Den danske Land Rover importør ved nærmest for første gang nogensinde ikke, hvem der vil købe en Defender model.

For den nye udgave, der har premiere herhjemme i april måned, har ikke meget med den gamle Land Rover Defender at gøre, som udgik i 2016. For den kunne en handy-mand selv reparere med en skruetrækker og en hammer. Den nye er high-tech og kræver en ekspert til at klare de fleste tekniske opgaver.

Kæmpe udstyrskatalog

Bevares – bilen er bygget, så den kan klare den samme udfordringer i terrænet, og kataloget med ekstraudstyr er tyk som en gammel telefonbog fra dengang den første Defender så dagens lys – i 1948.

Så man kan f.eks vælge Country eller Urban pack fra begyndelsen – men så udstyre den efterhånden.

Kraftige stiger

Man kan bl.a. få kraftige alu-stiger til siden, som granvoksne personer kan springe op ad – op til en stor tag-rack, hvor man kan surre oppakningen fast. 900 kg. kan man læsse i bilen – og varerummet i 110 tommer er ca. 2.300 liter.

Man kan også køre med en taglast på 168 kg. En snorkel er for resten stadig en option, hvis man skal på dybt vand.

Brug bare vandslangen

Interiøret er rustikt. Man kan f.eks. også se skruerne til dørbeklædninger for at bevare det rå look. Defender stadig arbejdsbilen – bl.a. har den standard en stor og kraftig gummimåtte i hele kabinens længde, så man kan spule bilen for mudder med vandslangen efter en tur i terrænet.

Lige som dens brødre i koncernen er den udstyret med en stor touch-screen på 10 tommer, men de nørdede kan dykke dybere ned i substansen end i en Range Rover Velar.

Det forklarede teknisk chef hos importøren, Mikkel Glad Skovsted, ved et møde forleden.

Moderne kameraløsninger

De moderne forbedringer, som man har glæde af især i terrænet, er kameraløsninger – med et kamera bagpå bilen og en monitor i kabinen som alternativ til bakspejlet. For oppakningen tager måske udsynet.

Fortil sikrer ”Clear Light Ground View” udsynet foran bilen, så man kan se nedkørslen, når man når toppen af bjerget – og ellers kun ser lige op i himlen. Ellers kan man indstille til forskellige underlag via knappen Terrain Response (i to udgaver).

Udstyret omfatter også Around View Monitor, LED eller Matrix lygter, helårsdæk på stålfælge (90 tommer) eller alu (110 tommer), evt. el-glastag, hill launch og hill descend, antispin, udvendigt reservehjul og evt læderindtræk.

Senere en 130 tommer udgave

Platformen på bilen er ny – med uafhængig affjedring for og bag på 90 tommer udgaven, men den fås med luftaffjedring fra på 110 tommer udgaven. Senere kommer en 130 tommer udgave.

Tommemålene er dog ikke målefaste – mere en traditionel betegnelse. Udstyret er omfattende med f.eks. 8-trins automatgearkasse.

Fabriksbygget varebil

Som tidligere vil der efterhånden dukke et væld af modellen op – bl.a. en 90 tommer med stof-foldetag og en decideret varebilsudgave kaldet ”Commercial,” som kommer i 2021. Den er vigtig i  Storbritannien.

Herhjemme vil det måske være en idé til forsvaret og andre offentlige institutioner, som kørte Land Rover i gamle dage. Om bilen kommer som pick-up vides p.t. ikke – men mon ikke.

Gulplade-udgave med tre sæder

Ellers bliver det som i dag tale om en ombygget hvidpladebil, som importøren forventer vil tegne sig for en pæn del af salget – både på gule plader og papegøje-nummerplader. Men hvor stor en del ved man ikke i dag. Men der bliver mulighed for at være tre personer fortil i en gulpladeudgave.

Kundeunderlaget er langt bredere end med den gamle model. Bilen er ikke hårdt affjedret som før – og den kan køre motorvejsfart med en høj grad af komfort, loves der. Og sådan var det jo ikke tidligere.

Mange typer af kunder

I år forventer salgsdirektør Peter Veng Andersen, at der skal sælges op mod 25 enheder fa den nye Defender.

Han tror, at bilen vil være interessant for kunder, der kører med heste- eller bådtrailer – eller sejler og går på jagt – eller i det hele taget folk, der måske gerne vil have en bil, der skiller sig ud fra de mange SUV-biler på markedet. Og så trækker den jo 3,5 tons på krogen.

Mange professionelle kunder

Men så kommer alle de professionelle kunder, der skal have skiftet den gamle Defender til en ny – og det er f.eks. på godser, i landbrug og i skovbrug, og det kan være dyrlæger på landet, jægere, redningstjenester og selvfølgelig til alle kunder, som er udfordrede i terrænet som f.eks. på Færøerne og i Grønland.

Den nye Defender er den bil i gruppen, som har de bedste tal for til- og frakørselsvinkler og rampevinkel – 38-, 40- og 31 grader for 90 tommer.

Defender plug-in hybrid

Land-Rover har lovet, at alle deres biler bliver elektrificerede – det gælder også Defender, der kommer i en plug-in hybrid udgave senere. Den største 400 hk benzinudgave har fra begyndelsen mild hybrid teknik. Bedste snit-tal i WLTP-mode er 11,4 km/l.

Fra april kommer Defender med to dieselmotorer på 200- og 240 hk og to benzinudgaver med 300- og 400 hk – der kommer en normal Defender, en First Edition og en X-model. Plus udstyrsniveauerne S, SE og HSE.

Fra en halv million plus moms

Priserne er også klar – flådepris som Van eksklusive moms ligger på 507.776 kr. for den billigste diesel og 929.669 kr. for den dyreste på det omfattende prisskema.

Som almindelig udsalgspris begyndes som Van ved 531.176 kr. plus moms – 110 tommer udgaver begynder ved 675.000 kr. plus moms. På hvide plader op til 1,7 mio. kr. for 400 hk benziner.

Premiere i Bella Center

Defender bygges kun på en relativt ny fabrik i Slovakiet, så priserne berøres ikke af den kommende Brexit. Udviklingen af bilen er sket i Gaydon i England.

Dansk premiere fejrer bilen allerede 7.- og 8. februar, hvor den er udstillet i Bella Center udstillingen ”Life in Wheels.” Og så er den med i den nye James Bond-film, der interessant nok har premiere herhjemme samtidig med lanceringen – i april.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk