Efter måneders diskussioner med De Danske Bilimportører, accepterer SKAT nu, at gasvarebiler sidestilles med gaspersonbiler og får et særligt miljøfradrag, som reguleres i forhold til køretøjets brændstofforbrug.
Så nu får gas-varebiler også fradrag eller tillæg i forhold til CO2 udledningen i biler. For Fiat Doblò Van handler det om 15.000 kroner i fradrag – et beløb, som er væsentligt for at gøre gasbilen konkurrencedygtig, har Pierre Martin Bos, chef for Fiats varebilprogram i Danmark, tidligere udtalt.
Kan sælge 200 gasbiler
”SKAT’s ændring af reglerne betyder utroligt meget for os. Uden denne ændring havde det været meget svært at sælge vores gasbiler, men med samme fradrag som vores gas-personbiler, vil jeg tro at vi nu kan sælge op mod 200 gas-varebiler om året. Vi ved bl.a., at kommunerne er vilde med at køre på gas, siger Erik Holm, som er salgs- og produktchef for Fiat Professional i Danmark.
Selv om gasbiler afgiftsmæssigt i dag er sidestillet med dieselbiler, er de dyrere at købe, så miljøfradraget er vigtigt.
Håb om penge tilbage
SKAT valgte at tolke folketingets ordvalg meget konkret – her stod der biler – og så var varebiler ikke med, men det var en fejlfortolkning, har man så indrømmet nu.
”Vi forventer også, at de biler, som der er betalt for meget for, får den betalte afgift tilbage, oplyser chefkonsulent Theis Lausten Jensen, DBI.
I Europa kører over en million biler med naturgas, og med regeringens udspil herhjemme om ændret afgift, satte Fiat markedsføringen af gasbiler i gang – derfor blev man overrasket over, at varebiler blev straffet med for høj afgift på gas, for bilerne var jo bestilt hjem.
Også beregnet til biogas
”Bilerne kører på naturgas, men kan også køre på biogas, når det er klar – og så er CO2 udledningen lavere end selv elbiler. Men kan selvfølgelig sige, at vi ikke har mistet penge – for vi har ikke solgt biler, men udgifter har vi jo haft, sagde Pierre Martin Boss inden SKAT ændrede sin opfattelse.
Han har beskæftiget sig med alternative drivmidler i andre lande – og han kikker misundeligt til Holland, som i dag har 243 gas-stationer mod seks for fem år siden.
En Doblò Maxi med gas kan køre 750 kilometer – heraf 450 km. på gas og 300 km. på benzin fra en tank på 15 liter. Gasflaskerne under vognbunden optager ikke plads i varerummet.
Dyr gas i Danmark
Problemet herhjemme er også, at gassen er ret dyr at tanke i forhold til i Sverige, hvor der er tilskud, så prisen er 20 pct. under benzin.
Man skal dog medregne, at dieselmotoren har en højere virkningsgrad end benzin- og dieselmotoren – samt at der er blandt syv pct. biodiesel i dieselbrændstof ved tankstationer herhjemme, så i det lys er CO2 fordelen derfor ikke så høj med naturgas i forhold til diesel. Naturgas og på sigt biogas er dog vejen frem til et fossilfrit transportmiljø.
Fire gas-fyldestation i dag
Den bedst sælgende lille varebil i Danmark er p.t. VW Caddy, og den var da også én af de første gasbiler, der kom til landet, da Naturgas Fyn for et par år siden valgte at køre med gasbiler i deres flåde for at gøre opmærksom på mulighederne for gas til transport.
Dengang var beskatningen ellers lidt for voldsom til at virksomheder endsige myndigheder tænkte på naturgas til andet end opvarmning.
Der er p.t. fire gasfyldestationer herhjemme – nemlig i Middelfart, i Odense, i Skive samt i København S. Sidstnævnte er netop åbnet, men flere er på vej i hele landet.