”Vores varebiler kommer drypvis, når fabrikken kan levere.”

Sådan udtalte en varebilssælger til VOTY.dk forleden – og ofte er det, når kunder på venteliste opgiver ordren, som så kan komme andre og mere tålmodige kunder til gode.

Det er måske også derfor, at Ford Transit Custom for første gang i årevis er skubbet ned på andenpladsen på en enkelt måned – her juli – hvor Volkswagen Transporter i stedet står øverst på podiet.

Stadig i front i år

Men for året første syv måneder er Transit Custom fortsat langt foran konkurrenterne. Og her er Transporteren på fjerdepladsen efter de to Mercedes-varebiler Sprinter og Vito.

Herefter er der så en stort spring ned til de næste varebiler på salgslisten.

Fald på 20,4 pct.

I hvert fald går salget op og ned – og i seneste måned faldt varebilssalget endda med 20,1 pct. i forhold til året før. I juni steg salget således 13,4 pct.

”Faldet i antallet af nye varebiler er desværre et resultat af de fortsatte udfordringer med levering samt økonomisk usikkerhed, hvor der er rentestigninger og et efterslæb fra corona og inflation.” siger Mads Rørvig, adm. direktør i DBI, De Danske Bilimportører.

Lyspunkter

Antallet af nyregistrerede varebiler har været lavere end samme måned året forinden i fem ud af de sidste syv måneder.

Der var dog lyspunkter i maj og som sagt i juni, hvor antallet af nye varebiler voksede. Maj måned var 0,5 procent bedre end samme måned sidste år.

Flest diesel

I juli måned var der tillige forskydninger i drivmidlernes markedsandele hos varebilerne. Der var en tilbagegang for diesel, der dog er det førende drivmiddel på markedet – diesel gik tilbage med 4,3 procentpoint.

Diesel er, på trods af en nedgang i markedsandel, som nævnt fortsat den markant største drivlinje med 80,5 procent af salget.

Flere grønne varebiler

Faldet i dieselvarebilernes markedsandel blev slugt af de hybride og elektriske varebiler, som gik frem med henholdsvis to- og 1,8 procentpoint. Hybridvarebilerne formåede i juli måned at fordoble deres markedsandel, som gik fra 0,8 procent i juli 2022 til 2,8 procent i 2023.

De elektriske varebiler udgjorde i juli måned 9,9 procent af salget mod 8,1 i juli 2022. Plug-in varebilerne havde en fremgang på 0,76 procentpoint og opnåede dermed en markedsandel på 1,5 procentpoint.

Mens de opladelige samt almindelige hybride varebiler opnåede en større markedsandel, gik de resterende kategorier tilbage i markedsandel. Diesel, benzin og mildhybrid gik alle tilbage med henholdsvis 4,3-, 0,1- og 0,2 procent.

Fremgang for lastbiler

Antallet af nyregistrerede lastbiler voksede med 30 procent i juli. Underligt – set et i lyset af faldet i salget af varebiler i samme periode, for i princippet er det de samme producenter i f.eks. Ukraine, der er leverandører af bl.a. halvledere til last- og til varebiler.

En lysstråle-historie er, at der blandt lastbilerne er kommet flere elektriske lastbiler på vejene – om end i lille antal.

Pæn stigning i juli

Der har samlet været fremgang i antallet af nye lastbiler i 2023 – og dette var også tilfældet i løbet af juli måned.

Her blev der indregistreret 273 nye lastbiler, hvilket er 64 flere enheder end samme måned sidste år, hvor antallet var 209. Procentvis voksede markedet for lastbiler dermed med 30,6 procent.

Generelt har lastbilmarkedet oplevet vækst siden februar måned, hvor april har været den eneste undtagelse med et marginalt fald på 1,9 procent.

Ladeinfrastruktur og pris

Blandt de nye lastbiler er som nævnt flere elektriske lastbiler, hvilket betyder, at andelen i juli steg med 266 procent.

”Elektrificeringen af tung transport er afgørende, når det kommer til den grønne omstilling. Det er glædeligt at der kommer flere elektriske lastbiler til. Dog er der fortsat udfordringer, når det kommer til pris og ladeinfrastruktur, som lige nu er en hindring for en hurtigere elektrificering.” siger DBI-chef Mads Rørvig.

2.778 nye lastbiler i 2023

Antallet af nyregistrerede lastbiler er i løbet af 2023 vokset med 3,8 procent, når man sammenligner med samme periode i 2022. Der er i løbet af 2023 blevet indregistreret 2.778 nye lastbiler, hvilket er 101 flere end i 2022.

Lastbilerne har generelt været præget af fremgange måned for måned. Fem ud af syv måneder har været med vækst – nogle måneder havde tocifret vækst, blandt andet juli 2023.

Året begyndte med en markant nedgang på 33,5 procent i januar, hvorefter der har været udsving i størrelserne på fremgangene. Juli var med stigningen på 30,6 procent den måned med størst fremgang.

Beholder sit tag

Også blandt lastbilerne var der i juli forskydninger på fordelingen af drivmiddel. Markedsandelen for diesellastbiler faldt med 5,5 procentpoint.

Diesel beholder dog sit tag på markedet, som det markant mest populære drivmiddel blandt nyregistrerede lastbiler.

På trods af nedgangen på 5,5 procentpoint, så står diesellastbiler for 91,6 procent af de nyregistrerede lastbiler.

El-andel på 8,1 pct.

Nedgangen i diesellastbilernes andel var til fordel for de elektriske lastbiler, hvis markedsandel voksede med 5,2 procentpoint, hvilket resulterede i en markedsandel på 8,1 procent.

Gas og eldrevne lastbiler udgør en større del af markedet i 2023 end de gjorde i 2022, oplyser DBI.

Fra januar til juli kom der 32 gasdrevne lastbiler på de danske veje, hvilket betyder, at gasdrevne lastbiler udgjorde 1,15 procent af lastbilsalget i årets første syv måneder. I samme periode har de elektriske lastbiler udgjort 6,4 procent af ny-registreringerne.

Færre nye busser i 2023

I juli måned blev der indregistreret 65 busser, hvilket var 57 enheder mindre end samme måned sidste år, hvor der blev solgt 122 enheder.

Antallet af nye busser gik derfor tilbage i juli med 46,7 procent. Dog skal der, som altid, tages forbehold for, at der generelt sælges få enheder og at salg ofte sker i større partier.

Derfor er analyserne baseret på et lille datasæt, som således betyder større udsving og dermed markante procentvise udviklinger.

Varebilssalg juli 2023:
Volkswagen Transporter – 121 enheder
Ford Transit Custom – 113 –
Mercedes-Benz Sprinter – 89 –
Mercedes-Benz Vito – 77 –
Iveco Daily – 50 –
Renault Trafic – 46 –
MAN TGE – 44 –
Volkswagen Crafter – 43 –
Peugeot Expert – 40 –
Peugeot Partner – 39 –

Varebilssalg januar-juli 2023:
Ford Transit Custom – 1.798 enheder
Mercedes-Benz Sprinter – 1.107 –
Mercedes-Benz Vito – 1.045 –
Volkswagen Transporter – 946 –
Renault Trafic – 500 –
Iveco Daily – 496 –
Volkswagen Crafter – 491 –
Mercedes-Benz Citan – 461 –
Ford Transit 2 tons – 442 –
Toyota Proace – 422 –

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk