Efter 17 år med Iveco Stralis har den italienske lastbilsproducent lanceret afløseren med navnet S-Way – med fokus på chauffør og it.

Forbundne transporter eller connectivitet er helt centralt for den nye langturs-lastbil fra italienske Iveco.

I forvejen har Iveco kørt i en periode med en entreprenørudgave af Stralis kaldet X-Way – og den har nok inspireret de gode italienere til navnet på den nye langtursbil. Herhjemme anvendes Stralis dog i vid udstrækning til bl.a. indenrigs entreprenørkørsel og olietransporter.

Ny generation

S-Way er således ikke den første Way-model fra Iveco, men der kommer tydeligvis til at ske et skifte til Iveco Way i bred forstand.

Men helt nyt i S-Way ud over den øgede brug af it-løsninger og connectivety og dermed forbundne transportløsninger er, at Iveco i større grad nu sætter chaufføren i centrum med et super førerhus, hvor både komfort og let betjening er i fokus.

Den nye lastbilsserie blev lanceret forleden med pomp og pragt ved et galla-arrangement ved Ivecos fabrik for tunge køretøjer i Madrid.

Samme drivline

Teknisk har Iveco beholdt samme drivline, som kendes fra Stralis – dog i nyeste euro6 d udførsel, som EU-bestemmelserne foreskriver. Her satser Iveco mere end nogen anden producent p.t. på naturgas/biogas som drivmiddel.

Med Tysklands valg, at gas-køretøjer slipper for Maut motorvejsgebyrer, er de fleste producenter dog ved at opjustere deres udvikling af gaskørstøjer.

Men den nye S-Way rammer perfekt i timingen – med den nyeste lastbil på markedet og den mest gennemprøvede gasteknik.

En transportløsning

Iveco understreger, at en lastbil fremover i mindre grad skal være et køretøj, men mere en transportløsning for kunderne.

For Iveco handler det om at få pudset anseelsen blandt kunderne af – og blive den bedste og mest innovative lastbilsproducent. Og lastbilen, som bliver den foretrukne for chaufførerne. Derfor bliver der ikke sparet på udstyret – også når det gælder indretning af førerhuset med læderstue og træindlæg i instrumentbrættet.

Forbedret totaløkonomi

Hele it-udviklingen i forbindelse med S-Way, betyder forbedret totaløkonomi i forhold til Stralis. Det gælder bl.a. hele designet af bilen, som er mere aerodynamisk, som skal sænke brændstofforbruget med fire procent i forhold til den mere kantede forgænger.

Iveco er gået sammen med Microsoft for at udvikle serviceplatformen på S-Way – og det gælder også ”MyIveco” portalen og en app, som forbinder bil og pc.

I Danmark måske ultimo 2019

Læg dertil en opdateret flådestyring med professionel brændstofrådgivning og vedligeholdelse. Den nye S-Way er naturligvis koblet op på såvel transportselskab/vognmandsforretning som værksted, hvor man kan følge køretøjet og i god tid give råd om serviceplanlægning.

Der er ikke meldt ud fra den danske importør, hvornår den nye S-Way rammer den danske asfalt, men måske vil kan se de første trækkere sidst på året eller i begyndelsen af 2020.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk