Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Unfair cabotage koster milliarder

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har beregnet, at det koster det danske samfund ca. en kvart million kroner hver gang en dansk arbejdsplads udkonkurreres.

Det skriver DTL, Dansk Transport og Logistik, på baggrund af en artikel Jyllands-Posten.

Tallene stemmer overens med de beregninger, som DTL og 3F fik foretaget i forbindelse med  de 9.000 arbejdspladser, som godsbranchen har tabt de seneste år. Blandt andet som følge af de liberale cabotage-regler.

Regningen bliver større
Regeringen bruger ifølge DTL netop nu mange kræfter og store beløb på at sikre bedre konkurrenceevne i Danmark.

”Det er et ædelt formål og branchen kan allerede takke for at transportafgiften på 2,8 milliarder er blevet taget af bordet. Men de nye beregninger viser tydeligt, at hvis vi ikke samtidig gør noget alvorligt ved det permanente misbrug af cabotagereglerne, så bliver indsatsen forgæves og regningen endnu større,siger DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.

Smuthul i lovgivningen
Han fremhæver, at vækst også er at fastholde de jobs vi har.

”Rapporten fra DTL og 3F viser, at regningen kan løbe op i 3,6 milliarder kroner, hvis vi passivt ser til, at udenlandske vognmænd kan køre tre ture i Danmark hver eneste dag til hjemlandets løn. Det kan ingen danske vognmænd konkurrere med – uanset, hvad han gør ved det. DTL har intet imod konkurrence, men unfair konkurrence gennem et smuthul i lovgivningen er os inderligt imod”, siger Erik Østergaard.

Samme resultat i Holland
Hollands regering her netop leveret en lignende analyse, og Erik Østergaard mener, at tiden nu er inde til at skærpe den danske vejledning, så cabotage forbliver midlertidigt.

”Den danske regering bør ved samme lejlighed klart fortælle, at den agter at stramme reglerne gennem EU. Problemet vokser sig kun større mens vi venter, siger Erik Østergaard”.

Leave A Reply