Med et salg på 11.183 nye varebiler i årets fire første måneder, er salget tæt på at være normalt igen efter et nærmest rystende dårligt 2020 med 9.842 enheder. Tilbage i 2019 blev der i januar-april solgt 11.470 enheder.
Ser vi kun på april i år, var salget af varebiler på 2.695 enheder. Til sammenligning var salget i april i fjor kun på 1.813 enheder. Salget i samme periode i 2019 var til sammenligning på 2.799 enheder.
Så optimismen er for alvor tilbage hos erhvervslivet i Danmark efter et år med nedgang – efter Corona-krisen holdt sit indtog for alvor sidste forår.
Nyt afgiftssystem spiller ind
”Efterspørgslen efter varebiler er særdeles tilfredsstillende. Salget har hoppet lidt op og ned det seneste halve års tid, hvilket også må tilskrives overgangen til det nye afgiftssystem, men vi forventer snart en mere stabil, opadgående udvikling,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Ser man på vægtklasserne indenfor varebilerne, var det især de mellemtunge varebiler (2.501-3.490 kg), der var populære i den forgangne måned. De mellemtunge varebiler udgjorde mere end hver anden nye varebil. De mellemtunge varebilers popularitet skete hovedsageligt på bekostning af de lette varebiler (op til 2.500 kg), som afgav en markedsandel på 4,2 procentpoint i forhold til april 2020.
Lastbiler går også frem
Også salget af lastbiler gik frem i år – med 1.585 solgte enheder i årets første fire måneder mod 1.744 enheder i 2019. I 2020 var salgstallet 1.452 enheder. I april alene blev der solgt 361 lastbiler.
”Efterspørgslen efter lastbiler er stabilt stigende, og med afsæt i aktiviteten hos vores medlemmer er der kun grund til fortsat optimisme. Vi forventer et ganske pænt 2021 for lastbilerne,” siger Mads Rørvig.
Lastbilsalget har været ganske stabilt siden juli sidste år med et fornuftigt opsving i marts 2021. Med 361 nye lastbiler i den forgangne måned og en lille salgsstigning på 9,1 procent i forhold til april 2020 ser det stabile lastbilsalg ud til at fortsætte.
Flest tunge lastbiler
Salget på 1.585 nye lastbiler i april er 9,2 procent flere end i april i fjor. Lastbilsalget er godt 150 lastbiler bagude efter april måned, hvis man sammenligner årets foreløbige salg med aktiviteten i de fire første måneder af 2020.
Som sædvanligt udgjorde de tunge lastbiler (over 24 ton) langt hovedparten af de nye lastbiler i den forgangne måned med 69,3 procent af nyregistreringerne.
Det er 0,7 procentpoint mere end sidste år i samme måned. De mellemtunge lastbiler (mellem 16-24 ton) vækstede også i for hold til i fjor og øgede deres markedsandel med 2,4 procentpoint. Omvendt gik det for de små lastbiler (op til 16 ton), der afgav en markedsandel på 3,1 procentpoint.
Udskudt buskøb
Med syv nyregistrerede busser i april måned tog bussalget et stort dyk på 53,3 procent sammenlignet med april 2020. Med i alt 122 nyregistrerede busser i årets første fire måneder er bussalget dog ganske stabilt. Der er indregistreret blot 5,4 procent færre busser år-til-dato, når man sammenligner med den tilsvarende periode af 2020.
Bussalgets udvikling skal som altid tages med nogle forbehold, da vi analyserer relativt små tal, og da enkelte leverancer eller udeblivelsen af samme kan påvirke udviklingen markant.
Som følge af at mange trafikselskaber udskød deres køb af nye busser i 2020, er det forventninger om et fornuftigt bussalg i 2021.
Personbiler 52,2 pct. frem
Optimismen i befolkningen ses også tydeligt på salget af personbiler. Der blev solgt 15.526 enheder i april måned mod 10.198 enheder i 2020 – en stigning på 52,2 pct.
Ser man her på årets første fire måneder, er stigningen dog kun på 0,6 pct. – til 59.423 enheder fra 59.045 enheder i 2020.
—
Varebilsalg januar-april 2021:
–
Ford Transit Custom 1.795 enheder.
Mercedes-Benz Sprinter 739 –
Volkswagen Transporter 735 –
Mercedes-Benz Vito 689 –
Ford Transit 2 tons 633 –
Renault Trafic 492 –
Renault Master 400 –
Peugeot Expert 368 –
Iveco Daily 327 –
Volkswagen Crafter 314
—
Varebilsalg April 2021:
–
Ford Transit Custom 440 –
Volkswagen Transporter 175 –
Renault Trafic 170 –
Mercedes-Benz Vito 166 –
Mercedes-Benz Sprinter 165 –
Ford Transit 2 tons 120 –
Renault Master 105 –
Iveco Daily 86 –
Peugeot Boxer 86 –
Dacia Dokker 83 –
—