forlænger sin garanti på nye biler, så de kommer på niveau med mange af konkurrenternes,” siger adm. direktør i FDM Stina Glavind.
Håber andre følger trop
Den forlængede garanti vil stille forbrugerne mærkbart bedre, og FDM kan kun opfordre de øvrige europæiske bilmærker til at følge Semlers eksempel og forlænge deres garantier. Det skriver forbrugerorganisationen på deres hjemmeside.
FDM-chefen peer på, at de europæiske bilmærker har oplevet en øget konkurrence fra især Tesla, men nu også fra kinesiske bilmærker, som alle udmærker sig ved en væsentligt længere garanti.
Manglende tillid
”Det afspejler sig naturligvis i forbrugernes bilvalg. For hvis man ikke har større tiltro til egne biler, end at man kun vil give to års garanti, hvordan skal bilkøberne så have tillid til dem,” spørger Stina Glavind.
Hver anden nye solgte bil har i år været en elbil, og salget har for længst rundet 80.000 biler alene i år. Dertil skal lægges den store import af nyere brugte elbiler.
Undtagelser
Køber man en brugt VW, Audi, Skoda eller Cupra elbil, skal man fremover være opmærksom på, hvor og hvornår den er solgt første gang.
“For er den brugt-importeret eller leveret før 19. december i 2024, vil den altså ikke være omfattet af den nye længere garanti, men kun have to års garanti. Det er noget, man skal have sig for øje,” siger Stina Glavind.
Gælder kun elbiler
Mens Semlers kommende elbilkunder altså kan se frem til nu frem års garanti, vil der fortsat kun være to års garanti på importørens på benzin- og dieselbiler.
Det ærgrer FDM, som gerne havde set, at Semler også havde forlænget garantien for deres benzin- og dieselbiler.
FDM: To års garanti er for lidt
”Uanset om biler kører på el, benzin eller diesel, har forbrugerne brug for samme tryghed, og vi mener stadig, at to års garanti er alt for lidt. Så overvejer man en benzin- eller dieselbil, bør man have det med i sine overvejelser,” siger Stina Glavind.
Semler havde som mål at blive markedsledende i den elektriske omstilling af danskernes bilflåde, og det mål har man nået i dag, hvor hver tredje nye elbil er fra Volkswagen-koncernen.
–
Her får man minimum fem års fabriks-garanti (gængse mærker/kilde FDM):
Aiways, BYD (6 år), Hongqi, Hyundai, JAC, Kia (7 år), Maxus, MG (7 år) Nio, Suzuki (hybrid), Nissan varebiler og X-Peng.
–
Her får man minimum tre års fabriks-garanti (gængse mærker/kilde FDM):
Dacia, Honda, Jaguar, Mazda, Nissan, Subaru, Tesla (4 år) og Toyota.
–
Fakta Semler Garanti:
Samlet garanti i 5 år/150.000 km ved materiale- og fabrikationsfejl på batterielektriske biler (BEV) solgt af Skandinavisk Motor Co. A/S til en af Skandinavisk Motor Co. A/S’ autoriserede forhandlere og udleveret af forhandleren fra den 19. december 2024.
De første to år dækkes af fabrikantens garanti, de næste tre år dækkes af Skandinavisk Motor Co. A/S igennem vores autoriserede servicepartnere i Danmark, Grønland og på Færøerne.
Garantien omfatter ikke Plugin Hybrider (PHEV), digitale tjenester og services, indefra kommende gennemtæring, eftermonteret udstyr, naturligt slid eller sliddele, lak, højvoltsbatteri eller vejhjælp.
Højvoltsbatteriet er omfattet af fabrikantens 8-årige garanti eller op til 160.000 km.
Se øvrige vilkår og begrænsninger på www.volkswagen.dk/garanti.
–