I december 2020 blev der indregistreret 3.658 nye varebiler. Det er en stigning på 29,7 procent i forhold til december 2019 fra 2.821 enheder.

Det meddeler De Danske Bilimportører, DBI.

”Det høje varebilsalg i den forgangne måned tegner godt for det kommende år, men må retfærdigvis også ses i lyset af, at afgifterne på visse varebiler ændres fra og med d. 18. december,” siger adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.

Flest før 18. december

Over 80 procent af decembers nye varebiler blev således indregistreret før d. 18. december. Over hele det forgangne år gik varebilsalget 6,0 procent tilbage i forhold til 2019. I hele 2020 blev der indregistreret 31.111 nye varebiler.

”Varebilerne har haft et rigtigt pænt 2020 – særligt når nedlukningen i foråret tages med i betragtningen. December var ingen undtagelse, og vi ser lyst på det fremtidige salg nu, hvor der tilmed er faldet ro om afgifterne,” siger Mads Rørvig.

Det store salg af varebiler følger det store salg af personbiler. Den forgangne måneds salg blev således det højeste på en enkelt måned siden marts 2017.

Fremgang til alle vægtklaser

”Over 20 procent af decembers aktivitet foregik faktisk den 17. december, som var sidste-dagen for indregistrering på de gamle afgifter,” siger Rørvig.

I december var der fremgang til alle vægtklasserne. Bedst gik det de lette varebiler op til 2.500 kg, som øgede deres markedsandel med 5,4 procentpoint i for hold til december 2019.

”Fremgangen skyldes primært, at visse varebiler under 3.000 kg. er steget i afgift med de nye regler,”  siger bildirektøren.

Ikke de store forskydninger

Varebilerne mellem 2.501-3.490 kg tabte en markedsandel på 0,9 procentpoint, imens de tunge varebiler over 3.490 kg gik 4,5 procentpoint tilbage.

”Over hele året er der ikke sket de store forskydningerne i varebilsalget mellem vægtklasserne. Andelen af de små varebiler faldt 1,8 procentpoint, imens de mellemtunge- og tunge varebiler øgede deres markedsandele med henholdsvis 0,8 og 1,0 procentpoint,” siger Mads Rørvig.

Lastbiler hårdt ramt

Til gengæld gik både salget af lastbiler herhjemme væsentligt tilbage.

Fra 2015 til 2019 oplevede branchen et usædvanligt højt lastbilbilsalg, og det var ventet, at det ikke ville fortsætte på samme niveau i 2020.

I 2020 blev der således indregistreret 3.728 nye lastbiler, hvilket er 25,8 procent færre end i 2019. I december alene kom der 239 nye lastbiler ud på de danske veje.

Lovende for fremtiden

”2020 var et meget rolig år for lastbilsalget. Vi kommer ikke udenom, at Corona-krisen har dæmpet lastbilsalget yderligere. De seneste måneder har vi dog fulgt sidste års sæsontendens, hvilket er lovende for fremtiden,” siger Mads Rørvig.

Generelt oplevede branchen et lavt lastbilsalg i 2020, hvilket dog var ventet efter meget høje salg de foregående år.

Nye regler for tachografer

”Det meget høje lastbilsalg midt i 2019 skyldtes indførelsen af nye regler for tachografer – og det faktum, at allerede producerede biler ikke var omfattet af en overgangsordning endsige kunne modificeres til at opfylde de nye krav. Det høje salg i maj og juni 2019 er altså ikke en del af den normale sæsonudvikling,” siger Rørvig

Til gengæld var der fremgang til de tungeste lastbiler over 24 ton. De tunge lastbiler øgede deres markedsandel i forhold til december 2019.

Samme salg op til 16 tons

Omvendt gik det for de mellemtunge lastbiler på 16-24 ton, der gik hele 17,1 procentpoint tilbage.

Der blev solgt præcist det samme antal lastbiler op til 16 ton som i december 2019.

Over hele 2020 var det også de mellemtunge lastbiler, der var hårdest ramt af lastbilernes generelle tilbagegang. De mellemtunge gik således tilbage, imens de lette og de tunge lastbiler øgede deres markedsandele.

Skyldes rejsebranchens nedtur

Busserne havde et svært 2020. Salget det forgangne år var næsten halveret i forhold til 2019. Corona-krisens påvirkning af rejsebranchen må regnes som en af de væsentligste årsager til nedgangen.

Der blev indregistreret 279 busser mod 546 i 2019. Det svarer helt præcist til et fald på 48,9 procent.
Ligesom i november blev der indregistreret ni nye busser i december svarende til et fald på 73,5 procent i forhold til december måned i 2019.

Udviklingen i bussalget skal som altid tages med en række forbehold, da vi analyserer relativt små tal, og da enkelte leverancer eller udeblivelsen af samme kan påvirke udviklingen markant.


Varebilssalg december 2020:
Ford Transit Custom 628 enheder.
Mercedes-Benz Vito 202 –
Mercedes-Benz Sprinter 177 –
Peugeot Partner 167 –
Volkswagen Transporter 152 –
Dacia Dokker 143 –
Ford Transit 2 tons 130 –
Renault Master 124 –
Ford Transit Connect 110 –
Renault Trafic 102 –

Varebilssalg hele 2020:
Ford Transit Custom 4.417 enheder.
Mercedes-Benz Sprinter 1.914 –
Volkswagen T6 1.878 –
Mercedes-Benz Vito 1.792 –
Ford Transit 2 tons 1.199 –
Peugeot Partner 1.112 –
Renault Master 1.106 –
Renault Trafic 1.106 –
Peugeot Expert 1.017 –
Dacia Dokker 892 –

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk