Der blev solgt beskedne 14 enheder af DS 7 Crossback i Van-udgave i det forgangne år, men med attraktive priser på den nye plug-in elektriske udgave, kan det jo hurtigt ændre sig.

Prisen er nemlig faldet op mod 60.000 kroner på hvide plader til 620.000 kroner for topmodllen Élégance – så Van prisen nu ligger på det samme. Cirka 360.000 kroner plus moms.

Indtil nu har det især været 1,5 HDI dieseludgaven, som har været populær som Van til mester selv – for han har helt sikkert fortjent en bil man en masse sikkerhedsudstyr som DS 7 – men med statens tilskud, så kunne E-Tense godt tænkes at ville tage over.

Øget trailervægt med diesel

Kører man med trailer, hvad én af hovedmålgrupperne – entreprenører – oftest gør, så vil diesel stadig være at foretrække på grund af trailervægten på 1.550 kg. Plug-In udgaven klarer kun 1.200 kg.

Som Van får man en bil med kæmpe varerum på 1.750 liter med fire fastgørelseskroge plus aflæggeplads under gulvet – og en læssehøjde, som vi målte til 770 mm.

E-Tense har en 1,6 liters benzinmotor med turbo plus en elmotor for forhjulene og en elmotor ved baghjulene, så den derved har firehjulstræk. Benzinmotoren yder 225 hk og elmotorerne 100 hk – men samlet landet effekten kun på 300 hk.

Ekstra stabilitet

4×4 betyder ekstra stabilitet ved både motor- og landevejskørsel – samt ved kørsel med trailer. Der er ikke tale om en bil med terrænegenskaber.

E-Tense er især eminent i bykørsel, hvor man kan køre el i op til 62 km – som måske er lidt optimistisk. Men herhjemme nok til de fleste til at komme frem og tilbage til city.

Bor man længere væk, kan man både udskyde brugen af strømmen til bygrænsen – og lade op under kørslen, så man er fuldt opladet, når byzone-skiltet nærmer sig. Og så samler batteriet strøm op ved opbremsning – det indstilles via bilens B-mode.

Teknik-indstilling

Alt styres via bilens 12 tommer touchscreen – og via tryk på knappen markeret med lynet. Så kommer man ind til teknik-indstilling.

Elmotorerne sikrer også hurtigere acceleration – således 5,9 sekunder til 100 km/t og en topfart på 240 km/t (når vi igen må komme ned på de tyske motorveje). Og så har bilen en otte trins automat gearkasse, der skifter silkeblødt.

El-motorerne virker godt sammen med benzinmotoren. Vi brugte mormor-lader-kablet hjemme, men køber man bilen kan husejere med fordel investere i en ladeboks plus abonnement. Ellers bliver det for bøvlet med opladning (ligesom med en ren elbil).

Kører rart og tyst

DS-7 E-Tense kører virkelig rart og tyst – også en fin bil til langturen. Man sidder lige for rattet – og vi skal fremhæve fodpladen i bunden af gulvet – med alu-indlæg.

Bilen er noget tungere end benzinudgaven, men det er ikke noget man tænker over i det daglige, selv om den krænger lidt i hurtige sving.

Vi havde lidt problemer med at få bilen i gear efter f.eks. et stop. Så måtte vi genstarte et par gange.

Kamera styrer affjedring

Bilen benytter et kamera, der er placeret bag forruden. Det er elektronisk forbundet med affjedringssystemet og de fire vognhøjde-sensorer samt gyrosensoren – og analyserer vejens beskaffenhed og bilens reaktioner i form af bl.a. hastighed, ratvinkel og bremser.

Disse data sendes i realtid til en styreboks, der sørger for at tilpasse affjedringen på alle fire hjul og dermed sikre maksimal kørekomfort.

Man kan vi skærmen også vælge imellem elektronik, comfort, hybrid og sport – plus firehjulstræk. Systemet måler, hvor mange kilometer/strøm, man har tilbage – både for el og benzin.

Masser af sikkerhed

Sikkerheden er på et højt niveau med standard adaptiv fartpilot og linjevogter indbygget. Bilen har således DS CONNECTED PILOT, som hjælper én gennem at holde sikker afstand til alle forankørende biler og sikrer, at bilen forbliver i midten af vejbanen.

Systemet virker ved hastigheder mellem 0 og 180 km/t og er i stand til at styre stop- og genstartsfaser, som er en fordel ved trafikpropper og motorvejskørsel.

Som chauffør kan man til enhver tid genoptage kontrollen ved at anvende bremserne, justere på rattet eller deaktivere systemet.

Masser af udstyr

Sikkerhedsmæssigt skal vi også nævne aktiv nødbremse, skiltegenkendelse, el-indstillelig lændestøtte, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, p-sensor, around view monitor og LED lygter.

Udstyret er helt i top – med alufælge, WIFI, Apple Car Play, Mirror Link, trådløs opladning af mobiltelefon,”Opera” læderstue, elstyrede sæder med varme, massage og ventilation – samt armlæn og hukommelse for sædeindstilling.

Irritation over rudehejs

Dertil læderrat, ruskindsindlæg på instrumentbrættet, navigation, el-bagklap, glassoltag (kan åbnes), skifteplader bag rattet, midterboks og stort handskerum – samt tagræling.

Vi savnede handskerumslås – og det kan irritere, at bilens rudehejs er placeret i midterkonsollen – i stedet for i dørene. Og så var der meget sort i sort farvevalg på instrumentbrættet.

Fakta DS-7 Crossback E-Tense Élégance Van:
Motor: 4 cyl. turbo-benzin med plug-in hybrid system.
Ydelse: 225 hk.
El-motorer for og bag: I alt 100 hk.
Samlet: 300 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 520 Nm v. 3.000 omdr.
Batteripakke: 13,3 kWh.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 76,9 Km/l.
Rækkevidde WLTP: 62 km.
CO2 udslip: 31 gram/km.
½ årlig vægtafgift: 330 kr.
Gear: 8 trins aut.
Topfart: 240 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 5,9 sek.
Varerum: 1.550 liter.
Køreklar vægt: 1.825 kg.
Totalvægt: 2.400 kg.
Trailervægt: 1.200 kg.
Læssehøjde: 770 mm.
Dæk: Michelin Alpin 5 205/55 R19.
Garanti fabrik: 2 år.
Garanti el-drivline: 8 år/160.000 km.
Pris hvideplader: Ca. 620.000 kr.
Pris gule plader ekskl. moms: Ca. 360.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk