”Vi forventer at lancere den nye Isuzu D-Max ultimo februar eller begyndelsen af marts.”

Sådan udtaler Lene Mejdal Iversen, der er pressechef for Kia og Isuzu i Danmark. Begge mærker indgår i Nellemann gruppen.

Den nye D-Max blev vist af japanske Isuzu i hjemlandet og ved fabrikken i Thailand sidste efterår.

Første europæiske marked

Norge er første eksportland i Europa, og i november var den på turné til de 76 norske forhandlere. De første kunder har fået leveret deres biler.

Bilen er totalt forandret siden seneste model blev lanceret i 2012, og ikke mindst sikkerhedsmæssigt er den blandt de bedste på markedet, hvad fem stjerner i en ny EuroNCAP test netop har bevist.

Bilens finish skulle også være stærkt forbedret.

Højt sikkerhedsniveau

Bilen har bl.a. airbags mellem sæderne, adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, kamera-løsninger, LED signatur-kørelys, otte airbags, bakalarm, Blind Spot assistent, skiltegenkendelse, linjevogter og parkeringssensorer for og bag.

D-Max har fået helt nyt karosseri med en meget markant front og hæk – samt skærmforøgede og trinbrætter på siden.

Interiøret er opdateret med 9-tommer touchscreen, Apple Car Play, elektrisk indstillelige sportssæder, 2-zone klimaanlæg, læderrat, digitalt informationssystem, øget aflæggeplads og nyt varme- og ventilationssystem.

Helt ny motor

Udenfor Europa lanceres en 3-liter dieseludgave med 250 hk, men på grund af EU’s miljøkrav holder man fast i de 1,9 liter dieselmotorer, som kendes fra den nuværende model.

Motoren skulle dog være ganske ny og efter seneste Euro 6 Temp D norm. Der er valg imellem 6-trins automatgear og 6-trins manuel gearkasse.

Forbedret drejningsmoment

P.t. er der ikke så mange informationer om motor og præstationer, men momentet skulle være øget med 10 Nm til 360 Nm.

Momentkurvens forløb kender vi endnu ikke, men ifølge en minitest i det norske fagblad Anleg&Transport skulle den nye motor passe godt til automatgearet.

Samme test roste også bilens nye affjedringssystem, som bedre formår at optage ujævnheder, så man undgår den hoppende fornemmelse fra bagvognen, der er typisk for pick-up køretøjer.

God i terrænet

D-Max testbilen blev sendt op ad en bjergvej med løst underlag, og meldingen er, at terrænegenskaberne er gode. Noget som D-Max i øvrigt altid har været kendt for.

Bilen blev dog ikke testet med last. D-Max må dog fortsat laste et tons og trailervægten er også fortsat 3,5 tons.

Priserne på den nye D-Max herhjemme er p.t. ikke meldt ud.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk