Erhvervslivet var usikker på, hvor meget nye afgifter ville berøre priser på varebiler – det betød en lille opbremsning i salget.
Afgiftssatserne på varebiler bliver ikke ændret, fordi der er kommet nye afgiftsregler for personbiler – det er i forbindelse med bl.a. fradrag for sikkerhedsudstyr, der bliver nogle justeringer.
Alligevel kunne man spore en usikkerhed i erhvervslivet i den lange periode, hvor regeringen og Dansk Folkeparti diskuterede nye forhold for bilbeskatning.
Lille ændring
De fleste køber ikke synderligt veludstyrede varebiler – især ikke, når det gælder flådekunder. Samtidig betyder justeringerne ikke ret meget på leasingpriserne.
I september kom der 2.981 nye varebiler på vejene. Det er 10 pct. flere end de 2.701 enheder i september sidste år, men 7,3 pct. færre end de 3.215 varebiler i august.
Aftalen om nye bilafgifter kom i den sidste uge af september som sagt også til at påvirke varebilerne, idet aftalen også omtaler varebilernes afgiftsforhold – især fradrag for sikkerhedsudstyr.
Et fald på 3,9 pct.
Det var med aftalen ikke klart, hvilke regler der gælder for varebiler fremover (fra i dag), hvilket så påvirkede salget den sidste uge negativt.
Set over årets ni måneder er der i år solgt 26.776 varebiler mod 27.867 i 2016, og der er således et mindre fald på 3,9 pct.
”Efterspørgslen, som de seneste år har været konstant stigende, er fladet ud det seneste år og ser ud til at være stabiliseret, men er fortsat på et rigtig pænt niveau. Aftalen om nye bilafgifter forudsætter at afgifterne for varebiler vil blive ”neutrale”, men med elementerne fra personbilerne forventes det at de formodentlig vil betyde ændringer der medfører ændret efterspørgsel blandt type og modeller af varebiler,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.
Uændret lastbilsalg
Salget af lastbiler blev på 451 enheder, og dermed stort set det samme som de 441 enheder i august.
Det er 9,1 pct. under sidste års 496 enheder i september. Således ligger lastbilsalget med 3.354 enheder efter september stort set på samme niveau som sidste års 3.780 enheder.
Salget af lastbiler har været stigende siden 2010 og har de seneste to år stabiliseret sig på nogenlunde dagens niveau. Hovedparten af lastbilerne er over 16 tons og udgør ca. 90 pct. af salget.
Salget af busser udgør år til dato 675 enheder, hvilket er betydeligt over samme periode i 2016, hvor det blev til 507. Salget af busser svinger dog meget, og er typisk afhængigt af udbud i den offentlige trafik.
22,2 pct. fald i bilsalg
Den fire ugers offentlige debat om bilafgifterne satte deres spor i bilsalget, der ikke uventet faldt dramatisk. September bød således kun på 14.371 nye biler mod 18.477 biler i september sidste år, hvilket er et fald på 22,2 pct.
Den 21. september kom der en politisk aftale om nye bilafgifter, og den satte igen sat gang i bilsalget, da halvdelen af hele månedens bilsalg skete i den sidste uge. Aftalen om generelt lavere bilafgifter forventes at sætte betydelig gang i salget igen med høje tal for de næste måneder.
Det samlede bilsalg fra januar til og med september er på 168.675 enheder mod 168.468 enheder i 2016.
Forspringet er væk
Det er nærmest helt det samme tal uden at de to perioder dog er sammenlignelige grundet de fire ugers debat om bilafgifterne, hvilket skabte betydelig usikkerhed bland køberne og generelt i hele branchen.
Det forspring man har set i bilsalget gennem hele 2017 i forhold til 2016, er nu blevet udvisket af det lave salg i perioden med usikkerhed om bilafgifterne.
Frem til aftalen d. 21. september blev der solgt nogenlunde med biler. Det var biler, hvor den forventede påvirkning af eventuelle nye bilafgifter var af mindre betydning for brugeren.
Mange små biler
I den sidste uge af september var bilkøbet stærkt præget af biler, der med de nye bilafgifter ville stige væsentlig i pris – primært små biler – og derfor skulle leveres inden de nye afgifter træder i kraft i dag.
’Vi havde gerne været foruden den offentlige debat om nye bilafgifter og den store usikkerhed som den skabte blandt køberne og forhandlerne. Endelig er der nu skabt ro om afgifterne, hvilket betyder at vi nu forventer at se en stigning i efterspørgslen igen. Vi forventer igen at se et stabilt marked når de nye og generelt lavere afgifter træder i kraft i dag,” siger direktør hos De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.
Nye typer af biler
Han mener, at de nye bilafgifter vil få kunderne til at se på lidt andre typer biler end hidtil.
”Erfaringen fra de seneste afgiftslettelser viser at kunderne holder deres bilbudget, så med generelt lavere afgifter forventer vi fokus på de lidt større biler. I den nye aftale er brændstoffradraget blevet justeret, så det bedre kan betale sig at købe en bil, der kører langt på literen. Derfor forventer vi også en drejning i retning af mere miljøvenlige biler, ligesom biler med mere sikkerhedsudstyr vil blive prioriteret højere,” siger Gunni Mikkelsen.
Efter september ser vi i høj grad de samme tendenser, vi har set de senere år. Men specielt for september er der sket to ting. Der er en betydelig reduktion i salget og en markant drejning mod mikrobilerne, hvor mange modeller bliver dyrere efter i dag.
Fordobling af småbil-salg
Således udgjorde mikrobilerne i den sidste uge af september 46 pct. af salget mod normalt ca. 20 pct. Den overordnede tendens gennem snart længere tid har været at danskerne i nogen grad køber biler, som er et til to numre større – typisk i SUV/crossover segmentet, mens bilerne i mellemklassen (C segmentet) og de store biler i D segmentet stort set fastholder deres andel.
Der kom i august mere gang i elbilerne. Der kom alene i august 181 nye elbiler på vejene mod blot 167 enheder frem til august, og i september kom der yderligere 89 enheder til.
Flere elbiler
Således er der kommet 437 nye elbiler fra januar til og med september i år, mod 681 samme periode sidste år. Årsagen til det stigende salg i august skyldes en opdatering af elbilaftalen, der blev indgået i foråret og som trådte i kraft i juli. Afgiftsdebatten i september har højst sandsynligt også haft indvirkning på salget af elbiler.
De nye bilafgifter for personbiler påvirker generelt set også elbilerne. Afgifterne på elbiler er under et 5-årigt indfasningsforløb og mange af elbilerne betaler i dag slet ikke eller blot en meget begrænset afgift.
Derfor ser det umiddelbart ud som om at elbilerne næsten ikke påvirkes af afgiftsnedsættelserne, og prisforskellen mellem en konventionel bil og en elbil er således reduceret.
—
Varebilsalg september 2017:
Ford Transit Custom 221 enheder
VW Transporter 188 –
Ford Transit 2 tons 131 –
Renault Master 127 –
Iveco Daily 119 –
Renault Trafic 111 –
Mercedes-Benz Vito 107 –
Toyota Proace 103 –
VW Caddy 92 –
Fiat Ducato 91 –
Varebilsalg januar-september
Ford Transit Custom 2.285 enheder
VW Transporter 1.550 –
Renault Trafic 1.434 –
Mercedes-Benz Sprinter 1.306 –
Renault Master 1.150 –
Mercedes-Benz Vito 1.052 –
Ford Transit Custom 977 –
Opel Vivaro 941 –
Iveco Daily 908 –
Toyota Proace 871 –