I 2020 skal varebiler op til 3,5 tons opfylde strengere CO2-grænseværdier – så de maksimalt udleder 147 gram CO2 pr. kilometer. Det skriver det tyske tidsskrift Automobilwoche.
Det er repræsentanter for EU Kommissionen, EU Parlamentet og EU medlemsstaterne blevet enige om i denne uge i Bruxelles. Dermed blev det mål, som en EU lov satte i 2011, endegyldigt stadfæstet af EU Parlamentets mæglere.
Bedre brændstofforbrug
Det resultat kan kun opnås gennem bedre brændstofforbrug på køretøjerne – noget, som de fleste bilfabrikker allerede arbejder intenst på.
Men det bliver ikke ved de 147 gram, for EU har som ny målsætning meldt ud, at der i 2025 skal være en grænse mellem 105- og 120 gram. Foreløbig skal EU-Kommissionen se på mulighederne for denne stramning.
Der bliver dog ikke tale om nogen form for godtgørelse for ar fremme de særlig brændstoføkonomiske varebiler – i modsætning til personbiler.
Grænser for gulpladebiler lavere
Inden afgørelsen om varebilernes emissionsgrænser, var forhandlingspartnerne i Bruxelles i øvrigt blevet enige om de nye grænseværdier for personbiler.
Et nyt mål for 2025 skal dog først gennemarbejdes. Derimod er der enighed om, at grænsen for 2020 skal ligge på 95 gram for nye personbiler, som herhjemme også sælges som gulpladebiler. For tiden gælder et mål for grænseværdier for nye biler på 130 gram.