Varebilerne har hidtil været store syndere, når det gælder skift til vinterdæk – men ved årets dæktælling vil dækbranchen have ekstra fokus på varebiler.
Danskere har med de seneste milde vintre ikke været de dygtigste til skifte fra sommer- til vinterdæk de senere år, selvom om vinterdæk giver bedre vejgreb på kolde og våde veje. Det viser en FDM test fra 2014.
Men de værste syndere har nok været varebilsejere, der har været meget dårlige til at skifte til vinterdæk.
I denne og næste uge
Nu er spørgsmålet så, om situationen har ændret sig i år. Derfor vil repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen i denne uge og næste uge holde dæktælling herhjemme.
Det sker på en lang række parkeringspladser i Danmark. Her bliver der set nærmere på dækkene på de danske biler.
Men i år har man så besluttet at udvide vinterens dæktælling til også at omfatte dækvalg på varebilerne.
Stod slemt til i 2016
Disse er senest blevet tjekket i 2016 og der var tallene nedslående set i forhold til, hvor gode personbilsejerne er til at træffe det rigtige dækvalg.
”Vores tidligere dæktællinger på varebiler har desværre vist, at man i meget højere grad, sammenlignet med personbilsejerne, fravælger vinterdæk, hvilket er en meget uheldig udvikling.
Tæt ved halvdelen af varebilerne i 2016 kørte på sommerdæk om vinteren,” siger Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.
Det handler i høj grad om sikkerhed. Varebilen er både medarbejderens arbejdsplads og et arbejdsredskab, som derfor burde været sikret til optimalt vejgreb om vinteren.
Varebilen skal altid ud at køre
”Personbilsejerne kan vælge at lade bilen stå, hvis vinterdækket er fravalgt og der pludselig er is- eller sneglat, men samme mulighed har en ejer eller medarbejder i en varebil ikke. Han eller hun skal jo kunne betjene kunderne uanset vejret, og her gør vinterdækket i høj grad en forskel, både for medarbejderens sikkerhed og for medtrafikanterne,” siger Nitz.
En varebil på glatis på sommerdæk er væsentlig vanskeligere at håndtere end et køretøj på vinterdæk. Selv om det indtil nu har været en mild vinter, så ved man godt, at det pludseligt kan vende.
”I en mild vinter som denne, er det vigtigt for os i Rådet for Større Dæksikkerhed at sætte fokus på, at det i høj grad er føret og ikke kun temperaturen, der har størst betydning for bremselængden om vinteren.”
30 pct. kortere bremselængde
FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.
”Det er en myte, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våde veje om vinteren. Når vejene er både kolde og våde, bremser bilen bedre med vinterdæk og selvsagt også på sneglatte veje. Af hensyn til egen og andres sikkerhed i trafikken er det vores klare anbefaling at køre med vinterdæk om vinteren,” siger Volker Nitz.
Både Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen håber, at de kommer til at dokumentere, at de seneste års positive udvikling fortsætter selv om vinteren har været meget våd.
De senere år har andelen af personbiler på sommerdæk om vinteren været stødt faldende, og i 2019 kom tallet for første gang under 10 procent.
Håb om ansvarlighed
”Håbet er naturligvis, at de gode takter fortsætter og at varebilsejerne også begynder at udvise samme ansvarlighed som personbilsejerne. Desværre lader det ikke umiddelbart til, at de professionelle kan nås af frivillighedens vej, så et lovkrav om vinterdæk er stadig på dagsordenen,” siger Volker Nitz.
Dæktællingen i uge 4 og 5 i år foregår på bl.a.parkeringspladser, ved indkøbscentre og stationer – geografisk fordelt over hele landet. Ved dæktællingen er der udelukkende tale om registrering af dækvalg ved øjesyn.
FDM’s rapport i 2014 hedder ”Vinterdæk på personbiler i Danmark – Test af forskelle mellem sommer- og vinterdæk på danske veje i typisk dansk vinterklima.”