Den europæiske bilindustri anmoder om en balance mellem konkurrenceforhold og miljømæssige bekymringer, som de er hårdt ramt af.

Det er afstemningen i dag i EU om CO2 emissioner for varebiler, der har fået bilfolkene op i det røde omdrejningsfelt. Kravene for  fremtidens miljøkrav fra EU’s miljø-komite ENVI er urimelige.

Bilbranchen har allerede i mange år levet op til strengere og strengere krav på miljøsiden – og formentlig er der ingen andre brancher, der har gjort så meget for at sænke CO2 udslip fra produkter og produktionssteder.

39 pct. færre nye varebiler
Ivan Hodac, ASEA’s generalsekretær, peger på, at sektoren for erhvervskøretøjer i bilindustrien har været særlig hårdt ramt af finanskrisen – med et fald i indregistreringer på 39 pct. mellem 2007 og 2012.

Målet på 147 gram CO2 pr. km, som EU ønsker fra varebiler i 2020 kan ifølge Hodac kun indfries ved at køre med el- og hybrid-varebiler – og de biler er der ikke solgt mange af.

”Industrien har ikke råd til at spille politiske spil med politikere – ikke under så hårde økonomiske tider. Miljø-målsætningen for både biler og varebiler må bygges på fakta. Ikke engang Europa-kommissionen har analyser for, hvordan miljønormerne skal være for varebiler efter 2020. Det her handler om politiske studehandler – uden konsekvensberegninger, siger Ivan Hodac.

Erhvervslivets værktøjer
Da varebiler første og fremmest er værktøjer for erhvervslivet, er pris-følsomheden meget høj. Det er dyrt at købe dele til bilproduktion og holde hele produktionsapparatet I gang.

Der blev kun solgt 2.383 el-varebiler i Europa I 2011. Bilerne er dyre, og opladning er besværligt – så meget få vil køb dem i dag. Fremtiden ser også sort ud.

“Selv om erhvervslivet ikke har valgt de grønne biler i stor udstrækning, er der stor efterspørgsel hos kommuner og offentlige myndigheder samt opinionsdannere, siger Ivan Hodac.

Bilindustrien ønsker hjælp
Derfor beder ASEA medlemmerne om en slags effektiv ”kredit” af politikerne – så producenterne også kan koncentrere sig om de normale bilflåder. Det er nødvendigt for at have råd til at udvikle de super-grønne køretøjer.

En sådan støtte er eneste værktøj for at bilindustrien kan udvikle de grønne el- og hybrid-køretøjer på markedet. Fremtidens elbiler skal være effektive – det må være i alles interesse, siger Hodac.

Fakta ASEA:
ACEA medlemmer er BMW Group, DAF Trucks, Daimler, FIAT S.p.A., Ford of Europe, General Motors Europe, Hyundai Motor Europe, IVECO S.p.A., Jaguar Land Rover, PSA Peugeot Citroën, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars og Volvo Group. 

Bilindustrien i Europa:
Der er 11,6 mio. medarbejdere – eller 5,3 pct. af EU’s ansatte befolkning ansat i bilindustrien i Europa.
E 3,2 mio. Job I produktion af biler repræsenterer 10,2 pct. af EU’s medarbejdere I produktionsled.

Biler sikrer over 385 mia. Euro  (2.850 mia. kr.) til skatter I EU.

Bilindustrien er den del af Europas erhvervsliv som sætter flest midler af til forskning og udvikling – med 26 mia. Euro om året (ca. 200 mia. kr) .

Bilindustrien i Europa bidrager positivt til Europas handelsbalance med et overskud på 114 mia. Euro (855 mia. kr.). Vigtigt ikke mindst i de hårde økonomiske tider, hvor der er  en negativ handelsbalance på 153 mia. Euro (1.148 mia. kr.)

Kilde: ASEA.

Leave A Reply