Varebilssalget er ganske vist stabiliseret, men på et meget lavt niveau i forhold til tidligere. I november var faldet på 0,9 pct. i forhold til samme måned i fjor, men gennem året er salget bølget frem og tilbage.

”Erhvervsvirksomheder er afventende – og håber på en forbedring i økonomien, som skal være stærk nok til at de vil investere i nye varebiler. Men vi ser jo en forbedring, så det er kun et spørgsmål om tid, før vi ser en stigning, siger adm. dir. Bent Mikkelsen fra DVI, De Danske Bilimportører.  

I alt 2.215 varebiler blev indregistreret for første gang i november og det var 19 biler færre end i samme måned sidst år.

Varebilsmarked som forventet
”Varebilssalget udvikler sig stort set som forventet. Der har været udsving måned for måned igennem hele 2013, men overordnet set er markedet både i november og i årets første 11 måneder på niveau med sidste år. Selvom vi naturligvis hellere havde set en beskeden fremgang i stedet for den beskedne tilbagegang, som vi oplever, så har markedet alt i alt udviklet sig helt i tråd med den stabilisering, som vi forudså ved årets start,” siger Bent Mikkelsen.  

Derimod er salget af lastbiler i markant vækst. Indregistreringen af nye lastbiler steg i november med 63,7 pct. Der blev indregistreret 429 nye lastbiler – en fremgang fra 262 i november 2012.

Euro6 reglen spøger
Stigningen skyldes stadig, at de nye emissionsregler Euro 6 træder i kraft for tunge køretøjer ved årsskiftet, og det betyder, at alle Euro 5 biler skal være indregistreret inden da – med mindre de har fået dispensation. Eksempelvis, hvis der er tale om lagervarer.

“Lastbilsmarkedet har haft det endog meget svært igennem flere år. Vi har i de seneste måneder oplevet en betydelig fremgang, og det er der grund til at glæde sig over. Vi skal dog nok ind i det nye år før vi kan sige om det er den stabilisering, som vi længe har ventet på, for det er ikke tvivl om, at de nye EU-standarder, der træder i kraft ved årsskiftet også påvirker markedet for tiden,” siger Bent Mikkelsen.  

Boom i bilsalget
Men for branchen er det ellers kun optimisme, der mødes.  Der bliver nemlig fortsat solgt rigtigt mange biler i Danmark, men salget i november kunne alligevel ikke helt matche niveauet fra sidste år. 15.896 nye personbiler kom ud på vejene og det var 2,7 pct. mindre end i samme måned sidste år.

”En nedgang i salget på knap tre procent er ikke et dramatisk fald, når vi ser på udviklingen i den forløbne del af 2013. Vi kan se, at det er de private forbrugere, der holder lidt mere igen i november end det var tilfældet sidste år,” siger Bent Mikkelsen, administrerende direktør hos De Danske Bilimportører.

Salget af små biler har bidt sig fast. Der er ikke så meget avance at hente, men på sigt giver det lidt på eftermarkedet. Mange har i de små biler set, at deres transportbehov er dækket ind – og at afgifterne er lave i forhold til de ældre bil, som mange er kommet fra.

”Vi er af samme grund også et af de EU-lande med den laveste CO2 udledning, siger Bent Mikkelsen.

Arbejder på teknisk afgift
DBI arbejder dog fortsat på, at overbevise regeringen til en omlægning af registreringsafgiften fra en værdibaseret til en teknisk afgift, som man bl.a. har gjort i Norge.

Omvendt er salget af firmabiler i fremgang, og det lover godt for udviklingen i december, der traditionelt er højsæson for salget af firmabiler

”Totalt set er næsten 16.000 nye personbiler i en november måned historisk set et meget højt niveau, så alt tyder fortsat på, at 2013 bliver endnu et år med et meget stort personbilssalg,” siger Bent Mikkelsen.

Bilsalg november 2013 (markedsandel i pct.):
Ford Transit 244 (13,7)
VW Transporter 120 (6,7)
Mercedes-Benz Vito 112 (6,3)
Opel Vivaro 102 (5,7)
Mercedes-Benz Sprinter 97 (5,4)

Bilsalg januar-november 2013:
Ford Transit 1.876 (11)
VW Transporter 1.407 (8,2)
Mercedes-Benz Sprinter 999 (5,9)
VW Caddy 830 (4,9)
Opel Vivaro 799 (4,7)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk